Život poslije Facebooka
Budući da ništa nije vječno te svako carstvo (a ona na internetu pogotovo) ima svoj početak i kraj, predstoji li nam u sljedećih nekoliko godina i kraj Facebooka?
Bez obzira na to koristili ga ili ne, možete li zamisliti današnji svijet bez Facebooka? Čak i oni koji su iz bilo kojeg razloga odlučili ne napraviti profil na najpopularnijoj društvenoj mreži na svijetu neprestano su bombardirani pozivima i nagovaranjima svojih poznanika i prijatelja da im se tamo konačno pridruže. Utjecaj Facebooka na svakodnevni život toliko je velik da ga niti jedan ozbiljan biznis danas više ne može zaobići. Sve to nužno sa sobom povlači sljedeće pitanje - budući da ništa nije vječno te svako carstvo (a ona na internetu pogotovo) ima svoj početak i kraj, predstoji li nam u sljedećih nekoliko godina i kraj Facebooka?
Da, Facebook je osuđen na propast
Zasigurno ste i sami više puta čuli da se neka kompanija opisuje kao „prevelika da bi samo tako propala". To je možda i vrijedilo u doba prije interneta, koji je potpuno promijenio pravila igre. Ono što je nekoć izgledalo kao online gigant kojemu ništa ne može pomrsiti račune preko noći se znalo pretvarati u prah. Uzmite samo America Online, kasnije skraćen u AOL, prvu internetsku supersilu, koji je u SAD-u bio sinonim za pristup internetu. Danas biste povećalom morali tražiti osobu koja se na net spaja njihovim uslugama, a AOL se pretvorio u tek još jednu medijsku kuću koja se zadovoljava održavanjem različitih portala.
AOL se u dolasku broadband interneta na tržište potpuno izgubio, smatrajući da dial-up modemi imaju svoje mjesto i pored takvog brzog pristupa. U trenutku kad je shvatio da se nikomu više ne da zezati sa stotinjak puta sporijom i nestabilnijom vezom, bilo im je prekasno.
S druge strane, MySpace je primjer kompanije koja je puno bliža priči o Facebooku, kako vremenski, tako i po samoj prirodi posla kojim se bavi. Myspace je prvu popularnost stekao kasne 2004. godine, kad je Facebook još praktički bio u povojima. Tri godine kasnije imali su 250 milijuna korisnika i bili na svom vrhuncu, nakon čega se cijeli projekt spektakularno raspao.
Razlog takvom razvoju događaja nije tako jednostavno utvrditi kao kod AOL-a. Jedni tvrdi da je glavni krivac arhaična platforma koja je dobila osvježenje kad je već bilo prekasno. Drugi tvrde da se radilo o problemu imidža te da su ga ponajviše koristili klinci. Treći smatraju da je pretvaranje MySpacea u stranicu za zabavu bio pogrešan potez, dok četvrti tvrde da se ta promjena trebala puno ranije dogoditi. Bilo kako bilo, MySpace će ostati u sjećanju kao najgora poslovna procjena News Corpa.
Budući da se povijest ponavlja, mnogi tvrde kako i Facebook prije ili kasnije čeka ista sudbina.
Ne, Facebook je drukčiji
Kad ste predvodnik trendova, najgora stvar jest činjenica da iza vas ne stoji nikakvo povijesno iskustvo iz kojeg možete nešto naučiti. Kako za sada stvari stoje, Facebook se s time vrlo dobro nosi, budući da su za vrijeme njegovog (nedugog) života brojne druge stranice doživjele svoj uspon i pad, dok on vrlo samouvjereno plovi naprijed.
Ono što mnogi zaboravljaju kad uspoređuju stvari jest masovnost. Naime, Facebook će negdje krajem 2012. doseći brojku od milijardu korisnika. To znači da će svaki sedmi stanovnik Zemlje na Facebooku imati svoj profil. Ništa se u povijesti čovječanstva, pa tako niti društvenih mreža, nije uspjelo približiti tome. Osim toga, proječni korisnik provodi 405 minuta mjesečno na Facebooku, dok je ta brojka kod najljućeg konkurenta Google+ svega tri minute. Ljudi polako, ali sigurno počinju živjeti na Facebooku.
Na svojoj predstojećoj inicijalnoj javnoj ponudi trebali bi dobiti gomilu novca. Upravo u načinu na koji će potrošiti taj novac leži njihova budućnost.
Bilo kako bilo..
Bez obzira na to kojem ste mišljenju priklonjeniji, jedno je sigurno - ukoliko Facebook ne postane „prava" kompanija koja svoje interese vidi i štiti u brojnim drugim područjima, prije ili poslije će propasti. Što to znači za nas krajnje korisnike? Nažalost, vrlo je teško prognozirati. Sasvim je sigurno da će ulazak dioničarskog kapitala u Facebook potpuno promijeniti pravila igre i način vođenja kompanije, ma koliko se Mark Zuckerberg trudio da se to ne dogodi. Zarada od oglasa mnogima više ne uspijeva zadovoljiti apetite i možda će baš Facebook biti predvodnik u osmišljavanju proizvoda kojeg ćemo rado plaćati. Čini se da nam samo vrijeme može dati konačan odgovor.
Novi komentar