Kako će izgledati uredi nakon korone?
Ljudi se polako vraćaju u urede. Ali ondje često ništa više nije isto kao prije pandemije. Mnoge tvrtke nakon iskustva s radom od kuće planiraju potpuno drugačiji i fleksibilniji način rada
Kada su se nakon izbijanja pandemije koronavirusa milijuni zaposlenih prebacili na rad od kuće, neki su na ured počeli gledati kao na zastarjeli model. Ali, to je bilo preuranjeno. "Uredi su nam potrebni kao jedna vrsta okupljanja oko moderne logorske vatre - za osobne kontakte, savjete o karijeri i razmjenu informacija", kaže Cawa Younosi, voditelj kadrovske službe njemačke softverske tvrtke SAP. Međutim, ured budućnosti neće biti isti kao prije pandemije. Mnoge tvrtke trenutno prilagođavaju svoje koncepte rada novim navikama zaposlenih. Mnogi radije rade „hibridno" - nekoliko dana u uredu i nekoliko dana od kuće.
DZ banka testira ured budućnosti. Kako bi on mogao izgledati može se vidjeti na 28. katu DZ banke u blizini Glavnog željezničkog kolodvora u Frankfurtu. Institut „Volks- und Raiffeisenbanken" tamo je postavio svojevrsni etažni model ureda sa ciljem da se pokaže kako funkcionira novi način rada nakon pandemije. Ovdje više nema svatko svoj stol. Kad se dođe u ured mora se svaki dan tražiti slobodan radni stol - i ostaviti ga u istom stanju u kakvom je zatečen. DZ banka ovaj koncept naziva "clean desk". Ured nakon pandemije izgleda kao hotelska soba sa žuto-zelenom sofom i zidovima od drveta. Može se koristiti za grupne sastanke, kao salon, kao klasični radni stol ili kao utočište za pojedine zaposlene. Prema riječima glasnogovornice DZ banke, u budućnosti više neće postojati fiksno radno mjesto. "Zaposleni koji uđu u ured, mogu se ulogirati na bilo kojem slobodnom mjestu." Radna mjesta za stolom u potpunosti su prilagođena video konferencijama. Pokretna kamera i stropni mikrofoni trebali bi osigurati razmjenu informacija s kolegama koji rade od kuće. Zaposleni mogu testirati radna mjesta u uredima budućnosti. Potražnja za probnim tjednom za rad u uredima budućnosti je velika", navode u DZ banci.
TUI postupa na sličan način, uvodi radikalne promjene i oslanja se na mobilni rad i rad za zajedničkim radnim stolovima. Turistička kompanija spojila je nekoliko tvrtki u novi TUI-centar u Hannoveru, uveliko smanjivši poslovni prostor. U budućnosti više neće biti radnog stola za svakog zaposlenog. Za 3.000 suradnika predviđeno je samo 1700 radnih mjesta. "Desk sharing" postaje standard. Odgovarajući prostor može se rezervirati unaprijed. TUI ne samo da promovira kućne urede već i mobilni rad. Ako želite, možete raditi bilo gdje u svijetu do 30 dana godišnje, rekao je glasnogovornik kompanije. Šef TUI -a Fritz Joussen kaže da je važno imati kulturu povjerenja u kojoj su rezultati važniji od fizičke prisutnosti u službenim uredima. Cilj je digitalnija i fleksibilnija kultura rada.
Manje ureda, manji troškovi
Joussen je oduševljen novim, modernim uredima kao mjestima okupljanja, suradnje i kreativnosti. Oni donose i financijsku korist tvrtki: spajanjem nekoliko poslovnih prostora njemački TUR-operator TUI Group uštedio je dvoznamenkastu milijunsku svotu. Sada je rasprostranjen ekonomski trend da firme smanjuju troškove na ovaj način. Kako je konzultantska kuća PwC otkrila u svojoj studiji, 60 posto njemačkih poduzeća planira smanjiti poslovni prostor - u prosjeku za petinu. Telekomova tvrtka T-Systems također planira uštedjeti novac zajedničkim radnim stolovima po modelu „Desk-Sharing" i smanjenjem uredskog prostora. Gotovo svaka četvrta podružnica ove kompanije u Njemačkoj je zatvorena. Naredna zatvaranja slijede. T-Systems se oslanja na otvorene prostore koji se fleksibilno mogu koristiti za sastanke, radionice i druge skupove. Zaposleni mogu svakodnevno rezervirati radne stolove.
Pojedinačni ured s imenom zaposlenog izumire
"Matični ured je ekonomičan samo ako dijelite radni stol", kaže Stephan Leimbach, šef Odjela za iznajmljivanje radnog prostora u kompaniji za savjetovanje pri kupovini nekretnina Jones Lang LaSalle (JLL). Ovo je korak u pravcu posve drugačije kulture rada. U budućnosti zaposlenik više neće imati vlastiti radni stol. Ured s imenom na vratima i fotografijama obitelji na pisaćem stolu je mrtav, kaže Leimbach. Isti stav imaju i u SAP-u. Softverska tvrtka sa sjedištem u Walldorfu pored Heidelberga ima različite vrste radnih mjesta. „Klasični pojedinačni uredi su izuzetak", kaže Cawa Younosi. Ova tvrtka je postavila brojna zajednička radna mjesta "Share Desk Places" za SAP konzultante. Jer, kako navodi Younosi, 86 posto zaposlenih u SAP-u želi raditi „hibridno". Trenutno oko 90 posto zaposlenih uglavnom radi od kuće.
Younosi zagovara zajedničke urede otvorenog tipa, ali i mogućnost povlačenja u individualni radni svijet postpandemijske ere. Čak i prije korone se SAP obvezao na fleksibilnije radno vrijeme, fleksibilnija radna mjesta i fleksibilnije radne destinacije. Sve veći trend ka uredima otvorenog tipa nije neizbježno u suprotnosti s higijenskim propisima donesenima u jeku pandemije. Stručnjak tvrtke JLL Stephan Leimbach predviđa da će između radnih stolova biti malo više slobodnog prostora.
Na putu do ureda koji pruža zaštitu od pandemije?
Pojedine firme koje rade na uredima budućnosti, poput MAG Grundbesitz, kreiraju poslovne zgrade sa zaštitom od korone poput "GreenGate", koja se trenutno gradi u Bonnu. Za nju se kaže da je "prva poslovna zgrada na svijetu koja štiti od virusa". Kamere na ulazu provjeravaju ima li osoba koja želi ući temperaturu. Ako je temperatura previsoka, vrata za nju ostaju zatvorena. Filteri čiste zrak u unutrašnjosti. Kvake na vratima i tipke liftova opremljene su antimikrobnim površinama. Toaleti se koriste bez kontakta. Prije svega je u SAD-u trend gradnje takvih poslovnih zgrada bez kontakta s radnim i drugim površinama. U New Yorku se upravo gradi dvanaestokatna poslovna zgrada u kojoj se ne moraju dodirivati gumbi ili ručke na vratima, u liftovima, na prekidačima za svjetlo, umivaonicima i toaletima.
Novi komentar