Zaštitite male brodare kod kabotaže prilikom ulaska u EU
POGLEDAJTE VIDEO: Kabotaža je svaki prijevoz putnika ili robe unutar jedne zemlje, tradicionalno rezervirano za domaće brodare, dok je u EU to tržište liberalizirano
Ako se to ne učini, ulaskom u EU hrvatski će brodari nestati, upozorio je predsjednik Sekcije brodara Valter Grubica.
Kabotaža je svaki prijevoz putnika ili robe unutar jedne zemlje, tradicionalno rezervirano za domaće brodare, dok je u EU to tržište liberalizirano. Grubica naglašava da je razdoblje od deset godina odgode kabotaže nužno za obnovu ribarske flote te kako bi ribari postali konkurentni.
Ističe nekoliko razloga za traženje odgode - starost flote hrvatskih brodova je u prosjeku 56 godina, dok je primjerice u Italiji pet godina, troškovi goriva hrvatskim brodarima najviši su u regiji, a Hrvatska ima i visoke troškove remonta u usporedbi sa susjednim zemljama.
U HOK-u ističu kako je nužno hitno reagirati, dok je još uvijek otvoreno poglavlje 14. Prometne politike, jer ako se domaći brodari ne zaštite sada, ulaskom u EU bit će prekasno. Po njihovim saznanjima, poglavlje 14. bi se moglo zatvoriti u lipnju ove godine.
Kao krajnju mjeru zaštite malih brodara, Grubica je naveo i organiziranje prosvjeda. Osim pitanja kabotaže, mali brodari upozoravaju na još nekoliko problema koji ih muče, pa tako ističu da HOK nije zadovoljan sastavom upravnih vijeća lučkih uprava jer u njihovom radu ne sudjeluju profesionalni brodari i ribari. Stoga traže svoje predstavnike u upravnim vijećima kako bi mogli sudjelovati u donošenju odluka o upravljanju lukama.
Starost flote hrvatskih brodova je u prosjeku 56 godina, dok je primjerice u Italiji pet godina, troškovi goriva hrvatskim brodarima najviši su u regiji, a Hrvatska ima i visoke troškove remonta u usporedbi sa susjednim zemljama.
Također smatraju da bi male privatne brodare i ribare trebalo osloboditi plaćanja trošarima na naftne derivate kako bi mogli opstati prilikom ulaska u EU. Ističu, naime, da će s početnom cijenom goriva većom i do 60 posto od one koju imaju brodari u EU hrvatskim brodarima biti nemoguće opstati na tržištu. Predlažu i da se male privatne brodare izuzme od plaćanja naknade za financiranje građenja i održavanja javnih cesta koja se plaća po litri naftnih derivata s obzirom da oni kao osnovno sredstvo koriste brod te ne koriste javne ceste.
Broj obrtnika prijevoznika, članova HOK-a, koji se bave nekim od vidova prijevoza je gotovo 10 tisuća od čega je malih brodara više od 350. (hina/metro-portal)
Novi komentar