Energetska kriza i božićni biznis
Njemačka vlada poziva građane na štednju struje, ali gradska središta su pred Božić unatoč tome više ili manje raskošno osvijetljena. Kako uskladiti energetsku krizu i božićni biznis?
Frajburška katedrala, obilježje grada, visoka je 116 metara. Ova crkva je turistički magnet i može se jasno vidjeti s obližnjeg božićnog sajma. Za razliku od mnogih drugih atrakcija u zemlji, crkva je osvijetljena čak i u doba energetske krize: ekonomičnim LED sijalicama.
Na prvi pogled, ni na božićnom sajmu u Freiburgu nema znakova uštede energije. Sve sjaji i blista. Budući da su organizatori već prije nekoliko godina stare svjetiljke koje troše puno struje postupno zamijenili efikasnijom LED tehnologijom, potrošnja je relativno mala. Organizator Thomas Barth kaže da je za rasvjetu božićnog sajma godišnje potrebno oko 12.000 kilovat sati. „Zbog energetske krize morali smo gledati gdje možemo postići još veće uštede", kaže Bart. "Zato s božićnom rasvjetom počinjemo ove godine četiri sata kasnije. Umjesto u 10 ujutro, rasvjetu uključujemo od 14 sati. Na taj način štedimo 30 posto električne energije." Ideja o kasnijem paljenju rasvjete nastala je kao rezultat energetske krize.
LED tehnologija smanjuje potrošnju struje
Demian Traber na božićnom sajmu u Freiburgu ima štand s kobasicama i kuhanim vinom. Prošle godine, kada je sajam zatvoren nakon samo šest dana zbog pandemije korone, on je izgubio oko 10.000 eura. Sada probleme stvaraju nedostatak osoblja i inflacija. Mnoge njegove kolege imaju financijskih problema. No, nakon prva dva tjedna Traber je "vrlo zadovoljan". Božićni sajam je dobro posjećen - iako se čuju pojedinačne pritužbe na visoke cijene. Kuhano vino i kobasica koštaju po četiri eura. "Ali, takvih pritužbi ima svake godine", kaže iskusni prodavač.
Traber je kod svojih štandova uveo LED-tehnologiju još prije mnogo godina i uspio smanjiti potrošnju struje. Ali štednja ipak ima granice: "Ne mogu peći kobasice na pola vatre."
Božićni biznis je oduvijek bio od velike važnosti za trgovce. Pojedine branše ostvaruju veliki dio svog godišnjeg prometa baš u zimskim mjesecima. "Nakon dvije i pol godine kontinuirane krize i pada prodaje ovogodišnja božićna prodaja je izuzetno važna. Mnogi trgovci ovise o dobroj prodaji", kaže izvršna direktorica Sabine Hagmann iz Udruženja za maloprodaju Baden-Württemberga. Božićna rasvjeta je od velikog značaja za raspoloženje i atmosferu u užim jezgrama njemačkih gradova.
Manje dekoracije, manje grijanja
U šoping centru Das Gerber u Stuttgartu ove godine će zbog energetske krize ostati ugašen veći dio vanjske rasvjete. Nove božićne lampice, kao što je velika svjetlosna zavjesa, sada se neće koristiti. „U zatvorenom prostoru se oslanjamo na LED diode", kaže menadžer ovog trgovačkog centra Guido Reuter.
„Nismo htjeli odustati od božićnih ukrasa. Želja nam je da i ove godine našim posjetiteljima ponudimo prelijepu božićnu atmosferu", kaže direktor šoping centra Milaneo u Stuttgartu Dirk Keuthen. Predbožićno doba je najbolje razdoblje u godini za prodavaonice. Keuthen kaže da je ove godine smanjen broj svjetlećih božićnih ukrasa.
Međutim, oba menadžera ističu da se daleko veći učinak uštede postiže prilagođavanjem klimatizacije i grijanja, na primjer snižavanjem temperature.
Svaka ušteda je važna
"Svaki mali doprinos uštedi energije pomaže i zato je dobrodošao", kažu suradnici energetske grupe EnBW. Po navodima EnBW-a, uštede od oko 4000 kilovat sati (kWh), kao na božićnom sajmu u Freiburgu, odgovaraju količini električne energije koju privatno domaćinstvo potroši za više od godinu dana. "Operateri predviđaju da će ove zime biti problema i u opskrbi električnom energijom. To je djelomice zbog situacije u susjednim zemljama i ovisi o ukupnim kapacitetima i dostupnosti elektrana u Europi ove zime", kažu u EnBW-u.
Oni također upozoravaju da se i plin koristi za proizvodnju električne energije. Drugim riječima, ako se smanji potrošnja električne energije, smanjuje se i potražnja za plinom.
Općina Neu-Isenburg želi biti uzor
Općina Neu-Isenburg u saveznoj pokrajini Hessen pristupa uštedi električne energije mnogo radikalnije nego Freiburg i Stuttgart. Ove godine na ulicama neće biti svjetlećih božićnih ukrasa. 111 božićnih zvijezda koje su osvjetljavale ulice prethodnih godina troše previše struje - svaka oko 120 vati. "Time će se u razdoblju od oko šest tjedana uštedjeti oko 12.000 kWh", izračunao je gradonačelnik Dirk Gene Hagelstein.
Tu je i nova, ekonomičnija ledena pista za klizače: umjesto klizališta od pravog leda, ove godine je postavljeno klizalište od sintetike. Tako se ne troši električna energija i štedi oko 22.000 kWh struje u odnosu na prethodne godine. "Kao općina trebamo biti uzor stanovnicima. Kada je u pitanju odustajanje od božićne rasvjete, presudili su ne samo ušteđeni kilovat sati, već i poruka, koju želimo poslati", kaže gradonačelnik Hagelstein.
Prva procjena Njemačke mrežne agencije pokazuje da je ova zemlja očigledno na dobrom putu kada je u pitanju ušteda struje: od lipnja 2022. godine potrošnja električne energije bila je manja nego u istim mjesecima 2021. godine. Ova agencija navodi kako se čak „u nekim mjesecima potrošnja struje približila razini iz 2020. korona-godine".
Razgovor RSS komentara novi komentar ↓
Novi komentar