Ljudi vjeruju dugotrajnim monotonim magijskim ritualima
Rituali koji su dobili najveće ocjene su imali najviše koraka, najviše ponavljanja i imali su određeni vremenski period tijekom kojeg se ritual morao izvoditi
Mnogi ljudi vjeruju u magiju i rituale, ali to ne znači da sve što je potrebno je zamahnuti štapičem i izmrmljati par riječi i svi će vam porjerovati. Nova studija napravljena u Brazilu sugerira da su ljudi najpodobniji da vjeruju u moć nekog rituala kada taj ritual ima puno repetitivnih koraka i kad dugo traje.
Cristine Legare, pomoćna profesorica u Odjelu za Psihologiju na Sveučilištu u Teksasu, je odlučila otkriti kako ljudski mozak se koristi nadprirodnim da objasni svijet oko njega. Tako su Legare, i njen student, André Souza, proveli istraživanje na 162 Brazilca. Po uzoru na 'simpatas' rituale, formulaične rituale koji se služe za riješavanje različitih problema, Legare i Souza su stvorili broj različitih magičnih rituala u kojima su mijenjali aspekte poput broja koraka, ponavljanja, korištenih predmeta i prisutnosti religioznih simbola.
Ti izmišljeni rituali su sličili jednom ovakvom, pravom, ritualu: U metalni spremnik stavi se lišče bijele ruže. Nakon toga lišče se zapali, a pepeo koji se od toga dobije stavi se u malu plastičnu vrečicu. Ta vrečica se onda stavi na raskrižje. Ovaj proces se ponavlja sedam dana za redom.
Participanti u studiji su zatim davali svoje ocjene na učinkovitost pojedinog rituala. Rituali koji su dobili najveće ocjene su imali najviše koraka, najviše ponavljanja i imali su određeni vremenski period tijekom kojeg se ritual morao izvoditi.
Legare i Souza su zatim htjeli provjeriti da li će dobiti iste rezultate u drugim kulturama, nekim gdje takvi rituali nisu toliko naglašeni. Zato su ispitali i grupu od 68 amerikanaca iz različitih religijskih i socioloških grupa, i saznali su istu stvar.
Legare kaže kako ovi rezultati imaju smisla. U ljudskoj prirodi je da vide da uzrok vodi posljedici, a ako jednom učinimo neki zadatak i on vodi nečemu, logično je zaključiti da ako isti zadatak ponovimo više puta, on će pojačati učinak svoje posljedice. Nadodaje i kako bi željela proširiti istraživanje na druge kulture da vidi kako i one reagiraju na rituale te da vide kako popularna kultura utjeće na percepciju.
Nalazi su izdani u srpanjskom izdanju magazina Cognition.
Novi komentar