Kino na Placu 8. i 15. srpnja
U sklopu prve filmske večeri gledamo dva filma koji pokušavaju zamisliti drukčiji tip rada i teškim radnim uvjetima suprotstavljaju duh igre
Grad je u svojoj biti proces - on se stalno mijenja dok naše „proživljeno iskustvo" pretvara njegove apstraktne strukture u svakodnevnu praksu i simboličko mjesto, pozornicu na kojoj proživljavamo svoje živote. Međutim, mnoga naša iskustva i simboličke predodžbe gradova odvijaju se putem filma. Od svog začetka film se pokazao kao moćan medij koji uobličuje naše viđenje grada i odnos prema raznim problematikama urbane svakodnevice. Šestu godinu za redom trešnjevačku tržnicu pretvaramo u besplatno ljetno kino. Filmovi koje prikazujemo rastvaraju granice umjetnosti i života te vizualiziraju načine na koje možemo spasiti urbanu svakodnevicu od sveprisutne banalizacije i komodifikacije. Svi izabrani filmovi žanrovski su hibridi koji sjajno utjelovljuju legendarni situacionistički grafit: „Dosada je kontrarevolucionarna" i pokušavaju zamisliti urbani život sazdan od neposrednih, eksperimentalnih i strastvenih aktivnosti.
U sklopu prve filmske večeri gledamo dva filma koji pokušavaju zamisliti drukčiji tip rada i teškim radnim uvjetima suprotstavljaju duh igre. Kroz hibridnu formu "Trafika" Dore Slakoper oslikava repetitivni i klaustrofobični posao prodavačice na kiosku. U "Dagerotipovima" filmska flanerica Agnès Varda donosi portret malih obrtnika i prodavača u pariškoj ulici u kojoj je živjela - Rue Daguerre i pritom razotkriva magiju kvartovske svakidašnjice koja polako nestaje.
U sklopu druge filmske večeri gledamo dva filma koji tematiziraju transformacije rada i urbanog prostora te revolucionarne tekovine. "Vesela klasa" jedini je filmski uradak Bojane Marijan Makavejev sastavljen od satiričkih pjesama novosadskih radnika koje anticipiraju nov i suvremeniji socijalizam. Doku-fikcija "Na ovaj ili onaj način" prerano preminule afro-kubanske sineastice Sare Gómez kroz ljubavnu priču učiteljice Yolande i tvorničkog radnika Maria promišlja urbani razvoj i socijalnu politiku u post-revolucionarnoj Kubi i njihovo nastojanje da se othrvaju nasljeđu kolonijalizma i mačizma.
PROGRAM
petak, 8. 7. 2022. u 21 h
Trafika (2021), r. Dora Slakoper, dokumentarni film, 6', Hrvatska
Trafička minijatura fokusira se isključivo na perspektivu prodavačice u kiosku Štefanije Hegol dok okružena gomilom šarenih artikala manevrira kroz svoj prosječni radni dan. Skučenost radnog prostora i repetitivnost njezinih radnji gotovo su opipljive ali portret ostaje na razini stilizacije i apstrakcije (koju autorica u jednom intervjuu uspoređuje s POV-om u videoigri). Drukčije ni ne može biti - prolazeći ulicom sve manje primjećujemo i imamo vremena jedni druge pa tako i za osobu kod koje kupujemo naše žvake, pljuge ili biljege. „I tak....", kaže Štefanija dok se spuštaju žaluzine na njenom kiosku.
Daguerréotypes / Dagerotipovi (1975), r. Agnès Varda, dokumentarni film, 88', Francuska
U sjeni Tornja Montparnasse Varda stvara svoje dagerotipove - nježne i pomalo staromodne portrete za koje njezini protagonisti nespretno poziraju. Pritom ne može ne zamijetiti inertnost svojih susjeda koji kao da su zaboravili sanjati - trezveni Henri sanja samo o satovima koje treba popraviti, a dostojanstvena Marcelle napušta svoju parfumeriju u sitno doba noći obavijena sivom tišinom. Varda interpolira nadrealističke elemente i uz pomoć mađioničara Mystaga unosi dozu zaigranosti u njihovu rutinsku svakodnevicu. Gotovo kao da stvara album sličica iz sjećanja koja su uhvaćena osjetilima - miris svježeg kruha, žamor razgovora koji su napola načuti, mađioničarski šou na koji su pozvani svi susjedi.
petak, 15. 7. 2022. u 21 h
Vesela klasa (1969), r. Bojana Marijan Makavejev, dokumentarni film, 13', SFRJ
Ovaj balkanski vodviljski dragulj dokumentira kako radnici i radnice u jednoj tvornici provode svoje slobodno vrijeme. Naglasak je možda na pjesmi i alkoholu, no riječ je o pronicljivoj političkoj satiri sastavljenoj od zajebantskih dvostiha o povezanosti prehrane i seksa (beli lebac - dobar jebac), aktualnoj vanjskoj politici i vjeri u budućnost klase koja radi dok se drugi sladi.
De cierta manera / Na ovaj ili onaj način (1977), r. Sara Gómez, igrani film, 73', Kuba
Učiteljica Yolanda i tvornički radnik Mario zaljubljuju se. No jedan od Marijevih kolega zastranjuje, a djeca koju Yolanda podučava često su agresivna. Odluka kako se nositi s ovim problemima u okolini utjecat će i na budućnost njihova odnosa. Gómez gotovo opsesivno prati arhitektonske preobrazbe Havane, ističe kubanski pjesnik i teoretičar Fowlers Calzada, što značajno oblikuje pedagošku narav njezina filma. Možemo srušiti slamove i izgraditi nove kuće, no unutarnje promjene mnogo su sporije. Beskompromisno podcrtavajući okoštale strukture rasizma, klasizma i seksizma autorica otkriva zemlju koja se bori sa svojom kolonijalnom prošlošću dok hrli u neizvjesnu budućnost. Osviještena intersekcionalnost Sare Gómez čini njezin filmski opus iznimno potentnim za mnoge suvremene rasprave.
selektorica i autorica teksta: Dina Pokrajac
više informacija na web stranici BLOK-a
Kino je dio cjelogodišnjeg programa „Muzej susjedstva Trešnjevka - živa baština" koji provodi udruga BLOK u galeriji BAZA i drugim kvartovskim prostorima. „Kino na trešnjevačkom placu - doba trešanja" podržavaju: Hrvatski audiovizualni centar, Gradski ured za kulturu, međugradsku i međunarodnu suradnju i civilno društvo i Zagrebački holding. Godišnji program BAZE podržava Zaklada „Kultura nova".
Novi komentar