« Život
objavljeno prije 14 godina i 9 mjeseci
NOVAC SA STRANE

Impulzivni šoping ustvari je isplaniran podsvjesno

Kad kupci sastavljaju popis stvari za kupovinu, obično ostave nešto novca za svaki slučaj, što im samo daje poticaj da ga potroše, najčešće na ono što im uopće ne treba

Fotografija vijesti
Fotografija vijesti (Shutterstock)
Više o

kupovina

,

šoping

,

shopping

,

impulzivnost

Možda ste u trgovinu otišli s namjerom da kupite kruh, mlijeko ili samo cigarete, ali nekako uvijek završite s hrpom stvari. Dobro, možda ste impulzivni; to bi bilo najjednostavnije objašnjenje pa vas nitko ne može okriviti za to što ste pored osnovnih namirnica kupili omiljeni časopis, čokoladu, vrhnje, vino, kilu banana, tri vrećice čipsa i tako dalje i tako dalje. Ali čini se da to baš i nije tako slučajno, najmanje impulzivno. Vjerojatnije je da ste malo veću potrošnju novca sami isplanirali a da toga niste bili u potpunosti svjesni.

Jedno istraživanje dokazalo je da kad sastavljamo listu onoga što treba kupiti obično zaračunamo i malo više novca za stvari na koje smo zaboravili. I kad ih kupimo ispostavi se da smo potrošili sav novac koji smo imali na raspolaganju. Drugim riječima, impulzivna kupovina i nije tako impulzivna. Barem tako misle američki istraživači koji su proučavali potrošačke navike kupaca u nekoliko trgovina u Teksasu.

Kupci su morali odgovoriti na pitanja o tome koliko stvari planiraju kupiti, koliko očekuju da će potrošiti te koliko misle da će iznositi račun na kraju. Nakon šopinga sudionici istraživanja su dali na uvid račune i prokomentirali stanje. Gotovo dvije trećine kupaca stavilo je 'sa strane' određenu količinu novca za stvari koje uopće nisu bile na listi za šoping. Razlog za uzimanje namirnica i stvari van liste bio je taj što su  „ih zaboravili" ili su ih „neplanirano željeli". U biti, uopće nisu ni znali da ih trebaju. A činjenica da imaju dodatnog novca samo ih je potaknula na kupnju.

Drugi dio kupaca je, prema pisanju časopisa Journal of Consumer Research, jednostavno s namjerom nadodao još novca u slučaju da ih obuzme 'impulzivna potreba za kupovinom'. Na kraju se ispostavilo da je razlika u planiranoj i obavljenoj potrošnji bila gotovo zanemariva.

Ali nisu svi bili toliko suzdržani. Naročito ne oni koji obilaze sve police i odjele. Istraživač Kirk Wakefield sa Sveučilišta Baylor iz Teksasa kaže da oni koji zaista imaju problema s impulzivnom kupovinom trebaju jako detaljno i što prije isplanirati ono što namjeravaju kupiti. U prijevodu, oni koji imaju problema sa samokontrolom trebaju napraviti vrlo detaljan popis stvari za kupovinu. Ako to ne urade, najvjerojatnije je da će završiti s gomilom stvari koje im uopće ne trebaju.

08.05.2010. 22:20:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh