« Lifestlye AUTO
objavljeno prije 15 godina i 11 mjeseci

Modeli za novu sezonu F1

Formula One inspirirala se starim dobrim dizajnom

Fotografija vijesti
Fotografija vijesti (Getty Images)
Više o

Formula 1

,

Honda F1

,

Brawn GP

,

novi modeli formula F1

Ove je zime Formula One obavila kompletan redizajn svojeg bolida, promijenivši ga i iznutra i izvana. Troškovi razvoja koji su na razinama neprihvatljivim za trenutnu gospodarsku situaciju, brzine na stazi postaju nesigurne, pretjecanje teško, pa su tijela zadužena za propise poderala sve svoje knjige pravila i vratila se počecima.

Ako uzmemo bilo koji F1 bolid iz prošle sezone i usporedimo ga s onima koji će izaći na stazu u Melbourneu 29. ožujka, razlika će biti znatna. Bolidi za sezonu 2009. nalik su onima kakvi su jurili stazama pred 15 ili 20 godina.

Nestala su razna krilca, dimnjaci i slične stvarčice koje su nakitile bolide u posljednjih nekoliko sezona. Umjesto toga, površina bolida je pretežno glatka i jednostavna, što je smanjilo donji aerodinamički potisak za gotovo 50%.

Prednje krilce spušteno je niže i prošireno je, pa je trostruki svjetski prvak Niki Lauda izjavio da bolidi sada izgledaju kao kombajni. No, može se podešavati, što omogućuje vozačima prilagodbe na uvjete na stazi.

Zadnje je krilce bitno uže i više nego prije, a zadnji raspršivač zraka dulji je i pomaknut još više unatrag. Ovi elementi smanjit će turbulencije kod velikih brzina, pomažući pri pretjecanju. Kako bi se kompenzirao gubitak donjeg potiska, slick gume vraćene su u upotrebu prvi puta nakon 1997. kako bi se mehaničko prianjanje povećalo za otprilike 15%.

Najkontroverzniji dodatak bolidima je KERS (Kinetic Energy Recovery System), skriven ispod karoserije. To je zapravo baterija koja sprema energiju koju proizvodi kočenje. Ta se energija zatim može upotrijebiti za snažnije ubrzavanje do 6,7 sekundi, pritiskom na gumb na volanu bolida, što donosi dodatnih 80 KS. Tvrdi se da KERS može smanjiti vrijeme potrebno za jedan krug do 0,3 sekunde, no sustav ove sezone još uvijek nije obvezan.

Neke će ga momčadi početi koristiti a neke ne, tako da će vozači imati kontrolu nad dodatnom snagom i aerodinamikom bolida, a zapravo ih je tek nekoliko u životu vozilo bolid sa slick gumama, tako da je ova sezona jedna od možda najizjednačenijih u povijesti. No, ako ništa drugo, vidjet ćemo puno više pretjecanja.

Detalji promjena

Prednji kraj

Prednje krilce: prednji se elementi mogu podizati i spuštati elektroničkim putem za šest stupnjeva, dva puta tijekom jednog kruga, kako bi se olakšalo pretjecanje. Samo krilce postavljeno je niže i prošireno je.
Gume: Vratili su se slickovi. Bridgestone će za svaku utrku osigurati dva seta guma, meke i tvrde.

Srednji dio

Aerodinamika: jednostavnije i čišće linije karoserije smanjuju donji potisak. Momčadi imaju ograničenu mogućnost testiranja od 40 sati tjedno. Zabranjeni su bargeboardovi koji su generirali 15% donjeg potiska i uzrokovali transverzalne turbulencije u slučaju vožnje direktno iza drugog bolida. Pomoćna krilca zabranjena su, kao i zaokretni zaklopci i bočni ispušni tuneli.
KERS: energija koja se inače gubi pri kočenju sprema se ili u električni sustav (kao što sada rade hibridna osobna vozila) ili putem mehaničkog sustava. Maksimalna količina spremljene energije ne smije prijeći 400 kilodžula.

Zadnji kraj

Zadnje krilce: povišeno i suženo u odnosu na prošlu godinu, zamišljeno da stvara manje zračne turbulencije i omogući bolidima vožnju bliže jedan drugome i lakše pretjecanje.
Raspršivač: raspršivač zraka je dulji i postavljen više otraga kako bi još smanjio „prljavi zrak".

Piše: Adam Hay-Nicholls, Metro F1
15.03.2009. 14:00:33
    

Vezana galerija
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh