Prvi koncerti u doba korone
Zbog mjera koje su stupile na snagu nakon pojave koronavirusa, otkazana su sva veća okupljanja ljudi, pa dakle i koncerti. U okviru jednog pilot-projekta ponovno se organiziraju koncerti. Kako to izgleda u praksi?
Reper Mo-Torres iz Kölna želi što je prije moguće opet nastupati na pozornici. Uoči njegovog prvog koncerta uživo pred publikom nakon nekoliko mjeseci ekipa DW-a ga je posjetila u garderobi gdje se pripremao za nastup. Početkom ožujka u Njemačkoj su zbog porasta broja korona-slučajeva otkazane sve masovne priredbe, uključujući i koncerte. Taj je potez teško pogodio koncertnu branšu i prisilio je glazbenike da potraže alternative poslovne modele.
Koncerti preko streama i na parkingu
Zatočen u vlastitom studiju, ovaj je reper s građanski imenom Moritz Helf, počeo sa streamovima preko interneta. Ali to se ne može usporediti s koncertima uživo, kaže on. „Livestream-koncerti su bili izazov, zato što sam se morao sam motivirati", prisjeća se Moritz. I dodaje da mu je bilo potrebno puno snage da si zamisli kako na drugoj strani „veze" sjede ljudi koji slušaju njegovu glazbu. Morao je „u sebi" kreirati koncertni ugođaj, kaže. „Obično je to uvijek interakcija s publikom, publika te motivira, ja motiviram publiku", priča ovaj umjetnik.
Kada su ograničenja postupno ukinuta, Moritz je u više navrata mogao nastupiti na takozvanim drive-in koncertima. Mogućnost ponovnog nastupa izravno pred fanovima, koji su doduše sjedili u svojim vozilima, za Moritza je bila velika stvar. „Uočio sam da su ljudima koncerti stvarno nedostajali."
Ali Moritz je iskoristio to vrijeme provedeno u studiju i snimio je nekoliko novih stvari. „Ako dođe drugi val korone, mogu naravno opet u studio. I onda ću iduće godine izdati dva ili tri albuma, što će ljudima sigurno biti drago", raduje se reper. „Ali live nastupi su za svakog glazbenika apsolutna esencija i ispunjenje."
Disciplina, disciplina, disciplina...
I dok se Moritz priprema za svoj nastup, ispred dvorane Lanxess u Kölnu posjetitelji koncerta čekaju u pet redova. Kako bi se smanjio kontakt među publikom na najmanju moguću mjeru, organizatori su otvorili pet posebnih ulaza u dvoranu. Ljudi u redu se moraju pridržavati pravila fizičke distance, a nose i zaštitne maske. Na ulazu dezinficiraju ruke. Jedna mlada žena koja nosi majicu na kojoj stoji „Staff" („suradnica") stoji iza zaštitne ploče i skenira ulaznice.
Nakon uvođenja zabrane kontakata, svi planirani događaji u velikoj kelnskoj dvorani na rijeci Rajni su odmah otkazani, podsjeća organizator koncerata Tom Fasshauer. Tada je bilo teško uopće i zamisliti u kom obliku i kad će se koncerti opet moći održavati. Dvorana je od tada zjapila prazna.
Na ideju da ponovno počne organizirati velike događaje Tom je došao nakon što je pročitao izvještaj o jednom auto-kinu. Uslijedili su komplicirani pregovori s gradskim vlastima i zdravstvenim stručnjacima. Ali već koncem lipnja u dvorani Lanxess opet se moglo čuti glazbu uživo.
Maske, kocke i selfiji...
Ono što odmah upada u oči nakon ulaska u dvoranu su pregrade od pleksiglasa koje su instalirane u utrobi dvorane - one izgledaju poput akvarija. Krov pregrade je otvoren prema gore, odnosno prema pozornici na kojoj su glazbenici. U svakoj takvoj „kocki" ima mjesta za osam osoba. Razmak između „akvarija", odnosno pojedinih skupina ljudi iznosi minimalno 1,5 metara.
Od ulaza u dvoranu do njihovog mjesta, posjetitelji moraju nositi maske. Nakon što zauzmu svoje mjesto, smiju ih skinuti. A kad koncert počne, na trenutak zaborave i koronavirus, plešu i pjevaju uz melodije svog omiljenog izvođača. „Sad, vrijeme je da se pokrenete", kaže Mo-Torres na pozornici. I istovremeno poziva svoje fanove da se pridržavaju propisanog razmaka. „Jednoga dana će proći i pandemija", kaže on.
Obično se nakon koncerata ovaj glazbenik druži s posjetiteljima, stoji im na raspolaganju ukoliko žele snimiti fotografiju ili selfie s njim. Ali to sad ne ide. I zato Moritz predlaže svim posjetiteljima da selfi naprave s mjesta na kojem se nalaze u dvorani - dok on pozira na bini.
Strah? Ne.
A fanovi koji su došli na koncert kažu da se ne boje da će se zaraziti. „Ovdje se osjećamo sigurnima. Idemo samo na priredbe na kojima se poštuju pravila fizičke distance. Ne bi ni išli na događaje na kojima to nije tako", kaže jedna žena na ulazu. „Ako se pridržava svih mjera opreza, onda nema straha", kaže jedan muškarac koji čeka u redu ispred dvorane.
Za mnoge od tih ljudi ovo je prvi posjet koncertnoj dvorani nakon izbijanja pandemije. Jedna mlađa žena kaže da je ranije često odlazila u dvoranu Lanxess. „Bio je naravno komičan osjećaj da ovamo ne dođem pola godine, zato se i radujem što se opet kreće s koncertima", kaže ona oduševljeno.
I svi se slažu oko toga da im je glazba uživo jako nedostajala tijekom ograničenja kontakata. „Live muzika je sasvim drugačija stvar od glazbe preko interneta ili CD-a. Veselim se tome", kaže jedan mladi ozareni mladić.
Jedinstven projekt u Europi
Kelnska dvorana Lanxess je jedna od najvećih sportskih i koncertnih dvorana u Europi. Ovdje su nastupali Metallica, Deep Purple, Elton John i drugi. A 2017. u njoj je odigrano i Svjetsko prvenstvo u hokeju na ledu. Zbog sigurnosnih mjera broj posjetitelja je ograničen a maksimalno 2.400 - kapacitet dvorane je inače 200.000 ljudi.
„Nećemo tako nažalost moći početi zarađivati novac, kapacitet gledatelja je jednostavno premali. Ali se nadamo da ćemo na koncu biti na pozitivnoj nuli - i da ćemo se dobro zabavljati", nada se Tom Fasshauer. Pod motom „Arena Now" on i njegovi suradnici su „krenuli u taj projekt kako bi si priskrbili posao i pružili umjetnicima mogućnost da ponovno nastupaju na pozornici".
„Arena Now" je za sada jedinstven koncept za kulturna događanja u Europi u doba korone. Koncept koji se sastoji od vrlo preciznih pravila korištenja prostora, pravila o tome kako se ulazi u dvoranu ili higijenskih pravila. „Pisali smo na taj način povijest i na to smo ponosni", kaže Fasshauer.
Reperu Mo-Torresu se sviđa novi koncept za koncerte, iako su posjetitelji odvojeni jedni od drugih. „Štimung u dvorani nije bio prigušen zato što je u dvorani bilo samo 1.000 umjesto 18 tisuća ljudi. Nadam se da su se dobro zabavili. Osjećaj je bio dobar", kaže Moritz nakon svog nastupa.
Ali nisu svi glazbenici oduševljeni novim pravilima, priznaje i Tom Fasshauer. Mnogi još uvijek čekaju na to da mogu nastupiti pred punim dvoranama. U međuvremenu se i druge koncertne dvorane u Njemačkoj raspituju oko kelnskog koncepta. Možda će se već uskoro i u drugim gradovima početi održavati koncerti u ovakvim „akvarijima".
Novi komentar