« Život
objavljeno prije 13 godina i 8 mjeseci
PSIHOLOGIJA DUŠE

Vjeruj ili ćeš završiti u paklu! Djeluje li ova prijetnja uopće?

Socijalni psiholog Nathan Heflick sa Sveučilišta na Floridi pokušao je objasniti kako funkcionira prijetnja paklom

Fotografija vijesti
Više o

religija

,

pakao

,

Psychology Today

,

raj i pakao

U časopisu Psychology Today objavljeno je zanimljiv tekst psihologa Nathana Heflicka koji govori o paklu. Predstave pakla o kojima slušamo na misama - gorenje u vječitoj vatri, otkidanje ruku i nogu, nabijanje na kolac i ostale najstrašnije muke koje možete zamisliti - uvjeravaju nas da je to najgora od svih sudbina koje nas može pogoditi. Čak se i djeci govori o tome. Također nam govore da pripadamo vragu ako se ne pridržavamo svih kršćanskih načela. 

Razni istraživači bavili su se naime utjecajem prijetnji na zdravstveno ponašanje. Na primjer, poruke o štetnosti pušenja kojima se plaše pušači, podsećanje javnosti da pušenje, konzumiranje alkohola ili sunčanje izazivaju rizike po zdravlje, stvarno navodi ljude da donose zdravije odluke? Možda. 

„Ići ćete u pakao ako ne napravite to i to" funkcionira na sličan način kao i „vaša koža će izgledati grozno, ako ne napravite ovo" jer se tako prijetnja koristi za promoviranje određenog tipa ponašanja ili promjene stava. 

Rezultati proučavanja pokazali su da prijeteće zdravstvene poruke imaju utjecaj najviše kada nude i neko rješenje problema (ako ne želite spolnu bolest, koristite kondom). Kada se o religiji radi, prijetnja poput „ići ćete u pakao ako ne vjerujete u ovo" također funkcionira, naročito (ili samo) ako je praćena izjavom „to možete izbjeći ako vjerujete u ovo."

Druga istraživanja su utvrdila da negativne religiozne ideje (kao što je postojanje pakla) ne štite ljude od straha od smrti, ali potiču fiziološki odgovor na prijetnju. Dakle, ne izgleda logično da će same prijetnje o paklu natjerati ljude da vjeruju više. Ali bi pakao mogao pomoći u indirektnom povećanju stupnja verovanja, postavljanjem „prijetnje" koja raj čini privlačnijim. 

Bi li vam ponuda od 500 eura bila primamljiva? Naravno da bi. Sada zamislite da vam neko prijeti da ćete izgubiti taj novac ukoliko nešto ne učinite, ali ako poslušate dobit ćete tu nagradu. Dobijanje 500 erua djeluje privlačnije ako prvo pomislite da ih možete izgubiti. Tako možemo opisati i uticaj pakla na religijsko vjerovanje. Ovo naravno jako dobro znaju prodavači u direktnoj prodaji koji vas uvjeravaju na kolikom ste gubitku ako ne koristite njihov proizvod.

Raj bi mogao biti divan, ali je sigurno još divniji ako postoji i mogućnost pakla. Kada im pretite paklom, ljudi će vjerojatno još više vjerovati u raj (i boga).

29.05.2011. 15:44:27
    
Razgovor RSS komentara novi komentar ↓
  1. avatar
    SportMagazin
    29.05.2011. 16:23
    djeluje na debile
  2. avatar
    log
    29.05.2011. 20:24
    koji glupi članak!
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh