Pepsi stvorio novu bocu isključivo od biljnih materijala
Pepsi uskoro više neće više izrađivati plastiku temeljenu na fosilnim gorivima. Nove boce pravit će se samo od biljnog otpada
Poznata tvrtka PepsiCo Inc. predstavila je javnosti novu bocu napravljenu isključivo od biljnih materijala koja će nadmašiti tehnologiju kojom raspolaže konkurent Coca-Cola i koja će za sobom ostavljati manji ugljični otisak.
Boca je konkretno napravljena od proso trave (Panicum virgatum), borove kore, kukuruzne ljuske i drugih materijala. Pepsi u proizvodnju boca planira uvesti i koru naranče, ostatke krumpira, košuljice zobi i druge ostatke hrane iz svojeg proizvodnog lanca.
Nova boca čuva i održava piće istim kao što je slučaj s trenutnim Pepsijevim bocama na tržištu, ustvrdio je Rocco Papalia, stariji dopredsjednik odjela za napredna istraživanja tvrtke. Iz PepsiCo-a uvjeravaju da se radi o prvoj boci napravljenoj u formi PET plastike dobivene od isključivo biljnih materijala. Coca-Cola Co. s druge strane upotrebljava boce koje imaju 30-postotni udio biljnih materijala, a po trenutnim procjenama stručnjaka do 100-postotnog udjela (pod uvjetom da bude komercijalno isplativo) neće doći još nekoliko godina.
Iz Pepsija su otkriće objavili prošloga utorka, a prvo pravo testiranje boca obavit će se 2012. godine kad će se u proizvodnji pa i na tržištu njih naći oko nekoliko stotina tisuća. Jednom kad svi budu uvjereni da se nova boce mogu proizvoditi u masovnoj mjeri, Pepsi će u njih početi puniti sve svoje pitke proizvode. U prijevodu, to znači da će se godišnje zamijeniti nekoliko milijardi boca. Od Pepsijevih 19 najvećih brandova, koji tvrtki donose oko milijardu dolara čistih prihoda, 11 otpada na pića koja se pune u PET ambalažu.
I znanstvenici se slažu da bi ovaj novitet mogao unijeti revoluciju u metodiku pakiranja proizvoda i označiti kraj ere plastike dobivene iz naftnih elemenata. S tim se slaže i Allen Hershkowitz, stariji znanstvenik pri Vijeću za zaštitu prirodnih nacionalnih resursa SAD-a i ujedno direktor projekta zbrinjava otpada pod okriljem tog istog vijeća: „Kad imate tvrtku te veličine koja se obvezala na plastiku biljnog porijekla, tržište će svakako morati reagirati."
No u Coca-Coli ne šute. Iako pozdravljaju ovakva nastojanja, ujedno tvrde da ni sami ne zaostaju za sličnim ciljevima jer već imaju bocu koja sadrži elemente prirodnog biljnog porijekla napominjući da u laboratorijskoj sredini već imaju napravljenu bocu sa 100-postotnim udjelom elemenata biljnog porijekla, ali da još istražuju i analiziraju čitavu stvar i procjenjuju koliko će i hoće li uopće biti komercijalno isplativa. Specifičnost Pepsijeve boce leži u tome što se izrađuje samo od biljnog otpada, dakle, za nju se biljke ne uzgajaju posebno što ima vrlo pozitivan utjecaj u ekološkom pa i gospodarskom smislu. Sve trenutne alternative ne mogu biti reciklirane i ne proizvode se od biljnog otpada već se za njih biljke posebno uzgajaju. To je veliki nedostatak u odnosu na Pepsijevu bocu, naročito kad se uzme da samo SAD godišnje proizvede oko 2 milijarde tona biljnog otpada.
Pet plastika ili ambalaža je vrlo popularna u smislu pakiranja proizvoda jer je lagana i otporna na pucanje i oštećenja, a vrlo dobro je istražena i uopće ne utječe na kvalitetu okusa onoga što čuva. Međutim, nije biorazgradiva niti se može kompostirati, ali se zato može reciklirati.
Implikacije ovog postignuća su velike. PET boca temeljena na biljnim sastojcima mogla bi promijeniti industrijske standarde pakiranja i punjenja. Pet se upotrebljava za boce, spremnike za hranu, kutije i tako dalje. Klasična PET ambalaža se izrađuje od fosilnih goriva, uključujući i petrolej kojega ima u ograničenim količinama i čija cijena iz dana u dan raste. Upotrebom biljnog otpada tvrtke bi mogle smanjiti negativno djelovanje na okoliš.
U Pepsiju kažu da su deseci ljudi godinama radili na ovom projektu ne napomenuvši koliko je stajalo istraživanje i dizajniranje nove boce. Papalia je samo kratko rekao da se radi o milijunima dolara.
Novi komentar