« Život
objavljeno prije 1 godinu
STVARNO?

Više volimo loše vijesti i teorije zavjera

Rat, nasilje, zločini, nesreće, bolesti... Takvih vijesti ima na pretek, ali ih i tražimo uvijek još. Dobre vijesti ne prodaju novine“, a zapravo je i dokazano da nam to samo kvari dan.

(Arhiva)
Više o

loše vijesti

Portali s vijestima su upravo nepresušno vrelo katastrofa i svih mogućih nedaća. Ali korisnicima nikad nije dovoljna tek jedna vijest: postoji čak i termin za takvo listanje po portalima - Doomscrolling, listanje po smaku svijeta.

U osnovi, ta naša sklonost lošim vijestima je duboko ukorijenjena u našu psihu. Kritika više utječe na naše ponašanje i spoznaju nego pohvale, a isto vrijedi i za vijesti. „Naš mozak obrađuje negativne riječi brže, bolje i intenzivnije i to onda dovodi i do toga da ih bolje pamtimo", kaže neuroznanstvenica Maren Urner.

To ima smisla - iz očišta evolucije: „U doba sabljozubih tigrova ili mamuta je primljeno upozorenje možda bila posljednja stvar koju smo još čuli", kaže nam Urner.

A ti mamuti nam i danas više znače, tako da uporno tražimo neku moguću prijetnju. Što više loših vijesti primimo, to se osjećamo bolje pripremljeni.

Daj mi još, još, još...

Ali to je velika zabluda: upravo ta „priprema" onda otvara nepresušno vrelo zamišljenih teorija zavjera, a i mediji i socijalne mreže računaju na tu našu ovisnost i listanje po lošim vijestima. S jedne strane osjećamo sreću što smo našli toliko vijesti koje nam se čine važnima - tu ima sličnosti s igrama na sreću i povlačenjem poluge na Jednorukom Jacku, ali ishod je zapravo upitan.

Koristi zapravo nema nikakve: ne samo da to vodi zdravstvenim poremećajima, nego vodi i do potpune zbrke u procjeni važnosti informacija. Kad je vijest da je automobilist pregazio djevojčicu čak i važnija od neke odluke vlade, onda se i institucijama države sustavno oduzima važnost, demokracija postaje tek iluzija. A korisnike informacija se ostavlja u dojmu kako su tu prijetnje sa svih strana i nitko i ništa ne čini da im pruži zaštitu i podršku.

Da sad i mi pokušamo biti konstruktivni: što učiniti? Maria Urner nam savjetuje da prestanemo već ujutro odmah posegnuti za mobitelom, upalimo radio i televiziju i tražimo svaku moguću informaciju koja će nas uplašiti. Da, to je teško: imati dojam kako „nemate pojma" o onome što se zbiva, a problem su i mediji koji žive od „klikova" i kvota slušanosti i gledanosti. No „prava istina" nikad ne stane u 255 znakova poruke, 20 sekundi televizijskog priloga ili 30 redaka teksta - a i nas novinare se uči kako „ljudi nakon toga više ništa ne čitaju".

Piše: Hanna Fuchs/DW
30.10.2023. 08:29:00
    
Novi komentar
nužno
nužno

skrolaj na vrh