« Hi-tech
objavljeno prije 13 godina i 10 mjeseci
PRANJE MOZGA

Kako nam Facebook skriva prijatelje i zašto je filtriranje opasno

Algoritmi na internetu određuju što ćemo vidjeti, a što ne; nova pravila uvode se bez najave

Facebook
Facebook (YouTube)
Više o

Facebook

,

Facebook profil

,

facebook prijatelji

Jeste li primijetili da se na početnoj stranici Facebooka redovito prikazuju samo statusi određenih prijatelja dok drugi kao da su u vodu propali? Facebook je, naime, bez najave krajem veljače uveo novi algoritam koji filtrira prijatelje, a brojni korisnici sada traže povratak na staro.

Svaki korisnik na Facebooku u prosjeku ima 130 prijatelja koji manje-više redovito stavljaju komentare, linkove i slike. Facebook "sam" odlučuje koji će se sadržaj prikazati na početnoj stranici, odnosno "news feedu", a kriterij po kojem to čini je velika nepoznanica. Nekad su statusi svih prijatelja bili poredani kronološki, dakle prema datumu objave, što danas više nije slučaj.

Facebook među novostima sada po defaultu prikazuje samo vijesti prijatelja s kojima korisnik redovito komunicira (kroz komentare i lajkove). Svi drugi padaju u drugi plan i moguće ih je vratiti tek ručnim podešavanjem postavki koje se pak nerijetko svakodnevno ponovno vraćaju na staro.

Kako vratiti "izgubljene" prijatelje?

Facebook automatski nudi statuse koje smatra najrelevantnijima zbog čega je uključena postavka "Top News". Ukoliko želite da se među novostima prikazuju statusi svih prijatelja, kronološki, potrebno je kliknuti na "Most Recent" (Najnovije vijesti), a zatim i na mali trokut pored toga. U izborniku koji se otvorio kliknite na "Postavke", a u prozorčiću odaberite želite li primati statuse "svih prijatelja i fan stranica" ili samo od onih s kojima ste u interakciji. Na kraju kliknite "spremi".

Vjeverica koja je uginula ispred kuće vašeg prijatelja mogla bi biti važnija od vijesti o ljudima koji umiru u Africi. Mark Zuckerberg

Zašto je filtriranje opasno?

Eli Pariser, dugogodišnji direktor političkog portala MoveOn.org, nedavno je na TED događanju s posjetiteljima podijelio svoje iskustvo s novim postavkama na Facebooku. Naime, primijetio je da mu se među novostima više ne prikazuju statusi konzervativnih prijatelja koji su mu bili zanimljivi kako bi prikupio različita stajališta o nekoj temi. Pariseru je spomenuti algoritam Facebooka jednostavno počeo prikazivati samo statuse njegovih prijatelja, liberala s kojima je češće bio u virtualnoj interakciji.

Upravo je navedeno odličan primjer filtriranja sadržaja na internetu kojim se služe i Facebook, i Google i Amazon, odnosno najutjecajnije internet stranice na kojima korisnici provode najviše vremena. Algoritam jednostavno sakrije određene podatke, a ono što nije na početnim stranicama na internatu kao da i ne postoji.

Korisnici najčešće ne primjećuju da netko drugi umjesto njih odlučuje što će, po defaultu, vidjeti a što ne. Google je "personalizirano pretraživanje" uveo još krajem 2009. Na primjer, ukoliko je korisnik u proteklih deset mjeseci vrijeme provodio na stranicama putničkih agencija, a danas na Googleu traži najnovije vijesti o događajima u Egiptu, prvi rezultati pretrage bit će vezani uz turističku ponudu, a ne uz prosvjede, diktaturu i revoluciju.

"Vjeverica koja je uginula ispred kuće vašeg prijatelja mogla bi biti važnija od vijesti o ljudima koji umiru u Africi." Rečenicu, koja sama po sebi puno govori o vremenu u kojem živimo i pranju mozgova kojem smo (nesvjesno) izloženi, izrekao je Mark Zuckerberg.

13.03.2011. 10:30:00
    
Razgovor RSS komentara novi komentar ↓
  1. avatar
    mala_ivancica
    13.03.2011. 11:40
    Svaka čast, korisno i zanimljivo :)
  2. avatar
    xena
    13.03.2011. 15:18
    ovo što je zuckerberg rekao je nažalost istina
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh