Više od četvrtine hrvatskih tvrtki prodaje preko interneta
Čak 26,3% hrvatskih tvrtki prodaje preko interneta, prosjek u Sloveniji tek malo viši od 14%, pa se bar u nečemu možemo pohvaliti da smo ispred susjeda
Posljednji podaci Eurostata govore da e-trgovina predstavlja oko 15,1% ukupnog prometa trgovine Europske unije. Postotak se uvelike razlikuje po državama članicama, a apsolutni pobjednik po visini udjela e-trgovine je Irska.
Uz Irsku, kojoj više od polovice ukupnog prometa dolazi iz online prodaje proizvoda i usluga, odnosno čak 52,1, %, visoki postotak udjela e-trgovine imaju i Češka (29,3 %) te Mađarska (20,2 %).
U Hrvatskoj udio online trgovine iznosi 12,5 % što nas smješta u samo sredinu ljestvice. Darko Dujič, direktor grupacije Ceneje koja je sa svojim portalima najvažniji sakupljač ponuda internetskih trgovina i najveće online mjesto za usporedbu proizvoda i cijena u regiji smatra da se taj rast neće tako brzo zaustaviti:
„S obzirom na trenutne trendove u Europi i svijetu, udio e-trgovine u budućnosti će zasigurno rasti, odnosno rast će se dogoditi zahvaljujući povećanju zanimanja za kupovinu putem interneta. Ne treba možda očekivati da će postati dominantan kanal, ali već sada vidljiva sinergija online i offline kupovanja postat će još važnija. Koristiti internet kao mjesto kupovine, a fizičke lokacije za preuzimanje proizvoda predstavlja hibridni način kupovanja koji postaje sve prisutniji. Treba napomenuti da je internet već danas nenadmašni izvor informacija i pretraživanja ponude proizvoda i/ili lokacija za kupovinu te je već nekoliko godina ključan i dominantan medij u očima potrošača. Postoji niz studija koje nam pokazuju kako se odluke o kupovini proizvoda pa i samo mjesto kupovine sve više zaključuju upravo online. Činjenica je da su potrošači sve razboritiji i da se uoči kupovine nekog proizvoda o njemu informiraju različitim kanalima, od kojih je najznačajniji upravo internet."
Podaci iz 2013 na razini EU bili su 14,3 % pa je jasan stabilan trend rasta prometa tvrtki u e-trgovini. I tada je najveći udio elektronske prodaje imala Irska (50,3%), slijedile su je Češka i Velika Britanija s 25,7%, odnosno 18,2%. Godine 2013 udio elektronske prodaje u Hrvatskoj iznosio je 10,9 % ukupnog prometa tvrtki.
Sa trendom rasta slaže se i Miroslav Varga iz agencije Escape, koji smatra kako će postotak kojeg etrgovina predstavlja u ukupnom prodajnom prometu samo rasti - „Uzme li se u obzir da je već sada u RH 58% pristupa internetu s mobilnih uređaja i da je minutaža mobilnih korisnika sve duža (u SAD je lani u trećem kvartalu vrijeme provedeno na mobilnom uređaju premašilo vrijeme gledanja TV programa), neminovno se to mora odraziti i na internetsku kupnju. Očekujem da će se do 2020 godine postotak online prodaje (količinski i vrijednosno) u Hrvatskoj udvostručiti, a da će se porast trgovanja upotrebom mobilnih uređaja učetverostručiti. Tako pokazuju sadašnji trendovi i vrlo vjerojatno se to neće bitno narušiti" - zaključuje Miroslav Varga, specijalist za internetski marketing.
Eurostat je za 2014. pripremio i grafički prikaz postotka trgovina koje za prodaju koriste bilo koji oblik umreženosti te time ostvaruju barem 1 posto udjela u ukupnom prometu. Na razini EU prosjek je i ovdje 15,1 % dok su veće razlike vidljive kada se zasebno pogledaju zemlje članice. Hrvatska je po broju tvrtki koje se bave e-trgovinom na visokom trećem mjestu sa 26, 3 % , na drugom mjestu nalazi se Danska sa udjelom tvrtki koje se bave online trgovinom od 26,4 % dok je prvo mjesto zauzela Češka sa 26,5 %. Mađarska, primjerice, bilježi vrlo visok udio e-commerce prodaje sa tek 10,3 % tvrtki koje prodaju putem interneta. Susjedna Slovenija nalazi se na sredini ljestvice zemalja članica sa 14,3 % tvrtki koje se bave e-trgovinom.
Marcel Majsan, suosnivač Udruge e-commerce Hrvatska smatra da će se u vremenu koje dolazi domaći trgovci morati prilagoditi novim navikama kupaca - „trgovci zapravo neće imati izbora - oni koji se ne prilagode novim navikama kupaca, izgubit će borbu s konkurencijom. Jedna od brže rastućih navika kupaca je istraživanje i kupovina preko pametnih uređaja te bih zato svim web trgovcima predložio da više pažnje posvete praćenju online trendova i edukaciji osoblja koje vodi internet prodaju. Također, mislim da bi se trgovci trebali više orijentirati na prodaju van granica Hrvatske, jer to i je smisao ecommerca - prodaja robe i usluga bez limita koje imaju fizičke poslovnice. Glavni problem su još uvijek visoke cijene internacionalne dostave, ali vjerujem da će se s vremenom i te cijene korigirati te da će tek tada internet prodaja doživjeti pravi boom."
Novi komentar