Industrijska renesansa na istoku Njemačke
Istočni dijelovi Njemačke i tri desetljeća nakon ujedinjenja kaskaju za zapadnim. Ali, sada u tu regiju stižu ogromne investicije koje se vrte oko proizvodnje električnih automobila
Fred Mahro s prozora svog ureda gleda zelene površine u centru Gubena. Ovaj istočnonjemački gradić, kojeg samo granica i rijeka dijele od poljskog grada-blizanca, rijetko kada dospije na naslovne strane medija.
Ali sada, kaže gradonačelnik Mahro, Guben je postao simbol nove snage istoka Njemačke kada je u pitanju privlačenje velikih investicija u tehnologije budućnosti.
Ovdje njemačko-kanadska tvrtka Rock Tech Lithium planira prvo europsko postrojenje za proizvodnju litij-hidroksida, ključnog materijala za proizvodnju automobilskih baterija. Cilja se na 24.000 tona godišnje, dovoljno za pola milijuna automobila.
Neka nova radna mjesta
Guben je, kao i veći dio nekadašnjeg DDR-a, nakon njemačkog ujedinjenja dugo tražio sebe. Stare industrije su nestajale, broj stanovnika je prepolovljen.
Novi udarac je stigao prije dvije godine, kad je savezni parlament odlučio da se u Njemačkoj više ne eksploatira ugljen a upravo je oblasti Gubena oduvijek bilo područje gdje se vadio lignit.
„Kad je rasprava o odustajanju od ugljena počela prije nekih pet godina, mi smo sjeli i razmislili što bi nam moglo priskrbiti druga radna mjesta", kaže Mahro za DW. „Bilo je jasno da moramo privući nove tvrtke i da njima trebaju pogodne lokacije - nismo gubili vrijeme, nego smo osigurali dozvole za gradnju novih tvornica u našem ogromnom industrijskom parku."
Rock Tech Lithium će investirati oko 470 milijuna eura, i povesti trku za elektromobilnost u Europi. To dobiva na težini ako se uzme u obzir da je Europska komisija načelno odlučila da od 2035. godine zabrani prodaju novih automobila na benzin i dizel.
„Guben se već razvijao kao industrijski centar i posjeduje direktnu željezničku vezu kojom ćemo izbjeći transport kamionima", kaže nam Markus Brügmann, prvi čovjek Rock Techa.
Mušterije su u blizini
Presudno je u svemu tome možda ono što se trenutno događa na istoku Njemačke, najviše u pokrajini Brandenburg koja okružuje Berlin, a što je ravno industrijskoj revoluciji. Ovdje američki proizvođač Tesla gradi „giga-tvornicu" električnih vozila, a divovski kemijski koncern BASF će ovdje proizvoditi katode neophodne za litij-jonske baterije.
„Sve je ovdje, od proizvodnje električnih vozila do baterija, ali nije bilo litij-hidroksida - tu mi ulazimo u igru. Strateški smo u Gubenu na pravom mjestu, s potencijalnim mušterijama u blizini", kaže Brügmann.
Istočnu Njemačku, dio zemlje koji tri desetljeća nakon ujedinjenja i dalje ekonomski kaska za zapadom, sada oživljava elektromobilnost.
„Da je Njemačka nastavila forsirati motore s unutarnjim sagorijevanjem, bilo bi mnogo teže prigrabiti veliki dio kolača elektromobilnosti", kaže nam Claus Doll, s Fraunhoferovog instituta za istraživanje sustava i inovacija.
„Velika prednost istočne Njemačke je što ne manjka prostora za velike projekte, jer građevinski prostor je mnogo teže pronaći na zapadu", kaže Doll. „Lokalne samouprave se doista trude kako bi privukle poduzetnike, često rade s manje birokracije i brže se."
Mnogo slobodnog terena u općini Grünheide kod Berlina privuklo je i Teslu. Jer, oni grade na 300 hektara, što odgovara površini od 400 nogometnih terena.
Brige zbog plina
Još nešto govori u prilog istoka, posebno u doba kad je opskrba energijom postala neizvjesna. „Energija iz obnovljivih izvora pokriva 95 posto potreba istočne Njemačke i to je ključno za mnoge ulagače", kaže Robert Hermann, direktor agencije Trade&Invest.
No problem kod ovakve opskrbe je stanje koje se opisuje kao „tamna tišina" - kad je tiho, bez vjetra, a istodobno i tmurno bez sunčevih zraka. Tada vjetroparkovi i solarni paneli ne pomažu, i mora se posegnuti za naftom ili plinom.
Zato gradonačelniku Gubena dodatne glavobolje zadaje rat u Ukrajini, kao i nagađanja o tome da bi Rusija mogla uvesti plinski embargo Njemačkoj.
„Investitori bi se mogli uplašiti zbog energetskih problema", kaže Fred Mahro. „Pitanje je kada ćemo biti u stanju da se gotovo posve odreknemo plina - trenutno mi je to nezamislivo za mnoge industrijske grane, uključujući one koje djeluju u Gubenu."
Šef Rock Tech Lithiuma pak kaže da investicija nije ugrožena. „Nadamo se da će biti alternativnog plina iz drugih izvora, a planiramo da ga kasnije i zamijenimo vodikom", dodaje Brügmann. „Ali, na početku će nam trebati zemni ili ukapljeni plin, i uvjereni smo da će biti dovoljno ukapljenog plina za početak proizvodnje 2024. kako je i planirano."
Novi komentar