Prvi sultan moderne Turske
U Turskoj je uveden predsjednički politički sustav. U njemu Erdogan dobiva ovlasti veće nego ijedan drugi politički vođa prije njega. Što to znači za Tursku?
Predsjednik Turske Recep Tayyip Erdogan jučer je položio prisegu kao novoizabrani predsjednik. Time se u Turskoj uvodi predsjednički politički sustav. Prošlo je 13 godina od kako je stranka AKP, čiji je osnivač i šef Erdogan, uz podršku stanovništva započela pregovore o pristupu EU-u. Tada se činilo kao da su demokracija, sloboda mišljenja i socijalni mir u usponu. No sada Turska ima predsjednika koji je s godinama postajao sve više islamistički, nacionalistički i autoritaran i koji raspolaže do sada neviđenim ovlastima.
Ukidanjem parlamentarne kontrole on dobiva punu izvršnu vlast u zemlji, a zahvaljujući svojoj ovlasti da sam odlučuje o najvažnijim članovima sudova i državnih odvjetništava, on će kontrolirati i pravosuđe.
Bez usporedbe s Francuskom i SAD-om
Ersin Kalaycioglu iz Političkog centra Sabanci-Sveučilišta u Istambulu upućuje na to da još uvijek nije potpuno jasno kako će sustav točno biti promijenjen: "Do sada se o novom sustavu s nama diskutiralo samo u osnovnim crtama. Zato ni javnost niti znanstvenici ne znaju točno pojedinosti."
Erdogan je stalno ponavljao da i druge bitne demokratske zemlje u svijetu imaju predsjednički politički sustav. Međutim novi sistem u Turskoj se jasno razlikuje od primjerice predsjedničkog političkog sustava u SAD-u ili od polupredsjedničkog u Francuskoj. Tako primjerice predsjednik u SAD-u ne može raspustiti Kongres. Erdogan, naprotiv, može raspustiti parlament i raspisati izbore. U Francuskoj parlament bira članove Ustavnog suda. U Turskoj predsjednik donosi odluke koje se tiču ovog suda.
Ersin Kalaycioglu skreće pozornost na autokratska obilježja predsjedničkog političkog sustava u Turskoj: "Kako u američkom tako i francuskom sustavu postoji snažno civilno društvo. Kod nas ono ne postoji." Erdogan i u budućnosti može regularno operirati s predsjedničkim uredbama.
Do sada je to mogao samo zahvaljujući propisima o izvanrednom stanju koje još uvijek traje. Time Erdogan u svakom trenutku pravosuđe može staviti van snage. Zato je gotovo nemoguće neovisno i nestranačko djelovanje pravosuđa. Politolog Dogu Ergil dijeli strahovanja svog kolege Kalaycioglua. Podjela vlasti i neovisno pravosuđe, koji su toliko važni za demokraciju, su praktično ukinuti, kaže on.
Ultranacionalizam kao opasnost
Otvoreno je i pitanje hoće li koalicija s nacionalističkim MHP-om s kojim je Erodgan izašao na izbore 24. lipnja povećati napetosti u zemlji. Mnogi strahuju da bi tvrd stav MHP posebice prema pitanju Kurda, te odbijanje nekih demokratskih vrijednosti mogao stvoriti još veću nacionalističku atmosferu u Turskoj. Erdogan treba MHP da bi imao većinu u parlamentu. To bi moglo predstavljati veliku prepreku za mirno rješenje kurdskog problema i za približavanje Turske normama Europske unije.
U središtu zanimanja je i pitanje kako će se razvijati odnosi sa Zapadom. Godine 1999. Turska je podnijela službeni zahtjev za članstvo u EU-u, a 3. listopada 2005. godine su počeli pregovori o članstvu. Proteklih 13 godina međutim nije napravljen veliki napredak. Uvođenjem izvanrednog stanja prije dvije godine pregovori su de facto prestali. Kati Piri, izvjestiteljica Europskog parlamenta za Tursku, se u razgovoru za DW založila za službenu suspenziju pristupnih pregovora.
Dogu Ergil u tom smislu podsjeća na nedavna ispitivanja javnog mnijenja u Turskoj: prema njima je SAD u Turskoj manje omiljen nego Iran. U društvu se sve više širi neprijateljsko držanje prema SAD-u i EU-u, kaže Ergil i to se, kako kaže, događa neovisno od Erdoganove politike.
Novi komentar