« Lifestlye AUTO
objavljeno prije 15 godina i 11 mjeseci
METRO-AUTO

Što uraditi kad napunimo krivo gorivo u spremnik automobila?

Povuci kočnicu ručnu i nazovi službu vučnu

Posebno je važno službeniku u stranoj zemlji točno kazati koje gorivo trebate...
Posebno je važno službeniku u stranoj zemlji točno kazati koje gorivo trebate... (Metro/Getty Images)

U svakodnevnoj žurbi i strci i panici, gdje je svaka minuta dragocjena, lako se može dogoditi da vozač umjesto dizelskog goriva u spremnik automobila utoči benzin ili obrnuto. Tada najčešće u pravilu nastaju pravi problemi, jer ne samo što će automobil vrlo brzo stati, nego će to vlasnika stajati živaca i troška.

Dobro pazite

Naime, u slučaju točenja krivog goriva nema druge nego zaustaviti automobil, ako uopće krene, te nazvati vučnu službu koja će ga odvući u ovlašteni servis na ‘ispumpavanje’ spremnika i daljnje ‘pretrage’ kako bi se ustanovio opseg kvara. Pritom valja znati da nikakve štete neće biti ako se na vrijeme primijeti greška, odnosno kada se odmah prekine točenje i ne ulije više od 5 posto krivog goriva.

DIZEL I EURODIZEL

Dizel koriste isključivo automobili koji imaju atmosferske dizelske agregate, odnosno starija vozila. Istodobno, eurodizel koriste noviji automobili koji imaju common-rail sustav izravnog ubrizgavanja goriva ili pumpu/brizgaljku. Obični dizel zbog nečistoća smanjuje radni vijek novijih motora. Od jednog točenja dizela umjesto eurodizela ne bi trebalo biti nikakve štete. Međutim, dugoročno korištenje običnog dizela može dovesti i do uništenja visokotlačne pumpe goriva (poznatija kao Bosch pumpa), kao i svih dizni za ubrizgavanje. 

Dovoljno je natankati što više ‘pravog’ goriva, po mogućnosti do vrha spremnika, pa će se mala količina krivog izgubiti u toj masi. Bez obzira da li je riječ o benzinu ili dizelu, procedura je ista. Stoga, kad se gorivo toči, širom otvorite oči! U 90 posto slučajeva događa se da se u spremnik automobila s dizelskim motorom utoči benzin. Puno je manji broj ljudi koji shvate da su utočili krivo gorivo prije nego upale motor.

Ukoliko je vozač odustao od paljenja motora, gorivo neće doći do sustava za ubrizgavanje pa je i procedura jednostavnija. Doduše, ne može se izbjeći poziv vučnoj službi koja će doći po automobil. U samom servisu, s obzirom da gorivo nije dospjelo do dizni, dovoljno je slobodnim padom ispustiti natočeno i to je sve. Potom se nalije pravo gorivo, te nema nikakvih posljedica po motor, kao ni ekstra troškova.

LOŽ ULJEVožnja na loživo ulje zakonski je zabranjena, ali je donedavno bilo dosta slučajeva zlouporabe tog naftnog derivata. Osim što nisu plaćali porez za motorna vozila (što stvara razliku u cijeni), riskirali su da im policija zaplijeni vozilo. Inače, lož ulje je daleko nečistije od običnog dizela. Ima visok sadržaj sumpora i ostalih nečistoća što je vrlo štetno za motor, te je najbolje ne upotrebljavati ga. 

Preći će 100 metara...

U slučaju da se umjesto dizela utoči benzin, a vozač nije na vrijeme primjetio grešku, automobil će upaliti i u pravilu preći možda stotinjak metara, te se nakon toga ugasiti uz napomenu da je daljnja vožnja nemoguća. Nakon što vučna služba doveze auto u servis, opet slijedi pražnjene spremnika i obavezna zamjena filtra nafte. Uz to ide blago propuhivanje samih cjevovoda, te ulijevanje 5 do 10 litara dizela.

Nakon paljenja agregata automobil mora raditi 10 do 20 minuta da sagore sve čestice koje su se nakupile u diznama. U rijetkim slučajevima može doći do začepljenja dizni kod commmon-rail dizelaša koje su u pravilu vrlo skupe i svaka košta oko dvije tisuće kuna. Iznimno može stradati i sam katalizator, ali samo ako netko uporno, gotovo do iznemoglosti pokušava upaliti motor.

Ne palite motor

Ukoliko je vozač primijetio grešku na vrijeme i shvatio da je u spremnik automobila nalio pogrešnu vrstu goriva, pametno je odmah odustati od paljenja motora. Na taj način gorivo neće doprijeti do sustava za ubrizgavanje, pa će procedura biti puno jednostavnija. Međutim, varate se ako mislite da se može izbjeći dolazak vučne službe, odnosno šlepanje automobila do servisa...
Međutim, kada vozilo stigne u servis, samo mu treba slobodnim padom ispustiti natočeno gorivo. Ono u pravilu, kada se na pali motor, ne dospije do dizni i veća šteta ne nastaje. Nakon toga se u spremnik nalije pravo gorivo, te uz malo sreće nema nikakvih posljedica po motor automobila, kao ni dodatnih troškova koje vlasnika mogu baciti u očaj.

Zamjena filtra goriva

U praksi su puno rjeđi slučajevi kada se umjesto benzina u spremnik ulije dizelsko gorivo. Postupak je isti kao i s dizelašima. Automobil može čak i raditi, jako dimiti i ne primati gas, a u konačnici je vožnja nemoguća i jedino rješenje ostaje vučna služba i servis. Tada je obavezna zamjena filtra goriva. Istodobno, može se dogoditi da se onečiste ili začepe sve četiri dizne koje se teoretski mogu očistiti u specijaliziranim servisima. U praksi ih je najbolje zamijeniti novima, ali to košta...

S obzirom da je dizel gušći i ‘masniji’ od benzina, češće dolazi do onečišćenja i začepljenja dizni, a i cjevovod se teže čisti. Stoga motor nakon pročišćavanja mora raditi u mjestu najmanje pola sata kako bi počeo normalno raditi. 

Trošak 1200 kuna

Minimalni trošak krivog točenja goriva stajat će vlasnika barem 1200 kuna. Naime, prema cjeniku HAK-a, prijevoz neispravnog automobila na gradskom području plaća se 366 kn (ako nema iskaznicu HAK-a). Tome treba pridodati iznos od oko 500 kn krivo utočenog goriva. Filtar goriva u prosjeku košta 150 kn, a sam rad još oko 200 kn. Kada se sve to zbroji, minimalni trošak je barem 1200 kn, naravno uz napomenu da ste imali sreće pa nije trebalo mijenjati dizne.

Piše: Piše: Zdravko Juričko
08.07.2008. 18:55:51
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh