Sluga Jernej ili hrvatska priča o leasingu
Kako izgubiti priličan novac, sve živce i priličnu količinu duševnog mira.
Krediti ili leasing često su jedini način da dođete do željenog i potrebnog vozila. Priča koja slijedi nije nova, traje već duže vrijeme i periodično se pojavljuje u medijima. No, i dalje nije riješena.
Pismo čitatelja prenosimo u cijelosti, uz njegovo odobrenje i zamolbu za objavu, kako bi još jednom podsjetio javnost na mračne zakutke hrvatskog gospodarstva i birokracije:
Usprkos svim nastojanjima i stremljenjima u gospodarskom okružju Republike Hrvatske da budemo konkurentni, ažurni, još jedna od, po prosudbi skromnoj, malih mrlja je i naš slučaj, turbulentno okružje dozvoljava da se stihija skriva lažnim imenima i utjehama.
Slučaj je viđen, scenarij ponovljen nebrojeno puta, a priča je koja slijedi:
Slijedom nebrojenih telefonskih razgovora, ispisanih dopisa, molbi, predstavki kako Uredu predsjednika Republike Hrvatske, Saboru Republike Hrvatske, Uredu za gospodarstvo pri Veleposlanstvu Republike Austrije, Uredu Predsjednika Vlade Republike Hrvatske, tako i tužbi, što pred Državnim inspektoratom, tako i pred Sudom časti Hrvatske gospodarske komore, pri Sudu za prekršaje, ponovnom upoznavanju nekih drugih osoba s našim problemom, nakon razgovora - shvaćanje problema, razumijevanje, nevjerica u pogledu postupanja umiješanih, dogovor za daljnje korake i onda muk. Il' netopir? Možda i maestro.
Pomalo neobično i za nekoga tko se naziva Hrvatska gospodarska komora, čiji je član i moja tvrtka, silom zakona i svega ostalog, članovi smo i plaćamo članarinu, a ne možemo dobiti ni "p" od pomoći, nažalost.
Još jednom podsjećanje na slučaj i problem:
7. veljače 2003. godine, kupio sam leasingom kod Hypo-leasing Kroatien vozilo Citroen C8 od uvoznika, tvrtke Citroen Hrvatska d.o.o., potvrdio sve tiskanice, potpisao sve mjenice i platio sve troškove do zadnje lipe. Tek tada sam preuzeo vozilo. Vozilo je pokriveno redovitim jamstvom u trajanju od dvije godine i produljenim jamstvom od još dvije godine ili ukupno prijeđenih 120.000 km.
Vozilo savršeno funkcionira do 18. travnja 2005. godine i cca 63.000 km, kada se pojavljuje kvar, zbog kojeg je primljeno u ovlašteni servis Auto Peba u Sv. Nedjelji. Pokušavaju skrbno popraviti vozilo. 29. rujna 2005. godine, pozivaju me iz nekog drugog ovlaštenog servisa, CIB commerce iz Male Mlake da preuzmem vozilo koje se nalazi kod njih na parkiralištu, iako ga nisam ostavio njima na popravak, pa shodno tomu, nemam ni osnova za njegovo preuzimanje. Oni objašnjavaju da je to naredio Citroen Hrvatska d.o.o. Tražim od njih objašnjenje i obrazloženje zašto je popravak trajao više od PET mjeseci, zašto je premješteno iz prvog u drugi ovlašteni servis bez mog znanja i suglasnosti, kao korisnika vozila, a također i stvarnog vlasnika, Hypo leasing Kroatien, izvješće što je bilo pokvareno, je li sigurno za vožnju, no ne dobivam ga.
Obraćam se za pomoć Hypo-leasingu Kroatien, kao vlasniku vozila. Do tada sam platio uredno, bez lipe zatezne kamate, uz sve ostalo, ukupno 37 rata najma od oko 4000 kuna, cca 160.000 kuna. Hypo-leasing Kroatien 11. siječnja 2006. godine svojevoljno preuzima vozilo iz servisa, bez obzira na moju molbu i to vozilo tada ima oko 4500 kilometara više nego prije kvara i dovoženja u servis, dotrajalih je guma, neuredne i uprljane unutrašnjosti, kako navode u potvrdi o preuzimanju, a koju posjedujem.
Ne traže izvješće od Citroena Hrvatska d.o.o. što je bio uzrok kvara i zašto je popravak trajao toliko, unatoč mojoj molbi, ne potvrđuju je li sigurno za vožnju. Obavezuju me ultimativno da nastavim najam vozila, koje je u bitno lošijem stanju, po istoj cijeni, ne dajući odgovor je li vozilo opasno za vožnju, jer izvješće o popravku Citroen Hrvatska d.o.o. ne želi dati. Hypo leasing Kroatien raskida ugovor s mojom tvrtkom 10. travnja 2006. godine, bez obzira na to što moja tvrtka nije prekršila ni jednu obvezu iz ugovora, snagom jačega.
Hypo leasing Kroatien nakon raskida ugovora nudi mi da oni prodaju to vozilo Citroenu Hrvatska d.o.o. i da za umanjenu cijenu od cca 70.000 kuna uzmem novo vozilo. Prihvaćam to i na poziv Citroena Hrvatska d.o.o. i Hypo leasing Kroatiena, uplaćujem akontaciju od 50.000 kuna za narudžbu novog vozila.
Dana 9. srpnja 2006. godine, kada mi je javljeno da je vozilo spremno za isporuku, Hypo leasing Kroatien odbija financiranje vozila.Obraćam se tvrtki Porsche leasing d.o.o., koja mi odobrava financiranje u roku od dva dana.
Budući da su mi obećali u Hypo leasing Kroatienu plaćanje troškova registracije i kasko osiguranja za novo vozilo, obraćam se pismom tvrki-majci u Austriju. Od tamo stiže nalog da me tvrtka-kćer mora financirati, što i biva poštivano, ali cijena najma je bez umanjenja, kako mi je bilo obećano. Plaćam punu cijenu najma, bez obzira na već do tada plaćenih 160.000 kuna.
U međuvremenu, proslijeđujem prijavu Državnom inspektoratu, koji nalaže vještačenje vozila na moj trošak, na okolnost trajanja popravka i razloga kvara, a što nedavanjem dokumentacije o tijeku popravka opstruira Citroen Hrvatska d.o.o., koji biva prijavljen i Sudu za prekršaje od Državnog inspektorata, no odvjetnici Citroena Hrvatska uspješno odvode proces u zastaru pred istim sudom.
Vještak ipak nesporno utvrđuje da je vozilo imalo tvorničku pogrešku, da nije ugrađen "spremnik visokog pritiska" (vidi sliku ugrađenog naknadno u servisu) i da je to odgovornost uvoznika. Inspektorat upozorava Citroen Hrvatska d.o.o da je obveza uvoznika da zamjeni vozilo s takvim kvarom drugim vozilom, no isto tako izjavljuje da nemaju nikakvih mogućih sankcija ili mjera ako to uvoznik odbije učiniti.
Upućuju me da podnesem tužbu redovnom sudu i tako ishodim svoja prava, sudu koji je preopterećen i zatrpan i kojem još dodatno treba platiti takse za podnošenje tužbe. Treba angažirati i odvjetnika, čije su tarife isto tako visoke.
Podnosim tužbu u propisanom roku, nakon dostave vještva koje dokazuje moje navode, Sudu časti HGK, koji je najelegantnije, ne raspravljajući o meritumu stvari, odbacio prijavu zbog formalnog razloga, tumačeći lakonski da su rokovi istekli prije. Ne daje nikakvu uputu, naputak.
Obraćam se ponovno Središnjici HGK, jer smatram da kao član HGK, mogu i moram dobiti zaštitu od nasilja i bahatosti od velikih i jakih tvrtki na hrvatskom tržištu. Ili barem naputak, objašnjenje zašto tu zaštitu ne mogu dobiti, iako sam pošteno platio sve tražene troškove za to vozilo, 37 rata na vrijeme i bez protesta, izvršio sve servisne obveze, brinuo se o vozilu marom dobrog gospodarstvenika, upravljao tim vozilom marom i sposobnostima dobrog vozača, ne pretrpivši ni jedanu nesreću, iako u zakonu piše da su mi zaštićena ta prava.
Po struci sam doktor veterinarske medicine, po pozivu veterinarski inspektor. Sigurno da ne znam dobro načine rješavanja problema u drugim djelatnostima. Osnivač sam, vlasnik i direktor tvrtke Plavi križ d.o.o. od 1991. godine, a isto sam tako i član Hrvatske gospodarske komore, kojoj sam se obratio kao svojoj matičnoj komori. Apsurdno je da moram moliti za zaštitu prava koja po svojoj dužnosti i zakonodavčevu nalogu mora zaštićivati i Inspekcija i službe nadzora u trgovini i servisnim djelatnostima, ali isto tako i HGK i resorna ministarstva.
A HGK se reklamira nekoliko desetaka puta na dan da budemo kroativni i to od sredstava koje prikupi kao članarinu od svojih članova, pa tako i od jednog Plavog križa d.o.o. A ministri su, hvala dragom Bogu, dobra zdravlja i svake večeri u vijestima, s dobrim vijestima.
Svi gornji navodi popraćeni su originalnim dokumentima, vjerodostojnima, s potpisima i žigovima. O tomu je već pisao Auto klub, na HTV-u u emisiji "Potrošački kod" emitiran je prilog od cca 15 minuta, Citroen Hrvatska i Hypo leasing Kroatien su to nazvali "LAŽNIM objedama" na njihov račun. I ništa drugo ni od koga. Tajac, utiha.
Vjerujem da je takvih problema u Hrvatskoj jako puno, da lobi uvoznika motornih vozila i prateće industrije, kao servisi i slično, uz svestranu pomoć bankarskog sustava, koji je leasing i kredite pretvorio u dužničko ropstvo silom jačega, nastoji da se stanje ne promijeni u pravcu zaštite potrošača, korisnika, a za koje pomoć nalaze i u institucijama hrvatske države, koje se oglušuju na ovakve probleme.
Vjerujem da bi se o ovom mogla povesti velika rasprava, sada kad nema Europskog nogometnog prvenstva, na kojem su redovito boravili naši dužnosnici, a prije Olimpijade u Kini. Ili možda nova televizijska emisija, članak u novinama? Ili možda samo naputak kako da riješim ovaj meni ogromni problem.
Samo sam htio nabaviti vozilo da bih sigurno i pravodobno mogao obavljati svoje radne zadaće.
Autor pisma naveden je kao autor članka.
Komentar ne odražava nužno stavove redakcije.
Metro portal podržava različita gledišta.
Razgovor RSS komentara novi komentar ↓
čitajući o Vašem problemu još bi Vam i netko ko Vas ne poznaje i povjerovao u to što pišete. Uz dužno poštovanje, možda i jeste zakinuti kako ovdje prezentirate neukim ljudima vašu nastalu situaciju, ali s obzirom kako Vas osobno poznajem i kakva iskustva imam sa Vama nebi na ovaj način izlaziou javnost nego bi se pokrio pepelom. Zašto malo za promjenu ne napišete kakav ste VI prevarant i lopov u što sam se i sam uvjerio. Da svima nama bude jasno s kim imaju posla ja ću Vam izaći u susret i obznanit sljedeće; PLAVI KRIŽ d.o.o. (ako vam je uopće sveto to ime) na čijem čelu ste Vi osobno varate godinama poštene ljude ne izdavajući račune za svoje usluge. Pitate se zašto Vam nitke ne dolazi u Vašu vet. stanicu, jao Vašim djelatnicima koji trepe terore jer kad nas od kog živite kradete i na vrlo neljubazan naćin nas smatrate budala, jer samo je Vaša malenkost cijenjena, kako Vas nije sram mojem ocu umirovljeniku naplatiti usluge jedne obične crijevne bolesti glista i to 850 kn (bez računa), tableta stoji 30 kn. Na tim ljudima kradete g. Mrkobrada i još imate obraza se žalit. Pa što sve radili a da se nazna? Sve najbolje Vama i obitelji, nadam se da su dobrog zdravlja.
Novi komentar