100 dolara za bocu jednorogovih suza
Jednorog je pravi marketinški fenomen: konzumenti su oduševljeni proizvodima u znaku jednoroga. Za bocu jednorogovih suza spremni su platiti i 100 dolara. Stručnjaci već predviđaju koji trend će ga uskoro naslijediti
Joshua puže po malom dućanu Brooklyn Owl u Brooklynu. Na sebi ima ružičastu majicu, a na glavi plavi rog, model pod imenom Blue Glitter. Ovaj 32-godišnjak traži magične riječi. Prodavačica, koja isto tako na glavi ima rog, dovikuje mu da proba ispod zadnjeg reda raznobojnih rogova. I stvarno, Joshua pronalazi mali papirić. Onda staje pred ogledalo i s iskrenim uvjerenjem izgovara magične riječi: "Ja mogu biti sve što želim." U tom trenu zasvijetle žarulje na okviru ogledala i začuje se glazba.
Ukorak s trendom
Dakle, kada jedna odrasla osoba u New Yorku pođe u tajnu potragu za blagom onda nisu daleko ni jednorozi. Annie Bruce, vlasnica Broklyn Owla, prodaje sve što s jednorozima ima ikakve veze. Ona izrađuje ogrlice, špangice i ukrase za kosu te rogove u svim bojama i oblicima. Njezina kćer Bee kaže da njezina majka nije kao druge: "Ona je jednorog."
Annie Bruce je svoje rogove ručno izrađivala već sedam godina prije nastanka ovog novog trenda. A budući da se trend pokazao vrlo uspješnim, prihvatili su ga i međunarodni koncerni. Trenutačno se ništa ne prodaje tako dobro kao proizvodi koji imaju veze s jednorogom, kaže medijski stručnjak Isra Ali sa Sveučilišta u New Yorku. Kolači s jednorogom, suši, limunada, nakit, majice, pa čak i automobili: firma Zipcar iznajmljuje automobile s plišem, šljokicama i, naravno, s rogom. Jednorog se u međuvremenu udomaćio i u virtualnom svijetu: već postoji i jednorog-smajlić.
100 dolara za bocu jednorogovih suza
Najpoznatiji slučaj je sigurno američki lanac kafića Starbucks, koji je u svojoj ponudi u travnju imao i jednorog-frappucchino: kava, bijela čokolada, sirup od manga i šećer. Napravljen u raznim bojama imao je samo jedan cilj: izgledati i zvati se kao jednorog. Za Starbucks se to i te kako isplatilo - bez obzira na brojne kritike zbog prevelike količine šećera. Iz koncerna su priopćili da je taj napitak u njihove filijale privukao četiri posto više gostiju.
Drugi primjer je američki proizvođač pića Polar Seltzer. On je 1. travnja na tržište plasirao 5.000 sanduka limunade s jednorogovim suzama. Uz to je išla i simpatična priča o osnivaču firme koji je navodno 1882. zajedno s jednim jednorogom prvi put proizveo Seltzer. Čak je i logo te marke, polarni medvjed, za potrebe reklame dobio rog na čelo. To je bila jednokratna marketinška akcija. No kada je limitirana količina jednorogovih suza bila rasprodana, boce pića su prodavane na internetskom portalu eBay za - 100 dolara po komadu! Ova tvrtka je upravo na tržište plasirala jednorogovo piće u malim sjajnim limenkama s tri različita okusa: morske sirene, Yeti i zmajevi.
Jednorog kao marketinško čudo
Profesor Isra Ali upozorava da se iza slatkog bića iz bajke krije prava marketinška mašinerija. Glavni konzumenti su osobe rođene između 1980. i 2000. godine. Procjenjuje se da će oni ove godine za te proizvode potrošiti 200 milijardi dolara. "Na tu grupu posebno se dobro može utjecati pomoću nostalgije", kaže Isra Ali. Naime, 80-ih i 90-ih u modi su bili jednorozi u svim bojama i oblicima, pa je za tu generaciju taj novi trend vrlo privlačan. "Potrošači trebaju živjeti u uvjerenju da su oni sami stvorili trend", objašnjava Ali. Proizvodi s jednorogom im daju osjećaj da su nešto posebno, da su očuvali svoju dječju dušu.
Pojam jednoroga se probio i u financijski svijet: tehnološke firme koje privatni ulagači procjenjuju na milijardu dolara naziva se jednorozima. Riječ je o tvrtkama koje su dobro poznate mladim generacijama: AirBnB za iznajmljivanje privatnih stanova, društvene mreže Snap i Facebook, organizator prijevozničkih usluga Uber.
Čežnja za djetinjstvom
No popularnosti jednoroga doprinose i trenutačne okolnosti. U doba političke nestabilnosti ljudi čeznu za vremenima koja nisu bila toliko komplicirana, objašnjava Ali. Jednorog je bezazleno i ljubazno biće, ne izaziva kontroverze. Njegov kult se posebno dobro može širiti društvenim mrežama i to zahvaljujući njegovom šarenilu koje je ugodno za oko.
No jednorog će biti toliko dugo popularan, sve dok ga potrošači doživljavaju kao nešto posebno, upozorava Ali. Činjenica da su koncerni poput Starbucksa prihvatili ovaj trend i potom ga brzo napustili pokazuje da je on dosegnuo svoj vrhunac, smatra ovaj stručnjak. Naime, takvi veliki koncerni obično ne uvode nove trendove nego im se samo priključuju ukoliko se pokažu uspješnima. Analitičari sada predviđaju da će idući trend biti obilježen morskim sirenama, dakle isto tako šarenim, bajkovitim i pozitivnim bićima koja mlade generacije podsjećaju na filmove i proizvode iz njihovog djetinjstva.
Novi komentar