« Zdravlje
objavljeno prije 6 godina i 1 mjesec
SAVJETI

Zdraviji životni stil vodi do zdravijih hormona

Poveznice između tjelesne težine, životnog stila i rizika od razvoja tumora i ostalih kroničnih bolesti još nisu detaljno otkrivene

Vježbanje će srediti hormone
Vježbanje će srediti hormone (Shutterstock)
Više o

hormonalni poremećaj

,

hormoni

,

zdravlje

,

pretilost

Pretili neaktivni ljudi žive opasno: epidemiolozi procjenjuju da je oko 80 posto najčešćih bolesti povezano s prekomjernom težinom, pretilošću i sjedilačkim načinom života. Pretili ljudi imaju povećan rizik od bolesti srca i krvožilnog sustava, povišenog tlaka, dijabetesa i raka.

Time smanjuju svoj očekivani životni vijek, no smanjenje tjelesne težine i tjelesna aktivnosti mogu im pomoći. Žene koje smanje tjelesnu težinu smanjuju i rizik od raka dojke, dok redovitom tjelesnom aktivnošću smanjuju i rizike od nastanka raka dojke, debelog crijeva ili grlića maternice.

Poveznice između tjelesne težine, životnog stila i rizika od razvoja tumora i ostalih kroničnih bolesti još nisu detaljno otkrivene. Ipak, vjeruje se kako su promjene u signalima hormona jedni od krivaca.

„Masno tkivo proizvodi različite hormone koji značajno utječu na metabolizam", izjavila je prof. dr. Cornelia Ulrich, voditeljica odjela u Njemačkom centru za istraživanje raka (DKFZ) i direktorica Nacionalnog centra za tumore (NCT) u Heidelbergu. „Najvažniji su adiponektin koji pojačava djelovanje inzulina i leptin koji može utjecati na povećanje rasta stanica tumora."

Utječu li tjelesna težina i tjelovježba na proizvodnju tih hormona? Ulrich je provela randomiziranu kontroliranu studiju u kojoj je sudjelovalo 439 žena u menopauzi, starijih od 50 godina i prekomjerne tjelesne težine. Sudionice su bile podijeljene u tri skupine i promatrane tijekom godine dana: u prvoj je skupini regulirana prehrana, u drugoj je uvedena tjelovježba, a treća je kombinirala pravilnu prehranu i tjelovježbu.

„Naša je pretpostavka bila da će kombinacija tjelesne aktivnosti i smanjenja tjelesne težine utjecati na povoljniju povezanost razine tih dvaju hormona", istaknula je Ulrich. Proizvodnja leptina smanjila se u svim trima skupinama, no najviše (i do 40 posto) u skupini koja je pazila i na prehranu i tjelovježbu. S druge strane, proizvodnja adiponektina povećala se najviše kod žena koje su samo pazile na prehranu.

Bez obzira na različite programe u skupinama, pozitivan učinak proizvodnje hormona ovisio je o gubitku tjelesne težine: gubitak većeg broja kilograma utjecao je i na veće povećanje razine adiponektina kod ispitanica, odnosno veće smanjenje razine leptina.

„Najveće smo promjene zamijetili kod žena koje su izgubile deset posto u odnosu na svoju početnu tjelesnu težinu", istaknula je dr. Clare Abbenhardt, prva autorica studije. „Neke od sudionica postignule su povećanje razine adiponektina i do 20 posto te smanjenje razine leptina veće od 50 posto."

Čini se kako je proizvodnja leptina povezana i s najmanjim promjenama u tjelesnoj građi, s obzirom na to da su sudionice u skupini koja je vježbala povećale mišićnu masu bez gubitka tjelesne težine.

„Sad puno bolje razumijemo mehanizme kojima nas smanjenje tjelesne težine i tjelesna aktivnost štite od kroničnih bolesti. Pozitivni učinci adiponektina na zdravlje potvrđeni su brojnim istraživanjima. S druge stane, niže razine leptina utječu na smanjenje rasta tumorskih stanica. Stoga smo sad u mogućnosti pružiti ženama utemeljene preporuke o tome kako mogu pozitivno utjecati na ova dva važna regulatora metabolizma održavanjem zdrave tjelesne težine i češćom tjelovježbom", istaknula je Ulrich.

28.05.2013. 11:52:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh