Mislite li da je Facebooku doista stalo do vas? Živite u zabludi!
Facebook nije tu zbog nas, ma koliko nas kompanija u to pokušala uvjeriti. Mi nismo Facebookovi kupci, mi smo samo njegov proizvod
Rijetko je koja odluka neke internetske kompanije u povijesti izazvala toliku ljutnju i strah kao što je to slučaj s najnovijim „poboljšanjima" koje je napravio Facebook na svojoj megapopularnoj društvenoj mreži.
Štoviše, jedini događaj koji bi se mogao usporediti s ovime jest bijes korisnika usluga tvrtke America Online (AOL), koji su sredinom devedesetih godina prošlog stoljeća prosvjedovali protiv katastrofalne usluge dial-up spajanja na Internet koju je ta tvrtka pružala.
Ono što ključno razlikuje ova dva događaja nije samo činjenica da je tehnologija strašno napredovala u posljednjih 15 godina, već ta da su korisnici AOL-ovih usluga bili istovremeno i njihovi kupci, potrošači koji su plaćali tu uslugu. S druge strane, ljudi koji koriste Facebook ni na koji način nisu njegove mušterije u klasičnom smislu.
Što je Facebook zapravo napravio da je to izazvalo takvu ljutnju, kako stručnog, tako i „laičkog" svijeta?
Do sada, centralna stvar koja se prikazivala na početnim ekranima korisnika bila je velika lista novosti vaših prijatelja i skupina s kojima ste bili povezani. To je bila velika kronološka lista koja nije činila razliku između članka poput ovoga (kojega bi podijelili na Facebooku) i novosti da je neka osoba upravo promijenila svoj ljubavni status.
Facebook je promijenio tok priča u Novostima, koji sada stavlja „važne vijesti" na vrh, a ostale vijesti slaže kronološki ispod. Važne su vijesti izabrane pomoću algoritma koji „zna" što je važno korisniku na temelju njegovog prijašnjeg ponašanja te broja poveznica s onima koje preporučuju neku priču.
Zbog čega je ovo toliko zasmetalo korisnike? Razloga je nekoliko, tvrde stručnjaci.
Prvi je onaj općeniti, ali sveprisutni, a taj je da ljudi jednostavno ne vole promjene nečega što funkcionira.
Osim toga, Facebook je za većinu ljudi do sada bio idealan način razbibrige, a jedan od ključnih razloga za to bio je i taj što je iznimno jednostavan za korištenje. Pokušaji kompanije da povećaju našu produktivnost i relevantnost nisu nešto što ljudi vole kad je njihovo slobodno vrijeme u pitanju, budući da toga imaju više nego dovoljno na svojim radnim mjestima.
Tu dolazimo do ključnog problema i onoga što ljudi ne shvaćaju. Facebook nije tu zbog nas, ma koliko to kompanija nama tupila. 700 milijuna ljudi koji koriste Facebook nisu njegove mušterije, niti kupci. Sve promjene koje Facebook radi nisu namijenjene malom Ivici da lakše nađe kvalitetne prijatelje online, već isključivo da omoguće nekomu da zaradi lovu na socijalnom grafu malog Ivice, odnosno akumuliranim podacima o tome kako se Ivica sprijateljuje, kako dijeli poveznice i na koje proizvode klika.
Facebookove su mušterije kompanije koje tvrtki plaćaju veliku lovu za podatke slične ovima, kao i za priliku da dovedu svoje reklame što bliže našim očima.
Na nekoj razini, korisnici Facebooka ipak osjećaju sve ovo, makar možda i ne znaju potpuno verbalizirati „što ne valja". Ljude možda ponekad nije briga za stvari, ali nisu toliko blesavi da ne shvaćaju da promjene koje netko radi „za njih", zapravo uopće nisu za njih.
Mark Zuckerberg nije Steve Jobs i za razliku od ovog umirovljenog Appleovog mađioničara nikada nije uspio stvoriti bazu lojalnih fanova tvrtke koji pristaju na brojne kompromise, zbog toga što vjeruju da Steve zna najbolje.
Korisnici Applea plaćaju ogromne svote kako bi platili za privilegij da se prepuste rukama omiljene kompanije. S Facebookom to nije slučaj. To je zbog toga što ljudi na Facebooku nisu kupci. Oni su samo proizvod.
Novi komentar