« Lifestlye AUTO
objavljeno prije 15 godina i 11 mjeseci
KORISNI SAVJETI VLASNICIMA AUTOMOBILA

Doktor ima ‘lijek’ za vaše probleme i dileme

Fotografija vijesti
Više o

dr. Željko Marušić

,

Audi a4

,

Renault Megane

,

CITROËN XSARA

,

Volkswagen Golf

,

Seat Altea

GUŠI SE MEGANE 1.5 dCi

Imam Megane 1.5 dCi sa 82 KS iz sredine 2004., s kojim sam prešao 58.000 km. Do prije nekoliko mjeseci sve je bilo u redu, no otada počinju problemi. Najprije sam počeo osjećati vibracije kod nižih okretaja, a potom se to pogoršavalo. Motor je počeo lošije vuči i gušiti se kod dodavanja gasa, a odnedavno teško pali. Je li problem u gorivu ili nečemu drugome? Ivan S. iz Zagreba

DOKTOR: Kvaliteta goriva može utjecati na probleme koje navodite, no uzrok je vjerojatno u visokotlačnoj pumpi common-rail sustava, koju proizvodi Delphi (bivši Lucas). To je slaba strana ovog motora, koji je pouzdaniji u izvedbi sa 65 KS (ugrađuje se u Clio). Za locirenje problema potrebno je skinuti filtar goriva, u plastičnom kućištu uz pumpu, te iz njega izliti gorivo u posudu. Ako sadrži metalne strugotine (‘špene’), problem se iz visokotlačne pumpe proširio na spremnik goriva i brizgaljke. Sve potječe od trošenje bregastog prstena (zbog neodgovarajuće otvrdnutog - cementiranog sloja), koji preko valjčića aktivira dva klipa za tlačenje goriva. Gorivo sa strugotinom ide do brizgaljki i oštećuje ih, a preko povratnog voda ulazi u spremnik. Pumpu goriva je u pravilu moguće servisirati. Brizgaljke se kod manjeg oštećenja mogu servisirati, a kod većeg ih treba mijenjati. Potom je nužno očistiti spremnik i izmijeniti filtar goriva. Istodobno je preporučljivo izmijeniti zupčasti remen.

CITROËN XSARA NEMIRNA U LERU

Imam Citroën Xsaru 1.4 iz 1997. Povremeno se povećava broj okretaja u praznom hodu (iznad 2000 okr/min), nakon što se postigne radna temperatura. Što je uzrok? Postoji li senzor tlaka ispušnih plinova i gdje se nalazi? Površnim pogledom ne uočavam na ispušnoj grani ništa osim lambda-sonde. Mihovil K.

DOKTOR: Uzroke nemirnog rada i povećanja brzine vrtnje vašeg motora trebate tražiti u slaboj zabrtvljenosti usisnog kolektora, strujnim priključcima, osjetniku temperature, elektromotornom ventilu za podešavanje rada u praznom hodu i njegovom osjetniku te stanju, odnosno zaprljanosti leptirastog ventila (usisne zaklopke) i brizgalica.

Za početak bilo bi preporučljivo očistiti brizgalice i leptirasti ventil, no vašem je motoru, prije svega, nužan temeljit servis, uz mjerenje kompresije. Tlakovi u cilindrima ne bi smjeli niti manji od 10 bara. Ako je motor istrošen, tada najprije treba riješiti osnovnu mehaniku (‘polugeneralka’...), a tek potom ostalo. Senzor (osjetnik) tlaka ispušnih plinova ne postoji.

ULJE ZA TDI MOTORE

Nedavno sam kupio Volkswagen Golf 1.9 TDI iz 2004. sa 105 KS. Zanima me koje ulje u njega trebam koristiti, odnosno ima li među uljima na tržištu velike razlike? Čuo sam, naime, da za taj motor treba posebno ulje. Ivan Z.

DOKTOR: Za Volkswagenove motore s direktnim ubrizgavanjem po sustavu pumpa-brizgaljka (PDE - Pumpe-Düse Einheit) 1.4 TDI, 1.9 TDI i 2.0 TDI, u modelima Volkswagena, Škode i Seata, potrebno je koristiti motorno ulje nove generacije, po specifikaciji W 505.01. Možete rabiti bilo koje ulje na tržištu, uključujući Inino, koje zasigurno ima potrebnu kvalitetu.  Takvo ulje ima posebne antifrikcijske dodatke nužne radi održavanja trajnosti visoko opterećenih kontakata bregastog vratila i pumpnih elemenata. Ako se ne koristi to ulje, nakon određenog vremena doći će do trošenja. Inače, ulje 0W 30 je nešto rjeđe i stvara manje otpore od 0W 40. Cijena je proporcionalna s kvalitetom, a za većinu suvremenih dizel motora preporučljivo je ulje 5W 40. Ulja 0W... i 5W... su potpuno sintetična - 0W zadržava potrebna svojstva do -30°C, a 5W do -25°C.

IZMJENA ULJA U SERVO UREĐAJU

Nedavno sam kupio Ford Focus iz 2000. te me zanima je li potrebno mijenjati ulje u servouređaju upravljača. Naime, prethodni me vlasnik uvjerava da to nije potrebno, jer se u tvornici ugrađuje ulje koje traje cijelog vijeka automobila. Je li to u redu? Marko S.

DOKTOR: Iako je servouređaj upravljača u Focusu trajan i pouzdan, za razliku, primjerice, u starijim Opelima, za njegov dug vijek i ispravnost nužno je redovito održavanje, odnosno izmjena ulja. Sastoji se od hidrauličke pumpe s povratnim ventilom te hidrauličkog upravljačkog mehanizma. Glavni su mu dijelovi: zupčasta letva, tijelo letve, hidraulička komora te zupčanik volana s glavom za distribuciju. Potreban protok fluida ostvaruje se hidrauličkom pumpom s povratnim ventilom, koju remenom pokreće radilica motora. S vremenom se u njemu nakupe nečistoće, vlaga i metalna strugotina iz pumpe, koja uništava hidraulički mehanizam, te je preporučljiva izmjena ulja svake tri godine. Kod servisiranja mijenjaju se set brtvila, ležajevi i podloške, a na hidrauličkoj pumpi važno je provjeriti ispravnost tijela i rotora te se mijenjaju ležajevi, semerinzi, čahure nosača i brtvila.

LUPKANJE U STRAŽNJEM DIJELU A4

Na Audiju A4 iz 1997. imam problem: prilikom vožnje na neravnoj (lošoj) cesti dolazi do lupkanja negdje u stražnjem dijelu auta. Promijenio sam zadnje ležajeve koji su bili loši, ali “lupkanje” je ostalo. Je li to povezano s kotačem ili je greška u nečem drugom? Ivica M

DOKTOR: Problem je vjerojatno u gumenim osloncima stražnjeg ovjesa (selen blokovima), te vam preporučujemo odlazak u specijalizirani servis. No, kod Audija A4 (kao i kod A6 i Passata) najveći je problem u kuglastim zglobovima prednjeg ovjesa. Teško je locirati izvor lupanja te je potrebno detaljno pregledati cijelo podvozje, a nakon popravka treba podesiti geometriju prednjih i stražnjih kotača.

LUPA MOTOR SEAT ALTEE 1.9 TDI

Imam Seat Alteu 1.9 TDI iz 2003., s prijeđenih 59.000 km. U posljednjih nekoliko mjeseci iz motora se čuje metalno lupkanje, češće kad je motor zagrijan, nego kad je hladan. Radi li se o većem kvaru? Branimir V. iz Zagreba

DOKTOR: Problem je u hidrauličkim podizačima ventila, koji kod svih temperatura motora, koje izazivaju različita rastezanja dijelova razvodnog mehanizma, osiguravaju kontakt bregastog vratila i poluklackalica (bez zazora). U slučaju njihovih oštećenja nastaje zazor, koji izaziva lupkanje i štetno dinamičko opterećenje.

Uzrok može biti u grešci u izradi podizača, vožnji s manjkom ulja ili korištenju neodgovarajućeg ulja. U VW dizelašima koncepcije PD (pumpa-brizgaljka) treba koristiti potpuno sintetično motorno ulje specifikacije 505.01. Zbog potrošnje ulja, koja za taj motor iznosi 0,2 do 0,6 l/1000 km, potrebno ga je redovito kontrolirati. Trebat ćete izmijeniti hidropodizače, a tada je preporučljivo izmijeniti i zupčasti remen.

Piše: Čitateljima odgovara dr. Željko Marušić
31.07.2008. 17:05:10
    
Razgovor RSS komentara novi komentar ↓
  1. avatar
    koss
    17.11.2011. 11:30
    Ford Fokus 1.8 tdci 85kw 2003god. predjenih 208 000 pojavio mi se problem blica mi lampica od rucne kocnice sad do cega to moze biti.... i koje ulje se koristi za kocnice hvala unaprijed
  2. avatar
    koss
    17.11.2011. 11:36
    Ford Fokus 1.8 tdci 85kw 2003god. predjenih 208 000 pojavio mi se problem blica mi lampica od rucne kocnice sad do cega to moze biti.... i koje ulje se koristi za kocnice hvala unaprijed
  3. avatar
    Ante
    22.10.2015. 23:09
    Test
  4. avatar
    Ante
    22.10.2015. 23:21
    Vozim Ford Focus 1.8. TDCI 115ks 2002g
    Samo ove godine sam imao 6 kvarova sto je neki prosjek za svaku godinu..

    1.Alternator 900kn
    2.Poluosovina 2500kn
    3.Reparacija dizni 2800kn (plus dijagnostika i troškovi šlepanja 600kn)
    4.ECU 700kn
    5.Ulazak zraka u sustav 500kn
    6.Neotkriven još

    znači ovaj 6. Se manifestira na na način da povremeno jako teško upali, onako kad vergla kao da radi pa se ugasi pa radi sve u kratkom roku. Pali se i lampica grijača tj. Blica što znači da ga prebaci i safe mod. Kad upali ide ko lud i bez greške osim kad ga recimo jače nagazim onda kad usporim i drzim gas na 1200-2000 obrtaja ima neka cukanja i neko lupkanje se cuje iz motora. Kad ga dignem iznad 2000 obrtaj onda nestane. To tako traje mozda 2-3 minute i onda je sve opet normalno kao da nista nije bilo. Sta bi to moglo biti? Hvala lijepa!
  5. avatar
    milos
    08.12.2015. 03:22
    imam aud a4 imam problem sa radm motora čuju se ventili ne uvek kad zagreje i pali se lampica ulja
  6. avatar
    admir
    29.12.2015. 16:13
    koje motorno ulje ide za ford focus 1.8 disel 66 kw , a koje za servo volan
  7. avatar
    Emil
    04.02.2016. 20:36
    Imam audia a4 2003 god.Interesuje me cim imam vise goriva u rezervoar,pocinje mi lupanje prilikom kocenja i pokretanja neznam sta je kao nesto da je u rezervoaru,u koliko imam manje od 10l goriva nista se ne cuje,ako znate sta je molim vas
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh