Nestala ‘janjeća magistrala’
Putnici se sada odmaraju na benzinskim postajama, uz sendviče
Autocesta od Rijeke do Zagreba, koja će kroz nekoliko mjeseci konačno biti završena u punom profilu, približila je metropolu moru za četrdesetak kilometara i skratila putovanje na tek nešto više od sat vremena, ali je ujedno i značajno promijenila život u Gorskom kotaru kao i navike putnika.
Do prije nekoliko godina bilo je gotovo nezamislivo da to četverosatno putovanje ne uključuje i zaustavljanje u nekom od pitoresknih mjesta i gradova Gorskog kotara uz obavezno uživanje u siru i vrhnju, štrudlama i nezaobilaznoj janjetini. Na staroj su se cesti gostione i restorani nalazili na svakih nekoliko kilometara, a brojni su Gorani na ‘janjetini’ izgradili kuće i ‘školovali djecu’. Doći do Zagreba, a prije toga ne stati u primjerice Severinu na Kupi ili Skradu bilo je nemoguće.
Međutim, autocesta je te navike potpuno promijenila, a umjesto na drvenim terasama s pogledom na goranske šume i livade uz miris svježe janjetine putnici se sada odmaraju na benzinskim stanicama uz konfekcijske sendviče.
Autobusni kolodvor u Skradu najbolje pokazuje koliko su se vremena promijenila, zgrada kolodvora je poprilično zapuštena i derutna, a nekadašnje gužve ostale se samo u sjećanjima.
Drugima smrklo - Fužinama svanuloJedno od mjesta koje je profitiralo izgradnjom autoceste su Fužine. S razvijenim smještajnim kapacitetima i nešto bogatijim sadržajem Fužine su se pretvorile u omiljeno izletničko mjesto brojnih Primoraca željnih svježeg zraka i netaknute prirode.
- Nama u Skradu prije nikada nije trebao vozni red jer je na kolodvoru uvijek bio neki autobus. Znalo je biti i do dvadesetak autobusa odjednom, a danas možda prođu jedan do dva na relaciji Rijeka - Zagreb - priča nam Mariana Žagar-Močan, djelatnica Turističke zajednica u Skradu.
Kaže kako je od izgradnje autoceste tranzitni turizam u tom mjestu gotovo u potpunosti zamro.
Starom cestom od Rijeke do Zagreba sada prolaze još samo zaljubljenici u prirodne ljepote odnosno oni koji ne žele plaćati cestarinu te poneki zalutali turist koji je krivo sišao s autoceste. Od brojnih ugostiteljskih objekata preživjeli su tek rijetki, dobar dio ih je zatvoren i samo prostrana, ali prazna parkirališta i veliki ražnji na kojima se već dugo ništa ne vrti podsjećaju na ‘zlatne dane’.
- Nema više ‘janjeće magistrale’, ta su vremena prošla. I mi smo jedno vrijeme jedva preživljavali, ali sada nam je dobro jer su tu radnici koji rade na autocesti. Slučajnih prolaznika više nema, uglavnom se radi o naručenim ručkovima, a šta će biti kada odu radnici to je veliko pitanje - rekla nam je kuharica iz Kupjaka.
Na autobusnom kolodvoru u Delnicama zatekli smo Ivana Brnelića i Antona Polaka koji smatraju kako nova cesta nije puno dobroga donijela Gorskom kotaru.
- Autobusa još uvijek ima, ali ne toliko kao prije. Više se nitko ne zaustavlja u Delnicama već samo stanu na par minuta i to je to. Osim toga i broj putnika je manji jer ljudi sada sjednu u auto i za sat vremenu su na moru ili u Zagrebu - rekao nam je Polak.
Fraza kako cesta znači razvoj’ u Gorskom je kotaru tako pokazala svoje naličje barem kada je tranzitni turizam u pitanju, ‘janjeća magistrala’ je definitivno odumrla, a goranski sir i vrhnje morat će pronaći drugačiji put do onih željnih uživanja u domaćim i autohtonim gastro delicijama. (Jasmin Đečević/EPEHA)
Novi komentar