« Biznis
objavljeno prije 12 godina
HARD DISK MULJAŽA

Evo kako se to radi: Izmislili krizu i zaradili milijarde

Pogledajte kako u jednom udarcu izmisliti krizu, povećati cijenu 300 posto, uništiti konkurenciju i za sve ispostaviti račun nama krajnjim korisnicima

Fotografija vijesti
Više o

prevara

,

teorije zavjere

,

računalne komponente

,

hard disk

,

Seagate

,

Western Digital

Unatoč tomu što se na stranicama našeg portala s vremena na vrijeme volimo pozabaviti različitim ozbiljnijim i manje ozbiljnim pričama „iza ogledala", ne događa nam se svaki dan da naiđemo na priču koja je toliko prozirna i očigledna da ju ni uz najbolju volju ne možemo staviti u „teorije zavjere", budući da se ne radi ni o kakvoj zavjeri, već jasnom i neskrivenom pokušaju obmanjivanja kupaca.

Ipak, krenimo redom.

Neisplativ posao

Prije nešto više od pola godine svjetski su mediji objavili kako su ljetne poplave u Tajlandu teško oštetile pogone za proizvodnju čvrstih diskova, čime su ponajviše pogođena bila dva najveća igrača na tržištu - Seagate Technology i Western Digital.

Kako je to tada bilo predstavljeno, u oštećenim se tvornicama odvijala čak trećina ukupne svjetske proizvodnje ovog važnog dijela svakog računala, zbog čega su brojni stručnjaci savjetovali korisnicima kupnju čvrstih diskova prije globalne nestašice i očekivanog skoka cijena. Konačno, zakon ponude i potražnje osnovni je princip na kojem počiva ekonomija.

>>Oprez: Prijeti nam globalna nestašica hard diskova>>

Ono što je većini mainstream medija u tom trenutku promaklo jest činjenica da su se proizvođači godinama prije toga žalili kako su čvrsti diskovi postali previše jeftini, čak toliko da njihova cijena više ekonomski ne opravdava bilo kakva ulaganja u razvoj tehnologije. Znalci i insajderi pisali su o sve većim zalihama koje se gomilaju u skladištima najvećih proizvođača, a koji se nikako ne uspijevaju prodati. Situacija doista nije izgledala bajno.

Prodaje i poplave

Prije nešto više od godinu dana, Samsung je objavio kako se želi riješiti svog odjela za proizvodnju hard diskova, unatoč tomu što im je taj odjel bio jedan od najproduktivnijih kad je istraživanje novih proizvoda i tehnologija u pitanju. Priliku za akviziciju vrhunskog tima stručnjaka i tehnologije zgrabio je Seageate, koji je za to u travnju 2011. godine platio nešto više od 2 milijarde dolara.

Još jedan od velikih igrača koji je naglas razmišljao o prodaji svog odjela za hard diskove bio je i Hitachi, kojemu je u stvarnosti također išlo puno bolje negoli je to javno tvrdio. Ipak, suočeni sa smanjenjem prihoda, odlučili su prodati svoj odjel Western Digitalu.

Nekoliko mjeseci nakon toga Tajland se suočava s vrlo razornim poplavama, koje u svojoj destrukciji ne pošteđuju niti pogone dviju najvećih tvornica hard diskova na svijetu, čime i službeno započinje nešto što će se uskoro nazvati „hard disk krizom".

Milijardama na „krizu"

Unatoč tomu što u sustavu distribucije hard diskova niti u jednom trenutku nije došlo do nestašice, cijene su u SAD-u i Europi skočile i do 300 posto. Iako takvo ponašanje proizvođača i investitora nije nepoznato u globalnoj ekonomiji, stvar je do apsurda dovedena nekoliko mjeseci kasnije, kad su tvornice popravljene i proizvodnja nastavljena punim kapacitetom, a cijene nisu pale niti za cent. Štoviše, Seagate je u zadnjem kvartalu prijavio 2 posto veći broj prodanih primjeraka nego godinu ranije. Što se dogodilo s „krizom"?

Nimalo suptilno, istovremeno je objavljeno kako Seageate planira potrošiti dodatnih 2,5 milijardi dolara kako bi se dokapitalizirao. Radi li tako nešto kompanija koja „pati" usred „teške krize", kako su svojevremeno objavili?

Nismo zaboravili ni Western Digital, koji je nedavno objavio rezultate trećeg fiskalnog kvartala. Unatoč tomu što je nedavno napravio akviziciju HGST-a (Hitachijevog HDD odjela) te „propatio" pod „teškom krizom", ostvarili su čistu dobit od 146 milijuna dolara te isplatili dividende od 62 centa po dionici.

Suze radosnice

Što od svega ovoga ostaje nama korisnicima? Nažalost, ništa dobroga. Tržište hard diskova danas je praktički globalni duopol. Današnje se cijene kreću na oko 290 posto onoga što su bile prije „tajlandske krize" i nema nikakvih naznaka da bi se to uskoro moglo promijeniti.

Iako su neki stručnajci svojevremeno govorili kako je nestašica klasičnih hard diskova idealna prilika da proizvođači u većoj mjeri prihvate tehnologiju flash diskova, sada je potpuno jasno kako se to naprosto neće tako skoro dogoditi. I tko onda kaže da bogati ne plaču?

Piše: M. Lozančić
07.05.2012. 12:23:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh