Mala škola bontona
Sve naše komunikacijske vještine i sva naša znanja najizloženija su upravo za stolom, 55% prvog dojma čini odjeća
Uljudno ponašanje nam je važno. Poznavanjem pravila bontona izbjegavamo puko instinktivno postupanje i učestalost grešaka. U nastupu stječemo sigurnost i uvjerljivost koja privlači i oduševljava. Neuljudni nisu ni omiljeni ni poštovani, pojašnjava stručnjakinja za bonton prof. Branka Kos-Pintar.
Oslovljavanje
Ono što poslovnu komunikaciju razlikuje od privatne, prijateljske, svakako je način oslovljavanja. Iako se i tu događaju pomaci i promjene, još uvijek važi osnovno pravilo da se u poslovnome svijetu obraćamo jedni drugima s "Vi", titulom i prezimenom (ili imenom i prezimenom). Npr. "Kako ste, doktorice Perić?" ili: "Molim Vas, gospodine Drini
ću!" a ne kako je to u nas čest slučaj: "Gospođo Marija! Gospodine Saša!"
Privatna, a naročito prijateljska komunikacija dopušta oslovljavanje imenom i obraćanje s "ti". No, ni to nije sasvim jednoznačno i uvijek isto.
Ili još jedan primjer: u poslovnoj komunikaciji prednost se određuje u prvom redu položajem unutar poslovne sredine, hijerarhijom, a tek onda dobi, odnosno rodom. U privatnom, prijateljskom krugu prednost ćemo uvijek dati starijima, zatim ženama, a tek onda mlađim sudionicima.
Pozdravljanje / predstavljanje
Pri pozdravljanju ili predstavljanju obično se rukujemo. Tko odlučuje hoće li uopće doći do rukovanja, i tko prvi pruža ruku, određuje se također po istom principu. U poslovnoj sredini: po položaju, dobi, rodu, a u privatnoj: po dobi i rodu, s tom modifikacijom da će stariji muškarac najčešće prednost u tome slučaju prepustiti ženi. Bonton rješava i ostale pojedinosti: na koji se način rukovati, treba li, ili ne treba, ustati prilikom rukovanja, kako i kada se ne rukovati i dr. Valja voditi računa o tome da informacija koju prenosimo drugima predstavljajući im treće osobe mora biti točna, razgovijetna i pružena redoslijedom predviđenim za poslovno ili privatno komuniciranje.
Posjetnica je naša slika, slika tvrtke u kojoj radimo. Njezin izgled i način uručivanja samo su drugi vid predstavljanja osobe ili kolektiva. Zato je valja uručiti s poštovanjem, imenom okrenutim prema onome kojemu je uručujemo, a prihvaćati je također treba s poštovanjem, zadržati se nekoliko časaka na njezinu sadržaju, zahvaliti i spremiti je među posjetnice, a nikako, recimo, u stražnji džep hlača.
Ponašanje za stolom
Sve naše komunikacijske vještine i sva naša znanja najizloženija su upravo za stolom. Zato je izuzetno važno poznavati simboliku stola i uvježbati primjenu pravila bontona baš za takvu priliku.
Evo nekih: sjediti uspravno, ne naslanjati se laktovima, osobne stvari i jednom upotrijebljen pribor ne odlagati na stol; razlikovati i pravilno koristiti pribor za jelo i držati čašu; ne stvarati buku, ne govoriti punih usta, pravilno upotrebljavati i odlagati servijetu.
Društvena, u nas uobičajena, izreka: "Dobar tek!" nije poželjna u poslovnoj prilici. I još nešto: apsolutni tabu - mobitel na stolu ili telefoniranje za vrijeme obroka!
Odijevanje
Odijevanje je jedno od naših slabih mjesta! Vizualni izgled je najznačajniji segment u uspostavljanju komunikacije, a to znači u prvom redu naša odjeća koja u stvaranju prvoga dojma sudjeluje u visokom postotku od čak 55% (a sadržaj sa samo 7%)! O prvome dojmu, čak kad je on i pogrešan, često ovisi naša uspješnost.
Osnovni su principi odijevanja u poslovnoj sredini: umjerenost, pažljiv odabir boja, kvalitete, i krojeva odjeće, urednost, čistoća i prikladnost. Budući da odjećom u poslovnoj sredini komuniciramo svoju profesionalnost i kompetenciju, poštovanje prema okolini i prigodi, u tom je segmentu vrlo bitno uvažavati navedene principe i ne biti rob modnih trendova, jer bismo time mogli svojoj poslovnoj sredini (ukoliko ne pripadamo zajednici kreativnih i slobodnih, umjetničkih zanimanja) poslati pogrešne poruke.
Više pročitajte na She.hr
Razgovor RSS komentara novi komentar ↓
Isto tako, uvijek se prednost daje ženama. Ali u Hercegovini, odkud je većina onih koji drmaju Hrvatskom nije tako pa zato valjda autor ovog teksta misli da nije tako.
Novi komentar