Berlin strahuje za svoj ugled modne metropole
Pariz, New York, Milano - i Berlin. Njemačka prijestolnica je trebala postati punopravnim članom kluba svjetskih modnih metropola
Karl-Heinz Müller je 2001. osnovao modni sajam "Bread and Butter" kao svježu i atraktivnu alternativu sajmu Interjeans. Njegov cilj je bio: biti uvijek korak ispred. Da bi to doista i bilo tako, "Bread and Butter" sada ide korak naprijed - i napušta Berlin. Barem djelomično. Preko 500 izlagača, među njima poznate marke poput Calvina Kleina ili Timberlanda, tisuće kupaca i do 100.000 stručnih posjetitelja - sve njih Müller želi zimi vidjeti u Barceloni, a u jesen u južnokorejskom Seoulu. Samo će ljeti sajam ostati u Berlinu.
To je šef sajma objavio ovoga tjedna povodom otvaranja sajma (8.7.). Razloge nije rekao, samo je kratko komentirao: "Želja za pravom promjenom je u zraku." Ovim potezom Berlin sada gubi jednog važnog paradnog konja. Znači li to i kraj sna o Berlinu kao svjetskom modnom centru?
Jochen Pahnke, docent za modni dizajn i jedan od suvlasnika marke "Kratzert&Pahnke" smatra, međutim, da je parcijalni odlazak "Bread and Buttera" ipak gubitak za Berlin: "Za grad Berlin i njegove prihode je to fatalno. Posjetitelji sajma prave promet trgovcima u gradu i donose modu na berlinske ulice. Ipak je to šteta." Za njegovu dizajnersku tvrtku to, međutim, nema posljedica: "To je skroz drukčiji stil. Mi s 'Bread and Butterom' nemamo veze." On, međutim, ne vidi da se Berlin nalazi na putu u prvu ligu svjetske modne scene:
"Ne možemo se uspoređivati s Parizom. Nemamo ni mušterija niti novca za to. I vrlo je malo stvari koje se ovdje proizvode, a koje su tako posebne da postanu komercijalni uspjeh." Berlin ima još jedan drugi problem: sa sajmom odlaze iz njega i velike marke poput Huga Bossa i Kavara Gauchea.
Ni u kojem slučaju, smatra Michael Bahles, šef katedre za modni marketing na Business School Berlin Potsdam: "To više šteti marci 'Bread and Butter' nego Berlinu kao modnom centru. Fashion Week je jači, nitko zapravo više ne treba 'Bread and Butter'." S tim sajmom ionako, kaže, svi vežu selidbe. I doista je taj sajam već jednom bio napustio Berlin. od 2006. do 2009. se održavao u Barceloni. I berlinski Senat opušteno reagira na odlazak "Bread and Buttera". Pritom je gradonačelnik Klaus Wowereit prije pet godina vratio sajam u Berlin - unatoč žestokom otporu oporbe. "Naravno da je 'Bread and Butter' probio led", priznaje glasnogovornik Senata Richard Mend, "ali danas je sve drukčije nego prije pet godina. Drugi ostaju, na primjer Premium ili Mercedes-Benz Fashion Week." Zato, smatra on, nema ni potrebe tražiti alternative.
Ali i grad bi, smatra ona, mogao učiniti više za Berlin kao modni centar: "Fashion Week je do sada tri puta selio. A sve te manifestacije su ionako stresne. Trebalo bi imati jednu lokaciju." I u Parizu je nedavno modni sajam selio, ali Pariz je već odavno etabliran kao modni centar pa njemu to neće naškoditi. Berlin do toga još ima dug put.Martinu Rink sve te loše vijesti ne zabrinjavaju. Ona odlično poznaje njemačku modnu scenu. Upravo je predstavila svoju knjigu "Fashion Germany" u kojoj daje njezin presjek. Sigurno je, kaže, Berlin u usporedbi s Parizom još u povojima: "Ali to je sasvim normalan proces. To jednostavno traje. Mi imamo odlične ljude koji se mogu nositi s vrhom međunarodne konkurencije. Na primjer Petera Lindbergha i Larlu Otto." Šteta je, dodaje, samo što su mnogi napustili Njemačku. Rink se, stoga, nada većoj potpori tih dizajnera. Oni bi, kaže, mogli predstaviti barem jednu kolekciju godišnje u Njemačkoj.
Novi komentar