Automobila i garaža više nego u Beču
Središtem grada svaki dan vozi čak 500.000 automobila. Stoga se radi na uspostavi gradske željeznice, uvođenju sustava park&ride, poticanju javnog prijevoza i nabavi vozila na prirodni plin
Moglo bi se omogućiti besplatno parkiranje vozilima na hibridni i električni pogon. Što se tiče taksija, 1.100 taksista u Zagrebu malo voze, čekaju, a skuplji su nego drugdje u Europi.
Na primjer, u Ateni taksiji stalno voze i jeftini su - bio je vrlo konkretan predsjednik Gradske skupštine Boris Šprem vodeći okrugli stol o prometu i okolišu u gradu Zagrebu. U sklopu Europskog tjedna mobilnosti okupili su se stručnjaci iznoseći probleme i ideje kako se u gradu kretati zdravo, brzo i jeftino.
Zagreb zauzima neslavno mjesto na vrhu po uporabi osobnih automobila u središtu grada - s više od 500.000 vozila što svakodnevno cirkuliraju gradskim ulicama imamo po broju stanovnika više auta nego Beč, a iduće godine prestići ćemo i Bruxelles, rekao je predstavnik Zelene akcije Bernard Ivčić. Dakako, Zelenima su veliko zlo javne garaže u centru grada, pa su izračunali da prema broju stanovnika i javnih garaža imamo više nego Beč!
- Garaže bi trebalo graditi na južnom obodu, dalje od centra, tako je čak prije bilo i u GUP-u - rekao je Ivčić.
Predstavio je svoju pomalo pretencioznu Strategiju prometnog razvoja grada, u kojoj se prikazuje ubrzano pogoršavanje gradskog prometa.
Gradom na biciklimaTjedan mobilnosti završio je tradicionalnom Zagrebačkom žbicom. S Cvjetnog trga oko tisuću građana biciklima se uputilo prema Bundeku. Manifestaciju su organizirali Grad Zagreb i udruga Bicikl. Inače, u toj udruzi smatraju da grad ima relativno dosta biciklističkih staza, oko 170 km, ali ih još treba bolje povezati i napraviti pravu biciklističku mrežu.
Načelnica Odjela za zaštitu okoliša Sandra Tucak Zorić govorila je o mjerama za smanjivanje ugljičnog dioksida i monoksida u zagrebačkom zraku:
- U Zagrebu je 25 posto ukupnog hrvatskog prometa i od tog prometovanja udišemo 30 posto ugljičnog dioksida i 94 posto ugljičnog monoksida. Stoga se radi na uspostavi gradske željeznice, uvođenju sustava park & ride, poticanju javnog prijevoza, nabavi vozila na prirodni plin itd.
Kad je riječ o ugljičnom dioksidu, savjetnik HAK-a Georg-Davor Lisicin kaže da će se do 2020. broj automobila u svijetu utrostručiti, a dotad će u atmosferu otići osam milijardi tona ugljičnog dioksida, dok ga priroda može apsorbirati samo tri tone! Nudi vozačima 10 zapovijedi za zelenu vožnju - od uštede goriva i racionalne uporabe klime do umjerene brzine, kočenja motorom...
Poboljšajmo gradsku klimu
Ovogodišnja tema Europskog tjedna mobilnosti, pod naslovom "Poboljšajmo gradsku klimu", odabrana je da bi se istaknula uloga lokalnih vlasti i građana u borbi protiv klimatskih promjena. Cilj je bio građane potaknuti na korištenje alternativnih načina kretanja u gradskom prometu, informirati o riziku pretjerane orijentacije na osobni automobil kao prijevozno sredstvo i dokazati da se ugodnije i kvalitetnije može živjeti s alternativnim prijevozom.
- Postizanje održive mobilnosti naš je prioritet već nekoliko godina - rekao je gradonačelnik Milan Bandić, podsjećajući da je prošlo priznanje za osvojeno drugo mjesto od 2.000 europskih gradova najbolja potvrda dosadašnjih rezultata.
ZeGeVege na TrguZeGeVege festival održivog življenja također je bio dio Europskog tjedna mobilnosti. Pred 40 izlagača i znatiželjnih posjetitelja gradonačelnik Bandić otvorio je manifestaciju i tako dao na značenju održivijem i zdravijem načinu prehrane izostavljanjem mesa. No, pitanje je na koliki će to odziv naići kod većine Zagrepčana, jer prema reakcijama ljudi koji su se slučajno zatekli na Jelačićevu trgu, Prijatelji životinja morat će se još više truditi u svojoj promidžbi.
U tjedan dana europske akcije u Zagrebu je održano niz edukativnih radionica po vrtićima i školama. Djeca su se upoznavala s problemima kretanja slijepih osoba i osoba s invalidnošću, ali im se pokazivalo i kako se koristi štedna žarulja te odvojeno skuplja i reciklira koristan otpad.
Predstavljena su i ekološka vozila, a na Bundeku su osobe s invalidnošću demonstrirale kako se snalaze u prostoru i s kojim se poteškoćama susreću u svladavanju prepreka. Glavnu riječ u organizaciji tih aktivnosti imao je Gradski ured za socijalnu zaštitu i osobe s invaliditetom, a koordinatorica Tjedna mobilnosti bila je Marinka Bakula-Anđelić.
Jedan tramvaj kao 130 automobila
Tramvaj broj 20 na nogostupu ispred Tehničkog muzeja jedan je od simbola koji građane Zagreba podsjećaju na brigu za održivost prometa i općenito razvitka grada. Taj svojevrsni info-punkt postavljen je u sklopu projekta Civitas Elan.
- Jedan tramvaj na ulicama zamjenjuje 130 automobila. To je važan podatak do kojega je ZET došao - rekao je gradonačelnik Milan Bandić na predstavljanju projekta, pokušavajući građanima i novinarima dočarati važnost javnog prijevoza.
Pritom je podsjetio da je upravo s tog mjesta 1891. krenuo prvi tramvaj u Zagrebu i da je tu bila prva remiza. Istaknuo je također da se sprema premještanje sadašnje u Blato.
Jedna od ključnih osoba zaduženih za Civitas Elan u Zagrebu, pročelnica Ureda za strategijsko planiranje Jadranka Veselić Bruvo, kazala je da su u proteklih godinu dana poduzete različite mjere za održivi sustav pokretljivosti u Zagrebu. Riječ je o tomu da se redizajnira Savska cesta kako bi postala pješačka zona, a s tim u vezi otkupljuje se zemljište u Šarengradskoj, kamo će se preusmjeriti promet, uvode se novi tramvaji i autobusi, automatski sustav naplate karata i drugo.
Tramvaj ispred Tehničkog muzeja smatra se prvim korakom prema Zagreb Civitas forumu, gdje će se održavati radionice, izložbe i okrugli stolovi, dakle razmatrati svi projekti vezani uz Civitas Elan.
Novi komentar