« Lifestlye MODA&STIL
objavljeno prije 16 godina i 2 mjeseca
CRO-À-PORTER 2008

‘Ludilo je često dokaz nečije genijalnosti’

Viktor Drago uoči Nivea Cro-à-Portera za Metro govori o stanju na domaćoj modnoj sceni

Fotografija vijesti
Fotografija vijesti (Goran Matijašec)
Više o

Nivea Cro à Porter

,

Nivea

,

Cro à Porter

Živi danas! Riskiraj danas!, odavno je poručio pjesnik Pablo Neruda u pjesmi ‘Lagano umiranje’. No, većina ljudi zna da takvo što nije jednostavno. Potrebno je puno hrabrosti i odlučnosti da bi se pokrenulo nešto što ‘još nije provjereno da prolazi na nekom području’. Najbolje to zna Viktor Drago, umjetnički direktor i producent Cro-a-Portera, modnog događaja koji je pokrenut prije šest godina praktički utemeljen samo na želji i snovima, a koji se u kratkom roku uspio nametnuti kao ugledni spektakl mode i ljepote koji je rad hrvatskih dizajnera približio širokim masama.

VIP KARTE ZA DANAŠNJI DOGAĐAJ MOŽETE OSVOJITI NA NAGRADNOJ IGRI!

OK, svi ti ljudi još nisu u kategoriji celebrityja kao Girogio Armani, Karl Lagerfeld ili Ralph Laurent, ali za razliku od stranih kolega, oni to uopće i ne žele biti. Primjerice, rijetko ćete na špici ili nekom gala eventu susresti Đurđicu Vorkapić iz Hippy Gardena ili dečke iz ELFS-a. Oni jednostavno ne teže takvoj promociji, a svoju ‘popularnost’ žele bazirati isključivo na kvaliteti svojih radova. S Viktorom Dragom popričali smo o tome koliko Hrvatska cijeni svoje dizajnere, što možemo očekivati od ovosezonskog Nivea Cro-a-Portera i koliko je truda potrebno da bi se organizirao ovako velik događaj.

• Iza Cro-a-Portera je deset uspješnih sezona. Struka, ali i publika, svake sezone niže sve više komplimenata za organizaciju, ali i kvalitetu radova dizajnera koji se već tradicionalno pojavljuju na Cro-a-Porteru. Koliko je vama i vašem timu teško produkcijski se pripremati, kada znate da ste na neki način sami ‘naučili’ ljude samo na najbolje? Postoji li strah od neuspjeha?

- U ovako velikom sistemu nemoguće je doživjeti neuspjeh, jednostavno zato jer se radi o velikom broju ljudi i segmenata koji se predstavljaju zajedno, ali funkcioniraju odvojeno. Što bi moglo poći po zlu? Loš odabir lokacije, ali dobra kolekcija?! Loša kolekcija, ali dobra scenografija?! Moda je stvar percepcije, promatrača… Propusti su samo dokaz da smo ljudi, to je sastavni dio života, kvaliteta se mjeri suprotstavljajući je ne-kvaliteti, dobro se mjeri po zlu i obratno. U protivnom je sve besmisleno, bez emocija.

• Na ovosezonskom Nivea Cro-a-Porteru očekuju nas aktualne kreacije već tradicionalnog društva (Amarie, Linea Exclusive, ELFS....). Svi ti dizajneri uvijek sudjeluju upravo na ovom modnom događaju. Kako ste uspjeli zadržati njihovo povjerenje i ljubav prema Cro-a-Porteru s obzirom na to da, bez obzira što nije velika, konkurencija u Hrvatskoj ipak postoji?

  - Tako da se ne trudim, ne nudim, ne nagovaram. Što znači vjerni? Pa ja skupljam financijska sredstva i osiguravam im uvijete za predstavljanje njihovog rada. Zauzvrat ne tražim ništa. Tko je tu onda kome vjeran? Pri odabiru dizajnera s kojima želim surađivati dosta sam rigorozan, prvenstveno me zanima kvaliteta i čovječnost. U poslu sam profesionalan i izvlačim najbolje iz suradnika. Pretpostavljam da je to formula…

“Djelujem li ja kao beskrajni entuzijast ili pak kao promišljeni poslovni čovjek koji u svojim tridesetima već šestu godinu zaredom vodi jedan od najjačih projekata u državi i regiji?’’ 

• Kako ste uopće došli na ideju pokretanja ovakvog modnog događaja? Mora se priznati da je to jako hrabro s obzirom na to da i Hrvatska, za razliku od Italije ili Francuske još uvijek nije ‘zemlja koja živi modu’. Možemo li nazvati vaš projekt sanjarskim i entuzijastičnim ili pak logičnim i isplativim?

  - Zašto je vaša novina besplatna ako nešto vrijedi? Je li to entuzijazam ili logično i isplativo? Djelujem li ja kao beskrajni entuzijast ili pak promišljeni poslovni čovjek koji u svojim tridesetima već šestu godinu zaredom vodi jedan od najjačih projekata u državi i regiji?

• Teško je ne zamijetiti da je na Nivea Cro-a-Porteru brojčano nešto manje dizajnera nego prošle sezone? Što je razlog tome?

- Moda je postala skup posao, kolekcije više nisu jednostavne i ne prikazuju se samo da bi zadovoljile priredbu, već su namijenjene tržištu. Ne preispitujem nečije razloge nenastupanja. Nije neuobičajeno da dizajneri propuste koju sezonu. Naša prošla sezona bila je jubilarna, pa smo i ugostili velik broj imena.

• Koliko su naši dizajneri cijenjeni u Hrvatskoj? Naime, bez obzira na njihovu neospornu kvalitetu, ljudi i dalje radije kupuju ‘strane marke’ jer ih podsvjesno smatraju boljima. Smatrate li da će se to uskoro promijeniti?

- Smatram da ste potpuno u krivu u vašoj konstataciji. Da se domaća moda ne kupuje, Cro-a-Porter ne bi postojao. Sponzori ne bi ulagali u njega, dizajnerski dućani bi se gasili, a ne otvarali… Hrvatska moda ima vrlo svijetlu budućnost i tržište to sve više prepoznaje. Neću kriti zadovoljstvo i s ponosom ću kazati kako smo i mi dijelom za to zaslužni.

• Ima li na Fashion.hr-u ili na Fashion Weekendu neki dizajner kojega biste rado vidjeli na pisti Nivea Cro-a-Portera?

- Ne razmišljam na taj način. Bavim se promocijom dizajnera u čiji rad vjerujem. Da razmišljam drugačije, to biste svakako zamijetili.

• Koje karakteristike treba imati dizajner da bi nastupio na Cro-a-Porteru? Po kojim kriterijima birate sudionike?

- Pa bitno je, osim pregleda njihovog rada, obratiti pažnju na još nešto. Na to jesu li zdravog razuma, a ako nisu, je li njihova dijagnoza u skladu s duhom mog projekta i može li mu doprinijeti kvalitetno. Ludilo je često dokaz nečije genijalnosti. Naravno, postoji i ono drugo, ludilo bez pokrića. Taj tip ludila popraćen je samoljubljem i nepodnošljivim, neopravdanim egom. Znam prepoznati jedne i druge...

“Važno je biti dobar u onome što radiš, a nakon dobar najčešće slijedi i uspješan. Modu, koja nije umjetnost, uvijek i isključivo diktira potražnja odnosno tržište. Ako si dobar i tražen, i ako ljudi žele nositi i nose tvoju kreaciju, onda si dobar dizajner. To je početak i kraj sve mudrosti vezane uz formalno obrazovanje ili neobrazovanje.” 

• Kako provodite svoje privatno vrijeme? Što vas najviše veseli, a što opušta? Družite li se i u privatno vrijeme s dizajnerima, kritičarima ili su pak vaši prijatelji potpuni anonimci?

- Ja se bavim poslom u kojem je malo toga privatno, ali srećom, moj me posao i opušta i veseli. Družim se s ljudima bez obzira na to jesu li anonimci, dizajneri, kritičari, predsjednici, jer to ne znam prepoznati u njima. Volim vjerovati da se družim s ljudima zbog toga kakvi su, a ne tko su. Ali ne izlazim na mjesta gdje izlaze poznati, ne pojavljujem se u društvenim rubrikama, nikad se ne pojavljujem na špicama i trendi mjestima. Volim nevidljivost.

• Koliko je dizajnerima bitan fakultet? Drugim riječima, je li diploma garancija da će bolje dizajnirati i biti uspješniji?

- Ono što je bitno jest baviš li se modom i baviš li se modom uspješno. Prije svega, važno je biti dobar u onome što radiš, a nakon dobar najčešće slijedi i uspješan. Modu, koja nije umjetnost, uvijek i isključivo diktira potražnja odnosno tržište. Ako si dobar i tražen, i ako ljudi žele nositi i nose tvoju kreaciju, onda si dobar dizajner. To je početak i kraj sve mudrosti vezane uz formalno obrazovanje ili neobrazovanje.

• Jeste li ikada požalili što ste se odlučili baviti ovim poslom? Jeste li se susretali s nepravdama?

- Ne bavim se takvim mislima. Zahvalan sam na svemu, a sâm sam odabrao svoj put, tako da se nemam na što žaliti. Miniranja su dokaz da ste uspješni u onom što radite i ne gubim previše vremena na takve stvari. Otvoren sam prema stvarima, znam da postoji neka kozmička pravda, netko tko sve vidi i stavlja stvari na njihovo mjesto.

• Na kraju, opišite nam ukratko što ćemo gledati na Nivea Cro-a-Porteru koji počinje večeras?

- To je pitanje koje mi novinari uvijek postavljaju. Kao osoba koja kreira Cro-a-Porter, mogu reći kako se Cro-a-Porter ustvari poistovjećuje sa mnom. Pretpostavljam stoga da svaki projekt zrači duhom njegova autora, te da o tome ovisi i uspjeh samog projekta. Kroz svoj projekt uvijek poručujem određene stvari, bavim se nekom tematikom.

Prije dvije godine bavio sam se projektom Fashion cinema i kinom Europa koje je tek nakon godinu i pol postalo aktualno zbog svog propadanja. Uvijek postoji tema koja mi je zanimljiva i kojom se kao autor projekta bavim. Na dizajneru je da nadogradi moju priču vlastitom pričom.

Može se reći kako je Cro-a-Porter vatromet kreativnosti. Neki puta to je manje ili više uspješno što se tiče samih dizajnera, ali svatko poručuje svoju poruku, što je i najveća vrijednost projekta. Dizajneri nisu uniformirani, ponekad su bolji, ponekad lošiji, ali i to je dio posla.

Uostalom, mnogi su svjetski brendovi doživjeli strašan debakl, a neki čak i propast, da bi se par sezona kasnije vratili kao super uspješni. Bavljenje ovim poslom jesu usponi i padovi. 

Piše: Piše: Iva Novak
03.04.2008. 00:46:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh