Trgovačke marke vs brandovi - mitovi i istine
Zbog povoljnih cijena mnogi se kupci umjesto originalnih proizvoda poznatih brendova odlučuju za kupnju trgovačkih robnih marki
Trgovačke marke preplavile su police trgovina, a koliko je zapravo razlika u kvaliteti između originalnih brandova i proizvoda nižih cijena? Jesu li takvi proizvodi jednake ili barem slične kvalitete - ima i onih koji su potpuno identični u svemu, osim u cijeni.
Čokoladu - jednu originalnu, dakle originalni brend, a drugu zamjensku, odnosno trgovačku robnu marku - dali smo članovima udruge Potrošač da je probaju i kažu koja je ukusnija te koja im se čini kvalitetnijom. Kušao se i jogurt, zatim čips.
Prvi rezultati - i odmah iznenađenje! Mi smo očekivali možda veću naklonjenost originalnim brendovima, ali društvu su se svidjele i trgovačke robne marke - proizvodi nižih cijena koje su građani Hrvatske u košarice počeli stavljati prije 15 godina.
"Ti proizvodi u samom početku stavljanja na tržište nisu bili kvalitetni. Ali kako vrijeme teče i konkurencija je veća, tako je i sastav tih proizvoda sve bolji i bolji", rekao jeMarijan Katalenić iz Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo.
Ono što je nama donijelo 21. stoljeće, strani novčanici plaćaju već šezdeset godina. A ti su proizvodi, koji se kriju iza marki kao što su K plus, S Budget ili Clever, napravljeni prema posebnoj recepturi i dogovoreni direktno s proizvođačima. Često su znatno jefitniji i to zbog uštede u distribuciji i troškovima marketinga.
Ponekad se u ambalaži trgovačke robne marke krije originalan proizvod.
"Ovdje su dva proizvoda. Jedan je trgovačka robna marka, a drugi proizvođački. Ne možete ih razlikovati okusom ili izgledom. Postoje neke kemijske razlike. Ali prosječnom potrošaču to neće puno značiti i on će sigurno odabrati jeftiniji proizvod", kaže Katalenić.
Međutim, kad je riječ o mlijeku, tu ne bi trebalo razbijati glavu! Zbog specifičnih zakonskih normi, istim se proizvodom mora puniti i originalna i ambalaža trgovačke robne marke.
"Kada je riječ o kiselom vrhnju, onda je to ista proizvodnja kao i vlastita robna marka tog proizvođača. Kod nekih zahtjevnijih proizvoda se unaprijed definira različita receptura", kaže Danijel Vidiš iz Spara Hrvatska.
Deklaracije na svim proizvodima, a onda naravno i na trgovačkim robnim markama, trebalo bi dobro proučiti prije nego što ih serviramo svojim ukućanima.
"Ako ne mogu platiti onaj pravi brand, tražit ću robnu marku. I pokušavam naći neki balans u kvaliteti, okusu. I zbog toga ću dobro pročitati deklaraciju i tražim dopunske informacije trgovca. Nakon toga donosim odluku", rekao je Ilija Rkman iz Udruge Potrošač.
A u toj odluci presudna može biti i zemlja podrijetla, jer domaći kupci i dalje najviše vjeruju hrvatskoj proizvodnji.
Neke delicije baš i nećete pronaći u jeftinijim ambalažama trgovačkih robnih marki. Ali, ako potrošite malo više vremena, možda naletite na namirnice koje će vam zadovoljiti apetit, ali i uštedjeti koju kunu.
Novi komentar