Turistička 2010. godina bit će neizvjesna
Hrvatski je turizam ove godine bio drugi na Mediteranu, odmah iza turskog, što je dobar rezultat s obzirom na krizu
Turistička 2009. u Hrvatskoj je prošla bolje od prvobitnih očekivanja, dok bi 2010. godina, iako neizvjesna i poslovno ne puno lakša, suradnjom javnog i privatnog sektora mogla donijeti, ako ne nešto bolje, a onda bar slične rezultate kao 2009.
Ističući da je s ovogodišnjih 3 posto manje turističkih dolazaka nego 2008. (ili s oko 11 milijuna), te s oko 1 posto manje noćenja (ili oko 56 milijuna), hrvatski turizam drugi na Mediteranu, iza turskog, ministar turizma Damir Bajs kaže da je to dobar rezultat s obzirom na okruženje i pad europskog turizma za oko 8 posto.
Ne iznoseći očekivanja ukupnog prihoda od turizma za 2009., jer o tome još nema službenih procjena HNB-a, ministar vjeruje da će i financijski turistička 2009. proći bolje od prvotnih crnih prognoza. Po njegovim saznanjima, ove su godine marine, posebno ACI-jeve, te kamping i privatni smještaj imali prihode iznad očekivanja, dok su nešto ispod očekivanih bili u hotelskom sektoru.
Ipak, u vezi ukupnog prihoda od turizma napominje i da će teško biti ponoviti rekordnu 2008. kada je taj prihod bio 7,5 milijardi eura (što je bilo oko 10 posto više nego 2007.).
Turistička je potrošnja u 2009. zbog krize bila manja nego prethodne godine, a zbog istog razloga cijene smještaja u hotelima i cijene drugih usluga su smanjivane manje-više fleksibilno, ovisno o potražnji i u sklopu 'last minute' ponude koja je, po nekima, bila odlučujuća za možda i oko 50 posto ostvarenih noćenja u 2009.
2010. godine last minute ponuda će, po ocjeni struke, dominirati tržištem, ali se pojedini hotelijeri i drugi pružatelji turističkih usluga ipak nadaju da će cijene moći bar blago povećati, odnosno vratiti na razinu 2008. s obzirom na relativno dobre najave partnera sa stranih tržišta.
Veliki izazov hrvatskom turizmu 2010. bit će i kako vratiti domaćeg gosta, čiji je udjel u ukupnim dolascima tijekom 2009. pao na svega 13 posto.
S druge strane, strani su turisti u 2009. činili 87 posto ukupnih dolazaka, po čemu se Hrvatska razlikovala od ostalih zemalja, te je time pojačala i svoj udjel i konkurentnost u europskom turizmu, na 2,07 posto (2008. taj je udjel bio 1,92 posto).
Zadržavanje ili možda i povećanje tog udjela, uz povratak domaćeg gosta, dva su najvažnija cilja službene hrvatske turističke politike za 2010., a to je moguće ostvariti uz suradnju javnog (Ministarstvo, HTZ) i privatnog sektora (hotelijeri, domaći i strani touroperateri i drugi).
Ta je suradnja i ove godine donijela dobre rezultate, pa se nastavlja i iduće uz tzv. udružene tržišne aktivnosti, od oglašavanja do udruživanja novca za poticanje dolazaka turista, posebno u pred i posezoni. (hina/metro-portal)
Novi komentar