Avione stalno pogađaju munje, a turbulencije nisu opasne
Metro je razgovarao s dva stručnjaka za avio sigurnost i oni sumnjaju u teoriju da je avion srušila munja
Hans Christian Stigaard - konzulant za aviosigurnost prvi je stručnjak s kojim smo razgovarali.
Hans Christian Stigaard, internacionalni konzultant za avionsku sigurnost kaže da turbulencije najčešće uopće nisu opasne, a da munje pogađaju avione izuzetno često. Iz tog se razloga nestanak Air Franceovog avionom smatra misterijom.
P: Prvi izvještaji daju naslutiti da je zrakopolov imao tehničkih problema nakon ulaska u područje oluje. Trebaju li se putnici brinuti zbog toga?
O: Turbulencija nije opasna. Ne možete zamisliti što sve zrakoplov može izdržati. Bilo je izvještaja o avionima koji su propadali nekoliko kilometara u turbulencijama, no ma kako to bilo neugodno putnicima, avionima nije bilo ništa. Što se tiče oluja, posada ih uobičajeno izbjegava. Ponekad to nije moguće, i avione često pogađaju munje. One mogu napraviti određenu štetu, no najčešće to nije opasno samo po sebi.
P: Što se događa s avionom kada ga pogodi munja?
O: Obično avion sigurno sleti na svoju destinaciju, no bit će na zemlji sve dok se ne provjeri čitav električni i elektronički sustav u avionu, jer ih munje mogu oštetiti, no izuzetno rijetko tako teško da bi moglo biti fatalno.
P: Pa dobro, što se moglo dogoditi s francuskim avionom?
O: To je stvarno misterija. Čak i da je došlo do kratkog spoja, kako navode neka izvješća, avion bi morao moći nastaviti let. Avioni imaju mnogo pomoćnih sustava, uključujući i generator koji osigurava napajanje i starinski kompas, ako sve drugo prestane raditi. A čak i potpuno bez struje i goriva avion može letjeti prilično dugo. Pred nekoliko godina avion koji je letio od Toronta u Kanadi do Lisabona u Portugalu izgubio je svo gorivo nesretnim slučajem iznad Atlantika. Jedrili su još sat vremena i sretno sletjeli na Azore.
P: Trebamo li biti zabrinuti ako letimo kroz oluju?
O: Kratko i jasno: NE. Letenje je po svim statistikama daleko najsigurniji način prijevoza, a sigurnost se poboljšava svake godine. No, kad se dogode nesreće, uvijek izazovu veliku pažnju.
Ronan Hubert - ekspert za zrakoplovne nereće
Alexandre Zalewski razgovarao je u Parisu s Ronanom Hubertom koji je ekspert za zrakoplovne nesreće. Evo što Hubert kaže o teoriji da je munja srušila zrakoplov
P: Može li munja srušiti zrakoplov?
O: Munja tome može pridonijeti, ali je teško vjerovati da je to jedini razlog. Od 17,300 zrakoplovnih nesreća koje sam proučio od 1990., samo se 30 povezuje s munjama.
P: U kojem je slučaju munja odgovorna za nesreću?
O: Munja može uzrokovati nesreću kad pogodi spremnik za gorivo. Također, u tom slučaju mora postojati mjesto na kojem gorivo curi, poklopac spremnika mora biti pokvaren ili slično kako bi struja mogla doći u dodir s gorivom. To je izuzetno rijetki, ali ipak, moguće je da se dogodi.
P: Koja je vaša teorija, što je uzrokovalo pad?
O: Najvjerojatnije je odgovorna turbulencija. Ako zrakoplov uđe u opasno područje, s jakom udarima vjetra može doći do oštećenja zrakoplova. To smo već vidjeli u studenome 2001. u New Yorku; Airbus se srušio nakon ulaska u turbulenciju koju je izazvao Boing 747. Pilotova je reakcija slomila kormilo i avion je jednostavno samo pao.
P: Događaju li se često nesreće sredinom leta?
O: Oko55% padova aviona događa se u krugu od 10 km od aerodroma. Oko 20% aviona padne za vrijeme samog leta. I od tih 20%, vrlo su rijetke nesreće uzrokovane turbulencijama. Takve se nesreće najčešće događaju neposrednom pogreškom pilota koji ne poštuje procedure i ili ne prati pravi smjer leta ili ne poštuje propisanu visinu, ili oboje. A to može u teškim vremenskim uvjetima uvod u nesreću.
Razgovor RSS komentara novi komentar ↓
Hvala unapred
Since all planes are flying very high as required by the regulations, according 10-12-13 000 meters, is there a possibility to fly at lower altitudes in order to emergencies quickly descended to the ground?
I think it would be less a disaster.
Why all the airplanes have very much to fly high?
Thanks in advance
Novi komentar