Kako idemo na posao?
Javni prijevoz i bicikli najpopularnije su alternative automobilima u srednjoj Europi
Više od 50% ispitanika iz svih srednjoeuropskih zemalja koristilo je automobil u proteklom tjednu, dok je javnim prijevozom putovalo između 24% do 52% ispitanika u 10 ispitanih zemalja. Bicikle je koristilo do 25% ispitanika.
Prometne navike pojedinaca vrlo su važne u životu u gradu, kao i iz perspektive održivosti. Kako bi se mapirale navike vezane uz mobilnost, provedeno je istraživanje na 1 000 ispitanika iz 10 srednjoeuropskih zemalja o načinima prijevoza koje su ispitanici koristili netom prije provedenog istraživanja. Ispitanici su odgovarali i na pitanje posjeduje li njihovo kućanstvo barem jedan automobil. U nastavku CEPER daje uvid u rezultate istraživanja koje je provedeno tijekom travnja i lipnja 2023. godine.
U svim ispitanim zemljama u proteklom tjednu je više od 50% ispitanika koristilo automobil. Dvije zemlje imale su tjedne stope korištenja automobila iznad 80% (Hrvatska i Slovenija), tri između 70-80% (Austrija, Češka i Poljska), dok je u preostalih pet zemalja između 50 i 70% ispitanika izjavilo da su koristili automobil u proteklom tjednu. Najmanji postotak ispitanika koji su koristili automobil (53%) je u Srbiji, a najveći u Sloveniji (91%). Dok su neki od ovih ispitanika u prethodnom tjednu koristili različite oblike prijevoza, u svakoj anketiranoj zemlji je više od 30% ispitanika koristilo isključivo automobile za putovanje. U Hrvatskoj i Sloveniji 55 i 56% ispitanika koristilo je samo automobil. U Bugarskoj, Rumunjskoj i Slovačkoj između 40 do 50% ispitanika koristilo je isključivo automobil za putovanje, dok je u preostalih pet zemalja između 30 i 40% ispitanika koristilo isključivo automobil.
Dok je u svakoj ispitanoj zemlji barem polovica ispitanika u proteklom tjednu koristila automobile, najviše oko polovica ispitanika je u istom razdoblju koristila javni prijevoz (uključujući gradski prijevoz, međugradske autobuse i vlakove). Između 40 i 55% ispitanika iz četiri zemlje (Austrije, Češke, Mađarske i Srbije) koristilo je javni prijevoz u proteklom tjednu, dok isto vrijedi za samo između 30 i 40% ispitanika iz Bugarske, Poljske, Rumunjske i Slovačke. U Hrvatskoj i Sloveniji je samo između 20 i 30% ispitanika koristilo javni prijevoz u proteklom tjednu. U Češkoj je 52% ispitanika (najviša stopa), dok je u Hrvatskoj samo 24% ispitanika (najniža stopa) koristilo javni prijevoz u proteklom tjednu. U svakoj zemlji je manje od 25% ispitanika koristilo isključivo javni prijevoz za putovanje u navedenom razdoblju. U Bugarskoj, Rumunjskoj, Mađarskoj i Srbiji je ne manje od 20%, ali ne više od 25% ljudi, koristilo isključivo javni prijevoz. U Austriji, Češkoj, Poljskoj i Slovačkoj između 10 i 15% ispitanika je putovalo isključivo javnim prijevozom. I u Hrvatskoj, i u Sloveniji manje od 10% ispitanika je reklo da u proteklom tjednu nije koristilo nijedan drugi način prijevoza osim javnog prijevoza.
Nakon automobila i javnog prijevoza, istraživanje koje je provedeno tijekom proljeća (rano ljeto u Mađarskoj), kada vrijeme već dopušta tjelesnu aktivnost na otvorenom, pokazalo je da su bicikli preferirano vozilo. U Mađarskoj 25%, a u Poljskoj i Sloveniji 23% ispitanika izjavilo je kako su prethodni tjedan vozili bicikl. Izuzev Mađarske, gdje je u proteklom tjednu 8% ispitanika koristilo isključivo bicikl za putovanje, ispitanici niti iz jedne od ostalih ispitanih zemalja nisu koristili bicikl za putovanje na posao u omjeru većem od 4%.
Dominacija automobila kao najpoželjnijeg načina prijevoza može se djelomično objasniti činjenicom da većina kućanstava u svih 10 ispitanih zemalja posjeduje barem jedan automobil. Rumunjska je imala najnižu stopu posjedovanja automobila među ispitanim zemljama s 57% kućanstava koja posjeduju barem jedan automobil. Sloveniju karakterizira najveći udio posjedovanja automobila, u toj južnoslavenskoj državi 95% kućanstava imalo je barem jedan automobil.
Metodologija
Istraživanje javnog mnijenja provedeno je u deset zemalja srednjoeuropske regije: Austriji, Bugarskoj, Hrvatskoj, Češkoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Srbiji, Slovačkoj, Sloveniji i Poljskoj. Podaci su prikupljeni u travnju 2023. u devet proučavanih zemalja i u lipnju 2023. u Mađarskoj. Istraživanje je provedeno telefonom (osobno u Srbiji) s 1000 ispitanika po zemlji. Uzorak po zemlji reprezentativan je prema spolu, dobi i tipu naselja.
O CEPER-u
CEPER je robna marka CEPER Group GmbH. Akronim CEPER je skraćenica Srednjoeuropske perspektive. Područje ekspertize CEPER-a su srednjoeuropski poslovi, tvrtka svojim klijentima nudi praćenje medija, istraživanje tržišta i ankete iz regije.
Posjeduje li vaše kućanstvo barem jedan automobil (u postotcima)?
|
Austrija |
Bugarska |
Hrvatska |
Češka |
Poljska |
Rumunjska |
Srbija |
Slovačka |
Slovenija |
Mađarska |
Da |
86 |
76 |
87 |
82 |
78 |
57 |
62 |
84 |
95 |
73 |
Ne |
13 |
24 |
13 |
18 |
21 |
43 |
38 |
16 |
4 |
27 |
Ne znam/bez odgovora |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
1 |
0 |
Koji ste način prijevoza koristili prošli tjedan (u postotcima)?
|
Austrija |
Bugarska |
Hrvatska |
Češka |
Poljska |
Rumunjska |
Srbija |
Slovačka |
Slovenija |
Mađarska |
Automobil |
77 |
61 |
80 |
79 |
72 |
60 |
53 |
69 |
91 |
57 |
Javni prijevoz (javni prijevoz u gradu ispitanika, međugradski autobus i vlak) |
44 |
35 |
24 |
52 |
36 |
36 |
41 |
36 |
25 |
43 |
Bicikl |
19 |
5 |
16 |
22 |
23 |
12 |
13 |
17 |
23 |
25 |
Drugi način prijevoza (brod, motocikl i dr.) |
7 |
2 |
7 |
10 |
4 |
2 |
2 |
12 |
6 |
7 |
Nisam koristio nikakav način prijevoza |
2 |
14 |
6 |
3 |
8 |
13 |
16 |
4 |
2 |
5 |
Novi komentar