« Biznis
objavljeno prije 12 godina i 1 mjesec

Srđan Mladinić: Vrijednost SMS-a - neprocjenjiva

SMS je, tvrdi za Metro njen vlasnik i osnivač, vodeća prehrambena tvrtka u Hrvatskoj i najjača u Dalmaciji

Srđan Mladinić za Metro Express pojašnjava poslovnu filozofiju SMS-a: ’Želimo biti kvalitetni, originalni i razvojno orijentirani s visokim stupnjem zadovoljstva kupaca i radnika!’
Srđan Mladinić za Metro Express pojašnjava poslovnu filozofiju SMS-a: ’Želimo biti kvalitetni, originalni i razvojno orijentirani s visokim stupnjem zadovoljstva kupaca i radnika!’ (Duje Klarić/CROPIX)
Više o

Srđan Mladinić

,

prehrambena industrija

Vlasnik i direktor hrvatske prehrambene tvrtke SMS iz Splita, Srđan Mladinić, krenuo je u vlastiti biznis 1985. godine osnivanjem prijevozničkog obrta. Pod motom ‘Ne želim da me drugi vode. Vodit ću sam sebe, a možda i druge.’, s posuđenim novcem od prijatelja i prvim kreditom u banci (sve skupa manje od ondašnjih 5000 DEM), kupuje mali prastari kamion.

S kolegom prevozi stvari od 6 ujutro do 22 navečer. Kupuje i prvi kamion hladnjaču, a zatim još tri, svi u prosjeku stari 15 godina. Kreće u prijevoz ribe i osniva mali obrt za soljenje ribe. Sve tako do 1989. godine kada po tzv. Markovićevom zakonu registrira tvrtku SMS.

Uskoro dolazi do promjene države, rata, prekida tržišta i financijskog zelenaštva od raznih ‘kreditora’, što obeshrabruje njegova partnera koji se 1993. povlači iz SMS-a.

Vodeći po omiljenosti

Prvi originalni SMS-ov brend Srdel pasta, nastao je 1991. Ta je pašteta iz tube bila novost na našem tržištu. Nakon početnog uspjeha, kreće u proizvodnju i drugih delikatesnih proizvoda mediteranske prehrambene tradicije ali i vlastitih kreacija. 1994.

SMS na tržište izbacuje Ekstra djevičansko maslinovo ulje čime je tvrtka napravila još jedan iskorak u podizanju kvalitete maslinovog ulja, koje se nudi na policama trgovina, i ujedno pokazala svoj potencijal.

Sve je počelo na splitskim Bačvicama prije 19 godina, a danas SMS ima proizvodne kapacitete u Trilju, predstavništvo u Sarajevu, staklenike u Kaštelima, nasade (maslinike i smokvike) na predjelu Kozjaka (Trećanica) i Skradina (Bratiškovci).

SMS U BROJKAMA• 185 zaposlenika prosječne je dobi od 38 godina
• 340 zaposlenika bilo je zaposleno u SMS-u među kojima se dogodilo 7 brakova i 24 ljubavi
• 114 proizvoda ide na 2300 prodajnih mjesta u 16 zemalja
• 70 tona sirovina dnevno se preradi
• 353.043 sadnice maslina i 54.090 sadnica smokava dosad zasađeno
• 10 tisuća sadnica maslina donirano
• 4,8 milijuna litara maslinovog ulja proizvedeno u proteklih 18 godina kao i:
• 1,65 tisuća tona džema
• 5,4 tisuće tona ribe
• 40 milijuna staklenki
• 10 milijuna boca
• 1876 kilometara nalijepljenih etiketa
• 14 nagrada
• 14 doniranih stipendija
• 900 tisuća kilograma doniranih proizvoda 

- SMS je vodeća prehrambena tvrtka u Hrvatskoj i daleko najjača u Dalmaciji. Nismo uz bok najvećima u zemlji kad govorimo o broju zaposlenika i vrijednosti prometa, ali po kvaliteti i broju proizvoda, po količini nagrada i omiljenosti među našim kupcima, bez lažne skromnosti, možemo reći da smo među liderima u domaćoj prehrambenoj industriji. Ne veseli nas sljedeća činjenica, ali nažalost je tako: SMS postoji već 19 godina i u tom smo razdoblju jedini značajni prehrambeni brend nastao u Hrvatskoj. Nije baš ohrabrujuće ako znamo da je prehrambena industrija među jačim sektorima u zemlji - kaže u razgovoru za Metro Express Srđan Mladinić.

Kad ga pitate koliko mu tvrtka sad vrijedi, spremno odgovara: ‘Neprocjenjivo!’.

- Meni SMS to i jest. No, procjene se vrijednosti kompanija rade kad se tvrtka prodaje. A SMS se ne prodaje.

Nagrade SMS-a

SMS-ov portfelj čini 114 proizvoda. Najznačajnija grupa su maslinova ulja, potom namazi poput pasta od maslina i češnjaka, te džemovi i umaci poput Pašticade.

Trobridna ambalaža za maslinovo ulje je dobitnica Cro Pak priznanja 2004. za liniju etiketa SMS Ekstra djevičanskih maslinovih ulja, te Cro Pak nagrade za najbolji industrijski dizajn 2005. godine. Iste godine u listopadu trobridna SMS-ova boca za maslinovo ulje u Japanu je osvojila prestižnu internacionalnu nagradu G-MARK za dizajn boce maslinovog ulja.

Zlatnog Oskara 2004. osvaja na prestižnom internacionalnom sajmu delikatesne hrane Fancy Food Show, i to za SMS džem od suhe smokve s narančom. SMS džem od suhe smokve u ožujku 2006. godine proglašen je najboljim proizvodom od smokve ‘na slijepo’ provedenom panel testu u organizaciji San Francisco Chronicla.

ReBrand 100 Global Award 2007. SMS je osvojio za rebrending vizualnog identiteta tvrtke, Superbrand nagradu, Cro Pak za SMS džemove na bazi sušenog voća u kategoriji ‘Ambalaža hrvatskog proizvoda/serije’  te bio nominiran za FAB Awards certifikat za dizajn SMS trobridne boce za maslinovo ulje.

Od ‘luđaka’ do vizionara

- Do polovice 1985. godine bio sam jedan od desetak milijuna radnika koji su u bivšoj državi imali sigurnost radnog mjesta, ali i vrlo malu mogućnost da izraze svoju viziju, kreativnu energiju i sposobnost utjecaja na poslovne promjene u svojim poduzećima. Pri tom, radio sam za prilično malu radničku plaću i pokušavao uzdržavati obitelj u podstanarskom stanu. Iako sam radio po cijele dane, egzistencija se nije popravljala.

EKOLOGIJA SMS-a- Sve maslinike i smokvike podižemo na ekološkoj osnovi. Naš kruti i tekući otpad ekološki zbrinjavamo. Tako tekući otpad iz naše tvornice u Trilju prolazi kroz mehanički i biološki pročistač. Ipak, naglasio bih: ako bi se primjenjivali svi zakoni i pravilnici vezani za zaštitu okoliša, onda nijedna litra maslinovog ulja ne bi trebala biti na policama trgovina jer nijedna uljara ne poštuje sve te norme, a koje će zbog ulaska u EU biti još strože - upozorava Mladinić. 

Dajem otkaz u poduzeću, iako u tom trenutku imam dug zbog kojeg mi ovisi osnovna egzistencija. Jasno da sam tog trenutka od rodbine, prijatelja i poznanika proglašen ‘luđakom’, osim moje supruge Mirjane koja je uvijek imala povjerenja u mene, pa i u tom trenutku. To je do danas moja najvažnija odluka i najveća životna prekretnica.

Otkad mi se partner 1993. povukao iz SMS-a do danas, oslanjam se na vlastite vizije koje evoluiraju rastom poslovanja i širenjem djelatnosti. Vizija na kojoj temeljimo vlastitu strategiju zadnjih šest godina glasi: ’Želimo biti kvalitetni, originalni i razvojno orijentirani s visokim stupnjem zadovoljstva kupaca i radnika!’ - približava nam SMS-ove početke i osnovnu strategiju tvrtke njen osnivač Srđan Mladinić.

Prehrambeno razvojni centar

Mladinić je prije pet godina osnovao tvrtku SMS Prehrambeno razvojni centar čiji je zadatak raditi na razvoju tehnologije i analitike u području hrane. SMS Prehrambeno razvojni centar raspolaže najmodernijim laboratorijem; jedinim ovlaštenim za ispitivanje maslinovih i ostalih biljnih ulja po normi HRN EN ISO/IEC 17 025 i ovlaštenim od Hrvatskog zavoda za normizaciju i mjeriteljstvo, Ministarstva poljoprivrede, Ministarstva zdravstva i Međunarodnog vijeća za kvalitetu maslinova ulja. Takav, u Hrvatskoj, jedinstven laboratorij treba pružati nužne usluge našim maslinarima i uljarima koji žele dobiti certifikat o sortnom/geografskom porijeklu, te im omogućiti nužan certifikat za eventualni izvoz maslinovog ulja u EU.

Osjećaj za socijalno i društvenoDirektor Srđan Mladinić kaže kako je SMS etabliran po svome jakom osjećaju za socijalno i društveno. Tvrtka je to u kojoj uvijek ima znatno više zaposlenih žena na svim razinama poslovanja, a zapošljava i starije osobe koje teško pronalaze posao. SMS je posebice ponosan na činjenicu da zapošljava osobe koje su prošle rehabilitacijski program za odvikavanje od ovisnosti.- To nam je, međutim, svima onemogućeno zbog još nedonesenih zakonskih akata na temelju važećeg Zakona o hrani. Ovakvim bi se pristupom omogućilo i drugim ambicioznim proizvođačima da dobiju mogućnost biti nagrađivani i internacionalno, kao što je i SMS 2004. godine nagrađen Zlatnim Oskarom na prestižnom internacionalnom sajmu delikatesne hrane Fancy Food Show u New Yorku - veli Mladinić.

• Trebaju li se i drugi proizvođači obratiti vašem laboratoriju za certifikaciju maslinovih ulja?

- Ne moraju. Mogu se obratiti onima u inozemstvu kojih je samo 24 u svijetu.

• Uljari kojima je potrebna certifkacija maslinovog ulja negoduju što ste i sami uvoznik i proizvođač ulja, te tvrde da ste u sukobu interesa i traže da zavodi za javna zdravstva certificiraju ulja, a ne privatne tvrtke.

- Uzorci dolaze anonimno, odnosno pod šifrom. A ni uzorkovanje ne provodi laboratorij SMS Prehrambeni razvojni centar, nego za to ovlaštena tvrtka. Ja sam samo vlasnik te tvrtke, a njezin je stručni dio pod stalnom kontrolom tijela hrvatske vlasti i Europske komisije. Zavodi za javna zdravstva i danas analiziraju ulja ali samo 5-6 parametara od njih 12, koliko traži regulacija EU. I zato oni nemaju ovlaštenja iako su ih zatražili.

Nered na tržištu maslinovog ulja

• Očekujete li da će se ilegalno tržište maslinovog ulja značajno smanjiti ulaskom Hrvatske u Europsku uniju?

- Da, ali ne preko noći. Očekujem da će tada kontrola onoga što se plasira na tržište biti puno rigoroznija i efikasnija. Donošenjem Zakona o vinu značajno se smanjila ta siva zona i količina patvorina. A maslinovo ulje se i danas nesmetano prodaje u različitim pakovanjima i nitko ne odgovara ako potrošač kupi ono što ne piše na deklaraciji. I ono što se uvozi, koliko znam, ne dolazi do laboratorija SMS Prehrambenog razvojnog centra koji godišnje napravi preko tisuću i pol analiza. A svi oni koji prodaju ulje u trgovinama su ujedno i njegovi uvoznici.

• Hoće li nakon ulaska u EU maslinovo ulje poskupjeti i zbog troškova obavezne analize?

Trendovi okusa maslinovog uljaLjudi koji žive uz more vole pikantna, gorka, izražena maslinova ulja. Ono se radi od nepotpuno zrelih maslina što daje i prepoznatljiv voćni miris. Onima na kontinentu to sve skupa smeta i traže puno blaža ulja. Lagana, slatkasta ulja bila su u trendu i u Dalmaciji prije deset godina, no trend se promijenio.- Propisi o kvaliteti ulja su već na razini propisa EU i kompletna analiza sa svim parametrima stoji oko četiri tisuće kuna. No, pitanje je veličina šarže. Analiza se radi po pojedinačnoj šarži koja u svijetu doseže i do nekoliko stotina tona ulja, ali isto tako šarža može biti i od 100 kilograma. Jasno je kako im nije isti trošak. I ovo pokazuje da mali proizvođači moraju ići u okrupnjavanje, posebice prije ulaska u EU, kako bi se postigla konkurentnost.

• Što će se dogoditi kad svi ovi novi mladi i subvencionirani maslinici počnu davati plodove i napune se konobe?

- Hrvatska još uvijek ima potrebu za uvozom maslinovog ulja jer nemamo dovoljno svojih količina. S druge strane, postoje maslinari koji traže nerealnu cijenu pa im ulje ostane godinama neprodano i često u neodgovarajućim uvjetima. Preporučeni rok trajanja maslinovog ulja je 18 mjeseci, no to njima ne smeta da ga nakon dvije pa i tri godine miješaju sa sojinim uljem i prodaju preko svog kanala: rodbinskim vezama, švercom po pazarima u plastičnim bocama i slično.

Neiskusna nepca to ne mogu primijetiti jer su maslinova ulja stara dvije do tri godine užegla, opora, jaka, ne gube miris ni s takvim miješanjem, ali su apsolutno nejestiva, nezdrava.

Okus SMS-a

• Tko određuje kakav će okus imati vaši proizvodi: maslinova ulja, paštete, džemovi, umaci...?

- Imamo dva tima koji u tome sudjeluju. Jedan tim čine tehnolozi i ljudi iz marketinga koji istražuju tržišta, a drugi su vlastiti ovlašteni kušači. Na kraju odluku donosi Uprava.

• Je li nešto otišlo na tržište, a da se vi sa svojom procjenom, po uvjerenju ili guštu niste složili s prijedlozima tih dvaju timova?

- Je. Preferiram i u svojoj obitelji trošim SMS Ekstra djevičansko maslinovo ulje snažnog okusa i mirisa, no zbog potreba kontinentalaca i izvoza imamo i ova druga blaža, mekša. Također mi neki džemovi ‘ne leže’ ali ih tržište, pokazalo se, rado prihvaća, kao što je džem s kakaom i mentom. 

U Hrvatskoj je u prošloj godini zabilježena značajno povećana proizvodnja maslina, za čak četvrtinu u odnosu na prethodnu godinu, a porasla je, iako nešto manje, i proizvodnja južnog voća. Nastojanja Ministarstva poljoprivrede u suradnji s lokalnom samoupravom urodila su plodom - maslinom. Ministarstvo se intenzivno priprema za ulazak u EU i stroge regulative oko povećanja proizvodnje maslina koje štite mediteranske zemlje članice. Zbog tih regulativa i ograničenja, vlasti su odlučile poticati lokalno stanovništvo na sadnju novih stabala maslina. Tako je, prema prethodnim podacima Državnog zavoda za statistiku, ukupni prirod maslina u 2007. godini iznosio 34.527tona.
Samo je jedan od mnogih projekt ‘Zeleno’, kojim se u suradnji s Ministarstvom poljoprivrede, šumarstva i vodnog gospodarstva te lokalnim zajednicama diljem Hrvatske ‘zasadilo’ ukupno osam tisuća novih sadnica maslina. Usporedi li se to s prirodom iz prethodne godine, proizlazi da je prirod maslina lani povećan za gotovo sedam tisuća tona ili za 25,4 posto u odnosu na 2006. godinu.
Proizvodnja mandarina povećana je na 43.136 tona godišnje, a smokava na 2235 tona. U Državnom zavodu za statistiku napominju kako su podaci o prirodu južnog voća i maslina prikupljeni na području Primorsko-goranske, Ličko-senjske, Zadarske, Šibensko-kninske, Splitsko-dalmatinske, Istarske i Dubrovačko-neretvanske županije. (EPEHA)

Piše: Piše: Branko Galić
23.04.2008. 03:32:03
    
Razgovor RSS komentara novi komentar ↓
  1. avatar
    mirela_m
    02.06.2008. 22:25
    cista laz je sve sto je kazao postovani gospodin Mladinic,a zasto ne govori o zaostalih nekoliko placa,o,o otkazima koje daje svako malo
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh