Hrvatska premijera canneskoga laureata na 14. Velesajmu kulture
Film je s vremenom zadobio status umjetnosti, zbog čega su se kino dvorane razvile u sveprisutan čimbenik konstrukcije kulturno-povijesnoga identiteta prostora
U Zagrebu se kontinuitet izvorne kinematografske prakse može pratiti već od sredine 20-ih godina 20. stoljeća, a vrhunac doživljava nedugo nakon završetka Drugoga svjetskoga rata.
Odlazak u kino suvremenom je stanovniku suvremenoga grada ležerna forma zabave. Film je s vremenom zadobio status umjetnosti, zbog čega su se kino dvorane razvile u sveprisutan čimbenik konstrukcije kulturno-povijesnoga identiteta prostora.
Poput koncertnih dvorana ili izložbenih prostora, kino dvorane kao podloga izražavanja jedne umjetničke vrste pretvorile su se u markere grada, ali i vrela kolektivnoga sjećanja zajednice. 14. izdanje Velesajma kulture (19. - 21.listopada, Studentski centar) fokusirano je upravo na kino dvorane, sastavni element urbanoga gradskoga tkiva.
Uvođenjem multipleksa kao vrhunskoga primjera posudbe amerikaniziranoga kapitalizma u suvremenoj umjetnosti, tzv. kvartovska kina izgubila su na popularnosti, a s vremenom i na funkcionalnosti. Kroz velesajamsku izložbu Kino 041 - pogled na prošlost i sadašnjost zagrebačkih kino dvorana, autori/ce, studentski kustoski kolektiv EMGE, uz arhivske materijale i postojeće stanje zabilježeno objektivom nagrađivane fotografkinje Tjaše Kalkan, iz arhitektonske perspektive prikazuju zlatno doba, postupno propadanje i trenutačno stanje kino dvorana.
Filmski program ovogodišnjega Velesajma nadovezuje se na temu kroz četiri dokumentarna naslova od kojih se, svaki kroz svoju poetiku, bave upravo kino dvoranom kao prostorom društvenoga okupljanja i kolektivne i osobne memorije.
19. listopada u 21:00 u MM centru prikazujemo hrvatsku premijeru filma Filmski putnici (Cinema Travellers)u režiji Shirley Abraham i Amita Madheshiye, poetskoga dokumentarca koji je nastao kao plod petogodišnjega istraživanja kulture putujućih kina u zabačenim indijskim selima. Svježina pristupa, neopterećenost strogim narativnim linijama i vizualna impresivnost donijeli su ovome filmu nagradu L'Œil d'or, posebno priznaje za dokumentarni film na festivalu u Cannesu 2016. te još desetak drugih nagrada. Sedamdesetogodišnja tradicija putujućih kina u Indiji polako izumire. Filmovi na nitratnoj filmskoj vrpci propadaju, a stari 35 mm projektori više se ne mogu popraviti, dok su kabelska televizija i multipleksi prevelika konkurencija s kojom se trojica glavnih protagonista ovog dokumentarca ne mogu natjecati. Filmski putnici ne samo da zahvaća magiju kolektivnoga iskustva gledanja filma nego donosi i elegičan hvalospjev zanimanju kinooperatera.
21. listopada od 20:30, također u MM centru, zagrebačkom kinu s 40-godišnjom kinoprikazivačkom tradicijom, gledamo kratkometražni film Kino Katerine Dude koji donosi reminiscencije na popularno kvartovsko kino Triglav, smješteno u Okićkoj ulici na Trešnjevki, u čijem se prostoru danas nalazi isto tako popularna drogerija. Kino Crvena zvijezda Silvestra Kolbasa dobitnik je nagrade Green DCP na Internacionalnom festivalu eksperimentalnog filma i videa 25 FPS 2014., a pruža nam sjećanja na razrušeno vinkovačko kino. I rumunjski Cinema, mon amour, koji prikazujemo u suradnji s Dokukinom i Restartom, donosi priču o izumiranju jednoga kvartovskoga kina i o borbi njegovoga voditelja i projekcionista za opstanak, o usamljenosti, neispunjenim snovima i vječnoj nadi. Oda je to filmu i kinematografiji, ali i vapaj za očuvanjem istih.
Više informacija o ostatku programa potražite na Facebook eventu filmskoga programa te na internetskoj stranici kulture Studentskoga centra.
Ulaz je besplatan.
Novi komentar