« Život
objavljeno prije 14 godina i 2 mjeseca
IKONE LJEPOTE

Koga recesija čini ljepšim, a koga manje privlačnim?

Društveni čimbenici, poput otkaza, smanjenja plaća, gospodarske krize izravno utječu na estetski odabir partnera

Fotografija vijesti
Fotografija vijesti (Getty Images)
Više o

recesija

,

ljepota

,

kriza

,

Sandra Bullock

,

anna nicole smith

To kako je globalna gospodarska kriza djelovala na ljudsku psihu nije teško pogoditi. Ali kad je u pitanju estetski aspekt čovjeka stanje bi moglo biti u najmanju ruku iznenađujuće. Kako sugeriraju dva istraživanja koja su obuhvatila američke glumice i druga koja je promatrala Playboyeve zečice,  u nesigurnim vremenima, kao što su ova kad je gospodarstvo u globalnom kaosu, ikone ljepote počinju izgledati 'zrelije' - gube dječje crte lica, više su, teže su, širih bokova. Naime, ovi rezultati u komplementarnom su odnosu sa rezultatima brojnih studija koje ukazuju na to da nas kao ljude privlače one osobe posebnih crta lica, tjelesne figure jer smatramo da one mnogo toga govore i o samom karakteru, u podsvjesnom smislu, naravno.

Da ne ulazimo previše u detalje, osobe koje imaju punije obraze, manju bradu i velike oči često su ovisne o drugim ljudima. Osobe manjih očiju, veće brade i većeg tijela više su neovisne i emocionalno jače, rekao je Terry Pettijohn sa Sveučilišta Coastal Carolina za Live Science. Upravo zato kad se osjećamo ugroženijima i nesigurnijima gravitiramo prema partneru koji djeluje jače i neovisnije. Istraživači su tim čimbenicima dodali još varijabli: stopu nezaposlenosti, promjene u prihodima, promjene cijena, stope rađanja, smrtnosti, vjenčanja, razvoda, samoubojstava i ubojstava. Tako je nastao indeks za mjerenje 'teških vremena'. Zatim su uz pomoć te mjerne jedinice istraživači uspoređivali izgled najpopularnijih glumica u periodu između 1932. i 1995. te sve 'zečice' od 1960. do 2000. Ženama je mjeren opseg grudi, struka, bokova, visina i težina. Usporedivši sve podatke s indeksom pojavile su se određene korelacije.

U relativno dobrim vremenima (1940-te, 1980-te u SAD-u), popularne glumice kao što su Rita Hayworth i Judy Garland imale su dječje crte lica (velike oči, malu bradu, punašne obraze), a modeli i 'zečice' su imale klasičnu figuru poput pješčanog sata. Te se karakteristike pripisuju, ponavljamo, osobama koje su pomalo naivne, ovisne, ali i naglašene plodnosti.

No, u ekonomski nemirnijim vremenima (1930-te i 1990-te) žene su više, krupnije, šireg struka i manjih očiju - to su karakteristike povezane sa snagom, zrelošću, neovisnosti i većoj dostupnosti resursima. Anna Nicole Smith je idealan primjer među 'zečicama', Sandra Bullock među glumicama. Njihova popularnost je stoga logična, u teškim vremenima tražimo čvrste individue.

Ukratko, društvena stanja - pad gospodarstva, otkazi (ili obrnuto)- uvjetuju estetske preference. Ako su vremena teška, sviđat će nam se osobe jačega izgleda i obrnuto. Kad su vremena dobra tražit ćemo partnere naglašene plodnosti i seksualnosti. U biti, ovdje se radi o kombinaciji genetskih predispozicija i društvenih tendencija. Dakle, obzirom da je sad vrijeme teške krize, prema spomenutoj teoriji iz dva istraživanja lako se da zaključiti kakve osobe će biti najpopularnije kod pripadnika suprotnog spola. Istraživanje o 'zečicama' objavljeno je u Personality and Social Psychology Bulletinu, a istraživanje o glumicama u časopisu Media Psychology.

10.04.2010. 20:45:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh