Koliko košta 'besplatna' igra?
Osim čitavog niza novih igara i konzola, tema Gamescoma će svakako biti i pitanje "besplatnih" igara kod kojih tek u igri stiže račun.
Igraju i stari i mladi, muškarci i žene. To se vidi svaki put kad se uđe u neko sredstvo javnog prometa: svi zure u ekrane ili ekrančiće svojih tableta ili mobitela i nešto po njemu kuckaju. To je i rezultat statistike udruge informatičke tehnologije Bitcom: u dobi od 14 do 29 godina njih 84 posto priznaje da se "malo igra" na računalu, mobitelu ili konzoli, a čak i među onima do 49 godina igra svaki drugi. Sve u svemu, samo u Njemačkoj ima oko 29 milijuna građana koji se redovito ili barem ponekad igraju na nekom obliku računala.
U svakom slučaju, ove srijede (13.8.) u Kölnu počinje sajam na koji bi mnogi od njih rado otišli: Gamescom. Već unaprijed je prodano preko 300 tisuća ulaznica, a još desetine tisuća posjetitelja se očekuju na blagajnama sajma u Kölnu. Ako se tome još doda i stručna publika i novinari, i na ovom šestom Gamescomu će biti veoma živo.
Novac teče bez prestanka
Oko 650 izlagača iz više od 45 zemalja ovog "sajma za interaktivnu elektroniku zabave" će svakako ovim brojnim posjetiteljima htjeti nešto i pokazati. Osim bezbrojnih novih naslova igara, tek sada u Kölnu će i posjetitelji moći isprobati nove konzole za igru koje su predstavili i Sony i Microsoft. Na sajmu u Los Angelesu su se i Playstation 4 i novi Xbox One mogli vidjeti samo "iza stakla", ali sad u Kölnu će ih moći i "isprobati" - naravno, ako dočekaju na svoj red u golemim repovima koji se obično stvaraju na Gamescomu u takvim prigodama.
U svakom slučaju, veoma brzo - već i prije Božića će i ove konzole i mnoge od predstavljenih igara moći i kupiti i to je i glavni smisao ovog sajma. Iz godine u godinu stižu vijesti kako je posao s igrama za računala "Big Buissnes" - i svake godine stižu kako je promet postao još veći. Ove godine je samo na njemačkom tržištu zabilježen rast od 6 posto i sada već ima opseg od oko 800 milijuna eura.
Najbrže raste sektor računalskih igara kod kojih se nadzire i sve veći problem: takozvani "apps", aplikacije za mobitele i slična mobilna računala. Samo u tom sektoru je prve polovice ove godine zabilježen porast od 133 posto i dosegao je opseg od 114 milijuna eura. I to usprkos tome što je način na koji se tu zarađuje novac i više nego upitan.
"Kakvi vražji poniji?"
Jer ako se neka igra i predstavlja kao "besplatna", to nipošto ne znači da ne treba imati spreman novčanik - osobito ako ste spremni igrati tu igru ne satima, nego mjesecima. Mnogi roditelji uopće nemaju pojima s kojim izazovima su suočeni njihovi mališani kad se "malo igraju" na mobitelima ili računalima. A to čine gotovo svi - oko 97 posto njemačkih mališana od 10 do 13 godina koriste računalo i svjetsku mrežu.
Ali kod tih takozvanih "besplatnih" aplikacija i igara tek ponekad stižu vijesti kako je na primjer jedna desetogodišnja djevojčica potrošila gotovo dvije tisuće eura igrajući se igrice u kojoj je uređivala "svoju" farmu ponija. Takve "in-apps" mogućnosti gdje se kupuju možda novi konji, uređuju štale ili poslastice za životinje su obično povezane sa zaporkama i ponovnim upisivanjem podataka s kreditne kartice. Ali koji roditelj će ikad pomisliti da će njihova "princeza" spiskati njihov novac - na nešto što uopće ne postoji osim u toj igri? Jer za te novce je svakako već mogla dobiti i pravu četveronožnu životinju.
U takvoj trgovini "toplog zraka" u igarama su se već uključili nadležni organi u Sjedinjenim Američkim Državama, a i Bruxelles je postao oprezan. Europska komisija za sad tvrdi kako takve "in-apps" načelno smatra "legalnim" oblikom trgovine, ali kako u svakom slučaju mora postojati propis gdje se korisnike takvih igara "pravovremeno" upozorava da zapravo nisu besplatne. Ali i to, čulo se u Bruxellesu ovog srpnja, spada zapravo u nacionalno zakonodavstvo, a ne u propise Europske unije.
"Možda da malo nešto promijenimo"
Manje zbog kritika iz Bruxellesa, a više zbog najava Washingtona neke platforme su već najavile određene reforme. Doduše, još uvijek se vode rasprave da li su slova na onim pozicijama gdje se i kod besplatne igre nudi mogućnost "dodatnih" aplikacija dovoljno velika i koliko dugo traje mogućnost kupnje nakon što se upiše zaporka. Ali i Apple je načelno spreman na suradnju te je spreman odreći se nekih, osobito sumnjivih potraživanja, Google u apps-ovima za Android pak tvrdi kako bi već i ovako svatko morao znati da kad negdje piše "besplatno" da to nipošto ne mora značiti da se ne mora platiti. Amazon je najavio i sudski se protiviti nekakvim novim ograničavanjima ovakvog ubiranja novca.
U svakom slučaju, na Gamescomu se takvi in-apps svode jedino na kobasice, osvježavajuće napitke i sladoled - i tradicionalno kao i na svakom sajmu, takva užina lako može koštati kao solidna večera u gradu. Inače dnevna ulaznica košta sedam eura i to je sav trošak barem da se pogleda ono što nudi nova tehnologija igara za računala.
Novi komentar