Siguran shopping na Internetu
Intervju: Silvije Krznar, voditelj Odjela razvoja proizvoda i usluga, PBZ Card
Nemate vremena za odlazak u kupnju, rado biste ju obavili od kuće, iz udobnosti vlastitoga doma, ali niste sigurni je li to najsigurniji način i hoće li vas želja za nekom modnom „krpicom" ili najnoviji CD omiljenog benda zapravo stajati puno više, hoće li netko dok plaćate zloupotrijebiti podatke s vaše kartice. Koliko je internet kupnja prisutna u Hrvatskoj, koje su njezine prednosti i je li sigurna, objašnjava Silvije Krznar, voditelj Odjela razvoja proizvoda i usluga u PBZ Cardu, našoj najvećoj kartičnoj organizaciji, ujedno i najvećem davatelju usluga internetskog prihvata i autorizacija kreditnih kartica u Republici Hrvatskoj.
Koliko je e-trgovina raširena u Hrvatskoj, tko najviše kupuje na internetu?
Prema nekim istraživanjima i procjenama 86% građana Hrvatske nikada nije kupovalo preko interneta. Prema dostupnim podacima oko 38% stanovnika Hrvatske starijih od 15 godina koristi internet. Prosječan internetski korisnik danas ima između 15 i 54 godine, što znači da većinu internetskih korisnika u Hrvatskoj više ne čine učenici i studenti, već zaposleni srednji sloj.
Ako se tome doda podatak da od ukupnog broja internetskih korisnika njih samo 7% koristi internet za kupnju, ne možemo reći da je internetska kupnja u Hrvatskoj jako raširena, iako se bilježe visoke stope rasta. Ipak, postoji velik broj internetskih trgovaca koji nude svoje proizvode i usluge putem interneta i koji su našli svoje mjesto u virtualnom svijetu, a to su prvenstveno tvrtke iz turističke djelatnosti, koja prema iskustvima PBZ Carda ostvaruje odlične rezultate.
Koje se robe i usluge najviše traže u e-trgovini u Hrvatskoj?
Od proizvoda koje hrvatski kupci najviše kupuju putem interneta možemo ubrojiti knjige, CD-ove, DVD-ove, pa čak i odjeću. Velik udio imaju i računala i računalna oprema, audio i video oprema te zrakoplovne karte, dok se nešto manje kupuje hrana, ulaznice za kino i koncerte te roba koja se naravno ne može kupiti u Hrvatskoj. Svi ovi proizvodi i usluge se i u svjetskim okvirima također najviše prodaju putem interneta, s tim da su ta tržišta prema standardu i kupovnoj moći kupaca ispred Hrvatske pa je i e-trgovina razvijenija. Hrvatska, u svakom slučaju, prati svjetske trendove kad je u pitanju e-trgovina.
Koja vrsta plaćanja na web trgovinama je najzanimljivija hrvatskim potrošačima i zašto?
Prema istraživanjima od ukupnog broja internetskih korisnika u Hrvatskoj oko 7% korisnika se služi internetom za obavljanje kupnje. Plaćanje pouzećem još je uvijek najzanimljivije. Jedan od razloga, a ujedno i specifičnost hrvatskog tržišta je da se ponuda i proizvodi mogu pregledati putem interneta, čak i obaviti narudžba, ali se plaćanje i preuzimanje robe obavlja na fizičkom prodajnom mjestu trgovca.
Razlikujemo se u tome od kupaca s druge strane granice?
Po navikama plaćanja na web trgovinama vrlo smo slični korisnicima iz drugih zemalja. Kada se sredinom 1990-ih, na globalnoj razini prognoziralo da će internetska trgovina u potpunosti zamijeniti odlazak korisnika u trgovinu, dogodilo se upravo suprotno. Najveći porast, naravno uz neke iznimke, doživjeli su oni trgovci koji su uz ulaganja u internetski kanal i dalje podržavali kanal fizičke prodaje. Trgovci koji su ulagali isključivo u internetski kanal najmanje su profitirali.
I trgovci i kupci podjednako koriste internet kao katalog jer broj artikala koji trgovac može staviti na svoje internetsko prodajno mjesto je mnogo veći od onoga što može postaviti u fizičkoj trgovini, a kupci u miru pregledavaju ponudu iz svog doma.
Primjerice kupac može u trgovini pogledati proizvod koji ga zanima te ga eventualno isprobati, a ako preko interneta može ostvariti popust ili neku drugu pogodnost, vratit će se u svoj dom i u web trgovini naručiti željeni proizvod. Također, kupci koriste internetska prodajna mjesta kako bi razgledali ponudu različitih trgovina, odaberu nekoliko artikala koje odlaze pogledati u trgovinu te kupuju gdje je najbolja ponuda, na samom prodajnom mjestu ili putem interneta. I trgovci i kupci podjednako koriste internet kao katalog jer broj artikala koji trgovac može staviti na svoje internetsko prodajno mjesto je mnogo veći od onoga što može postaviti u fizičkoj trgovini, a kupci u miru pregledavaju ponudu iz svog doma. Kod nas još uvijek prevladava ovaj drugi model u kojem kupci koriste internetske trgovine kao katalog, a kupnju realiziraju na fizičkim prodajnim mjestima. To je pogotovo evidentno kod mlađe populacije.
Koje su prednosti i nedostaci korištenja kartica pri plaćanju na internetu?
Kao prednosti korištenja kartica na web trgovinama možemo navesti sve prednosti internetske kupnje kao takve - to je kupnja iz vlastitog doma, maksimalna dostupnost što znači mogućnost plaćanja 365 dana u godini, dvadeset i četiri sata dnevno. Dakle, najveća moguća praktičnost, jednostavnost, dostupnost, kontrola troškova, odnosno plaćanje cjelokupnog iznosa karticom bez dodatnih troškova i sve to iz udobnosti vlastitog doma.
Kolika je sigurnost plaćanja putem interneta?
Na žalost, često je mišljenje da je nedostatak korištenja kartica pri plaćanju na internetu pitanje sigurnosti. U stvarnosti je situacija drugačija. Za internetsku kupnju koriste se maksimalni sigurnosni standardi kartičarske industrije tako da je mogućnost kompromitacije kreditne kartice i samog korisnika tijekom internetskog plaćanja gotovo nemoguća. Važno je da prilikom ostavljanja osobnih podataka na internetu imamo povjerenja u web trgovca. O sigurnosti kupnje brinu se i trgovci, ali i sve vodeće kartičarske kuće u svijetu. Primjerice, PBZ Card putem svog IPG (Internet Payment Gateway) sustava omogućava siguran prihvat i autorizaciju kreditnih kartica putem interneta.
Imate li neke savjete za korisnike kako se mogu zaštiti od mogućih zloupotreba prilikom internet kupnje i plaćanja putem kartica?
Savjetujemo korisnicima da pri kupnji putem interneta provjere web prodajno mjesto i sigurnosna jamstva koje pruža, prije svega na koji način prodajno mjesto štiti osobne podatke te druge povjerljive podatke kartice. Bitno je da se korisnik ponaša u skladu s dobrim pravilima ponašanja na internetu, izbjegava prodajna mjesta koja nemaju jasno istaknuta sigurnosna jamstva kao i zahtjeve prodajnog mjesta za davanjem broja kartice putem e-maila ili telefona. Ako korisnik nema namjeru kupiti određenu robu ili uslugu, savjetujemo mu da ne odaje broj kartice.
Koja su nova tehnološka rješenja i trendovi prisutni u e trgovini, a kakva je situacija u Hrvatskoj?
Što se tiče internetske trgovine, aktualan je 3D Secure program sigurne internetske trgovine koji su pokrenule vodeće svjetske kartične kuće MasterCard Worldwide i Visa Internetional, a koji se vode pod nazivima MasterCard SecureCode i Verified by Visa. Ti sigurnosni programi odnose se kako na internetska prodajna mjesta, tako i na kupce u web trgovinama, korisnike kartica i omogućavaju korisnicima kartica da se autenticiraju (potvrde svoju autentičnost) prodajnom mjestu i svom izdavatelju kartice prilikom internetske kupnje, uz uvjet da i izdavatelj kartice podržava ovaj sigurnosni program. PBZ Card kao vodeća kartična kuća i na području e-trgovine, još od 2006. godine podržava 3D Secure programe MasterCard SecureCode i Verified by Visa za svoje internetske trgovce. U pripremi je omogućavanje MasterCard i Visa korisnicima kartica iz portfelja PBZ-a obavljanje sigurne internetske kupnje uz autentikaciju i potpis svoje internetske transakcije.
PBZ Card uvodi nove programe u kartičnom poslovanje. Što te novine znače za vaše klijente i koje su njihove prednosti za e-trgovinu?
Prošle godine uveli smo novu uslugu za internetska prodajna mjesta pod nazivom MyCheckOut. MyCheckOut je namijenjen partnerima koji imaju svoju web trgovinu i svojim kupcima žele na siguran, brz i jednostavan način ponuditi mogućnost plaćanja karticama putem interneta u realnom vremenu. Novost u odnosu na dotadašnji način prihvata kartica za internetska prodajna mjesta je cjelovito rješenje sa standardiziranom stranicom za plaćanje i pozadinsko sučelje za upravljanje transakcijama.
PBZ Card također priprema za korisnike svojih MasterCard i Visa kartica mogućnost sigurne internetske kupnje, odnosno mogućnost autentikacije i potvrde plaćanja prilikom kupnje u web trgovini.
Tijekom internetske kupnje korisnik bilo koje MasterCard ili Visa kartice iz portfelja PBZ Grupe će korištenjem tokena ili smartcard čitača autenticirati ili potpisati svoju internetsku transakciju jednokratnom lozinkom. Na taj će se način povećati i percepcija sigurnosti. Također, uvođenje MasterCard SecureCode i Verified by Visa programa omogućit će i plaćanje debitnim karticama putem interneta, što do sada nije bilo moguće s obzirom da se PIN kao jedinstveni podatak ne smije upotrebljavati na internetu. Time će internetska kupnja biti dostupna i populaciji koja trenutno nema neku od kreditnih kartica.
PBZ Card od 2003. kontinuirano i vrlo aktivno sudjeluje u razvoju e-trgovine i stečeno iskustvo pretočeno je u nova rješenja i usluge, što potvrđuje trenutno vodeću poziciju davatelja usluga internetskog prihvata i autorizacija kreditnih kartica u Hrvatskoj.