« Lifestyle BODY&SOUL
objavljeno prije 27 dana i 22 sata
SAVJETI

3 koraka za promjenu loših navika

Ove tri komponente - okidač, ponašanje i nagrada pojavljuju se svaki put kada zapalimo cigaretu, pojedemo kolač ili beskonačno pregledavamo društvene mreže

Ovako ćete prestati...
Ovako ćete prestati... (Arhiva)
Više o

navike

,

loše navike

,

koraci

Naš mozak voli užitak i nagrade i tu se krije uzrok, ali i rješenje za loše navike. Mehanizam funkcionira u tri koraka - okidač (osjećaj gladi), ponašanje (jedenje hrane) i nagrada (osjećaj sitosti). 

Ove tri komponente - okidač, ponašanje i nagrada pojavljuju se svaki put kada zapalimo cigaretu, pojedemo kolač ili beskonačno pregledavamo društvene mreže kada smo pod stresom. Svaki put kada posegnemo za nečim u namjeri da se utješimo i umirimo, ponavljamo radnju koja  postaje automatska. Na taj način formiraju se navike.

Ipak, bez obzira na neprestano vraćanje lošim navikama, postoji rješenje, a sastoji se od tri koraka.

Promjena fokusa - umjesto stavljanja fokusa na samokontrolu, treba staviti fokus na nagrađivanje. Naime, kada se trudimo samokontrolirati, kada se borimo i odupiremo, uglavnom bivamo poraženi, odnosno popustimo. Mozak voli nagrade i lakše će se oduprijeti ako zna da će biti nagrađen.

Dobitak - "Kada u moju kliniku dođe osoba koja želi prestati pušiti, prvo što ju pitam je kakav okus i miris joj imaju cigarete. Svaki put se dogodi da ljudi shvate kako cigarete nisu ugodne za njihova osjetila", obašnjava psiholog Judson Brewer. Ovo saznanje daje novu informaciju mozgu, a ta je da mu cigarete ne pružaju zadovoljstvo, a time ni nagradu. 

Znatiželja - posljednji korak je kreiranje pozitivne zamjene za lošu naviku, pronalaženje nagrade koja je puno bolja od prethodne. Mozak uvijek traga za tom većom i boljom opcijom. Znatiželja je bolja od žudnje. Oslobađa nas, za razliku od žudnje koja nas stavlja u svojevrsni zatvor. Znatiželja je također puno ugodnija od samoobmanjivanja i samookrivljavanja koji prate neuspjeh do kojeg dolazi kada se pokušavamo riješiti loših navika.

Pokušajte svoj mozak nagovoriti na znatiželju umjesto žudnje. Kada osjetite potrebu da zapalite cigaretu ili pojedete nešto slatko, upitajte se zbog čega se to događa, kakav je u biti osjećaj žudnje i tragajte dalje. 

23.08.2019. 11:01:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh