Tko može zaustaviti 'Amazon'?
Portal Amazon već dominira tržištem knjigama, ali to mu nije dovoljno. U SAD sada nudi i 'flat rate' za knjige
S američkog portala Amazon stižu sve čudnije i nove ideje. Sad su se dosjetili ponuditi flat rate za elektroničke knjige: svi američki korisnici koji mjesečno plate 9,99 dolara (oko 7,40 eura) mogu uzimati koliko hoće knjiga iz kataloga koji obuhvaća preko 600 000 naslova. Na prvi pogled, svima knjigoljupcima se to može činiti odlična ponuda jer inače toliko košta tek jedna jedina knjiga. Ali za ostale trgovce knjigama je ovo ponuda koja bi mogla imati upravo katastrofalne posljedice.
Jer i inače se sve rjeđe odlazi u knjižare. Elektronička izdanja su sve popularnija, ali tiskane knjige neminovno padaju u drugi plan. Ova paušalna ponuda portala Amazon nazvana Kindle unlimited za sada vrijedi samo za američko tržište, ali prije ili kasnije će ona doći i u Njemačku. Jer ovo tržište knjiga je, odmah nakon Amerike, drugo po važnosti na čitavom svijetu.
Amazon to smije i u Njemačkoj
Ali Amazonu bi moglo biti teško njemačkim čitateljima predstaviti atraktivni katalog knjiga koje bi mogli odabirati. O tome odlučuju i izdavači pa tako Amazon ovisi o njemačkim nakladnicima u takvom novom projektu. A odnosi nakladnika s portalom Amazon već odavno nije bez očitih trzavica i ne baš lijepe svađe.U Njemačkoj je tržište knjigama regulirano posebnim zakonom koji onemogućuje velikim knjižarama da knjige nude povoljnije od malih, ali makar su neki mislili drugačije, u udruzi njemačkih knjižara su morali prihvatiti činjenicu da takva flat rateponuda ne krši zakon. Jer on se odnosi samo na tiskana izdanja - konačno, u trenutku pisanja tog zakona nitko nije niti sanjao o elektroničkim knjigama.
Mišljenje šefa portala Amazona Jeffa Bezosa o nakladnicima veoma jasno su sadržane u izjavi, kako će Amazon ganjati izdavače "kao što i gepardi love gazele". On želi radikalno promijeniti tržište knjigama kakvog ga poznajemo i tu uvijek iznova pokušava s reformama u kojima, kako se čini, ne preže ni od čega. Već odavno ovaj gigantski trgovački portal koristi svoju dominaciju na tržištu da, gdje god je to moguće, sam diktira uvjete u pregovorima s izdavačima. Tko mu se suprotstavi mora računati s tim da će biti drastično kažnjen.
Tko prodaje, taj diktira
U Sjedinjenim Državama Amazon dominira nad 60 posto tržišta elektroničkih knjiga, a ako se tome dodaju i tiskana izdanja, ispada da svaku treću knjigu proda ovaj trgovački portal. U Njemačkoj još uvijek postoji raširena mreža knjižara, ali i tu Amazon proda svaku petu knjigu i svaku drugu u elektroničkom izdanju.
Takva dominacija na tržištu često vodi nabusitosti i aroganciji u pregovorima s nakladnicima, a u tome sada trpe i izdavači u Americi i u Njemačkoj. U ovoj zemlji se Amazon obrušio na izdavače kao što su Ullstein, Piper ili Carlsten, a u SAD vodi bitku s jednim od pet najvećih izdavača, Hachette Book. Prije svega je tu riječ pokazati drugima, što im se može dogoditi.
Tako traži, umjesto uobičajenih 30 posto, čak 50 posto popusta na elektronička izdanja njihovih knjiga. Takva marža se do sad davala samo za tiskane knjige, a ako izdavači ne žele prihvatiti uvjete Amazona, njihove knjige će Amazon i dalje prodavati - ali će ih slati kupcima s golemim zakašnjenjem. To onda zapravo znači isto što i bojkot tih izdavača.
Nakladnici su - paraziti?
Amazon bez poteškoća prihvaća činjenicu da tako i sam sebi šteti, ali on mora misliti i na svoje dioničare. Amazon je nedavno morao objaviti velike gubitke i vrijednost njegovih dionica je pala za deset posto. Ali Jeff Bezos se još uvijek ne osvrće na te udarce nego sve podređuje brzom rastu čitavog poslovanja Amazona.
U takvom poslovnom svijetu jedva da ima mjesta za vrijednosti poput kulture knjige i čitanja, a izdavači su ionako nepotrebni. Po mišljenju šefa Amazona, nakladnici se samo guraju između čitatelja i autora i najradije bi ih ukinuo. U njegovom savršenom svijetu bi bili kreativni autori koji će pisati, a s druge strane čitatelji koji kupuju knjige. Naravno, od Amazona koji je jedini između te dvije kategorije. Zato Amazon se već odavno iskušava i u nakladničkim poslovima.
Tim veću pozornost budi glasina kako Amazon želi kupiti američkog izdavača Simon & Schuster, također jednog od najvećih u SAD. Ta ideja nipošto ne mora biti strana Amazonu. Šef tog trgovačkog portala je nedavno preuzeo i list "Washington Post" što je tek objasnio kako je to "eksperiment na nepoznatom terenu".Ali do sad to nije bilo osobito uspješno. Prilično je oskudno ono što je Amazon "izdao" na takav način i naslove iz vlastite naklade kod Amazona jedva da nekoga zanima. A niti pisci se ne guraju kod Amazona, makar ih privlači odličnim ponudama. Sasvim suprotno od toga: više od 1.000 autora, među kojima su i poznati pisci poput Paula Austera, Donne Tartt, Johna Grishama i Stephena Kinga su potpisali prosvjedno pismo protiv politike cijena knjiga kakvu vodi Amazon.
Takav eksperiment bi mogla biti i akvizicija nakladničke kuće Simon & Schuster, ali bi on Jeffa Bezosa uvelike približilo njegovom cilju. A to jest da Amazon više ne bude samo najveća knjižara i trgovac knjigama koji odlično poslužuje svoje mušterije, nego da se etablira i kao uspješan nakladnik. A tako bi onda možda mogao postati i ozbiljna adresa za autore.
Novi komentar