Zvuk električnih vozila - minimalan i ubojit
Pješaci nesvjesno određuju udaljenost i položaj vozila na temelju zvuka kojeg stvara - obzirom da su električna i hibridna gotovo nečujna postaje jasno zašto mogu biti opasna
Jedna od najvećih prednosti električnih vozila mogla bi upravo biti i najveći nedostatak - sve ovisi kako se gleda. Naime, vozila na električni pogon su gotovo nečujna i dok je vama koji sjedite unutar njih dovoljno samo blago zujanje da znate kako se vozite, svojom diskretnom pojavom možete biti vrlo opasni za pješake. Barem tako proizlazi iz rezultat istraživanja koje je proveo NHTSA (US National Highway Traffic Safety Administration).
NHTSA smatra da električna ili hibridna vozila (HEV) dva puta češće sudjeluju u nesrećama koje uključuju pješake od vozila motorima s unutarnjim izgaranjem (ICE - internal combustion engine) i to u situacijama kada vozilo usporava ili se zaustavlja, kreće unazad, zauzima ili oslobađa parkirno mjesto.
Pješaci, koji se najčešće oslanjaju na sam zvuk koje vozilo u pokretu proizvodi, ništa ne slute. najviše su ugroženi ljudi koji imaju problema s vidom jer je za njih zvuk u prometu od velike važnosti. Kad HEV vozila kreću većim brzinama, pješaci ih mogu čuti zahvaljujući trenju guma s kotača. Međutim, pri brzinama koje su manje od 50 kilometara na sat, zvuk će morati proizvoditi elektroničke naprave.
Toliko je važno da se HEV vozila čuju prije nego se ugledaju da Japan radi na prijedlogu zakona kojim bi se uveo minimum buke koje hibridna i električna vozila moraju proizvoditi. SAD i Eu samo će slijediti taj korak.
U međuvremenu autoindustrija istražuje mogućnosti i oblike zvuka koje bi HEV-ovi trebali proizvoditi. stručnjaci za akustiku u Harman Kardonu razvili su potencijalno rješenje s Lotusovim inženjerima koje nosi ime HALOsonic - radi se o napravi koja sintetizira zvuk unutar i izvan automobila. Senzori na papučicama za gas i kočnicu prenose informacije do HALOsonica koji te 'podražaje' pretvara u zvučni signal koji se pak očituje preko zvučnika izvan automobila i unutar njega. Čelni ljudi Harman Kardona zaključili su da će nove zakonske odredbe najvjerojatnije zahtijevati od HEV-ova da zvuk odnosno buku klasičnih motora kreiraju elektroničkim putem. Stoga zu razvili niz opcija - od legendarnog V6 motora, američkog V8 i V12.
S druge strane, Renault koji ima čitavu seriju električnih automobila koji čekaju zeleno svjetlo za serijsku proizvodnju, primijenio je malo drugačiji pristup problemu buke. Benedicte Le-Nindre, glavni Renaultov stručnjak za kvalitetu zvuka motora, i Andrea Cera, skladatelj i stručnjak za zvuk pri IRCAM-u, eksperimentirali su sa stotinama vrsta zvukova - od meditacijskih do onoga kojeg proizvodi tipični Harley Davidson ili svjetlosna sablja iz Zvjezdanih ratova. Na zvuku su radili i dok je u igri bio DeZir, najnoviji Renaultov koncept, koji proizvodi lagano brujanje. A to se svakako čini boljom idejom od simfonije zvukova različitih motora.
Novi komentar