Žarulje potiču na smišljanje genijalnih ideja i poboljšavaju kreativnost
Najobičnija prozirna žarulja simbol je spoznavanja i dobivanja ideja - u njenoj blizini ljudi su učinkovitiji u rješavanju različitih problema
Gledanje u žarulju zaista nas može potaknuti na smišljanje genijalnih ideja, otkrivaju američki znanstvenici. Teorija da je otkrivanje spoznaja vrlo slično paljenju svijetla u tami seže još iz vremena Platona. Michael Slepian sa Sveučilišta Tufts zato je pokušao saznati mogu li žarulje potencirati spoznaju ili dobivanje uvida u određene stvari.
Istraživački tim zajedno je sa Slepianom nastojao saznati je li žarulja na neki način podsvjesno povezana s 'prosvjetljenjem' u ljudskom umu. U preliminarnom eksperimentu su sudjelovala 73 studenta; oni su morali gledati monitor računala na kojem su se prikazivale određene riječi. Riječi su na monitoru bljeskale. Prikazano je deset riječi koje su povezane s konceptom uvida odnosno spoznaje - kreirati, pojmiti, zamisliti, predvidjeti, itd. - zatim su vidjeli deset običnih riječi i 20 natpisa koji uopće nisu bili riječi. Na kraju su morali odgovoriti što je brže moguće o tome što su vidjeli - legitimnu riječ ili nepravilan niz slova.
Važno je napomenuti da je iznad svakog studenta u prostoriji bila jedna obična žarulja od 25 wata ili fluorescentna svjetiljka. Oni koji su bili ispod žarulja brže su reagirali na riječi povezane sa spoznajom pa se da zaključiti kako su žarulje zaista podsvjesno povezane sa spoznajom, odnosno stjecanjem uvida u umu studenata.
Ali Slepian se nije tu zaustavio. On je ipak želio vidjeti potiču li žarulje kreativnost kod ljudi. Ispod istih žarulja i fluorescentnih svjetiljki studenti su sad morali riješiti određene jezične, prostorne i matematičke probleme. Bez ulaženja u detalje eksperimenta, dovoljno je reći da su studenti ispod žarulja opet bili uspješniji i brži.
„Naša okolina može utjecati na našu kreativnost", rekao je Slepian za LiveScience. Kako bi isključili svaku mogućnost pobijanja rezultata, istraživači su izbacili fluorescentne svjetiljke i umjesto njih stavili zatamnjene žarulje. Oni iznad kojih su bile obične, prozirne žarulje opet su bili uspješniji u svim testovima. Slepian objašnjava kako rezultati nisu proizvod razine osvjetljenja ili vrste svjetlosti već su posljedica izloženosti simbolu spoznaje - žarulji.
Dakle, potrebno je više od same svjetlosti da bi se potaknulo smišljanje genijalnih ideja i doživljavanja određenih spoznaja, objašnjava Slepian - potrebnu su najobičnije prozirne žarulje jer naš mozak u njima prepoznaje konvencionalni simbol spoznavanja i dobivanja ideja. Rezultati bi mogli imate važne implikacije kad je u pitanju učinkovitost u školi i na radnim mjestima.
Detalji istraživanja bit će objavljeni u srpnju ove godine u časopisu Journal of Experimental Social Psychology.
Novi komentar