Birkenstock izlazi na burzu
Birkenstock izlazi na burzu u New Yorku. Proizvođač ekološki prihvatljivih sandala koje su voljeli hipiji, postao je miljenik hipstera širom svijeta. Marka je kultna, pogotovo u SAD-u. To ima veze i sa Stevom Jobsom
Nakon 250 godina kao obiteljska firma Birkenstock otvara novo poglavlje: proizvođač sandala iz malog mjesta Linz am Rhein na zapadu Njemačke izlazi na burzu u SAD-u. Tvrtka je u utorak (12.9.) predala svoj prospekt američkoj Komisiji za vrijednosne papire (SEC). Opseg plasmana dionica je za sada još nepoznat.
Birkenstock - to su prvenstveno sandale. Nedavno su se, međutim, u portfelju proizvoda pojavila i zvučna imena svjetskih gradova kao što su Bangkok, Canberra i Montreal: imena koja je Birkenstock odabrao za svoju kolekciju kreveta i madraca.
Tvrtka je svoju paletu proizvoda proširila posljednjih godina, ali marka je ipak prije svega poznata po zdravim sandalama. "Birkenstock je kultni brend," kaže Hendrik Leber, upravitelj fonda Acatis asset managera. "Birkenstock je postao pravi kultni brend, pogotovo u SAD-u."
Ali ne samo tamo: i u Hrvatskoj je Birkenstock već dugo poznat - od 2003. je prisutan na hrvatskom tržištu, trenutno ima svoje poslovnice u Zagrebu, Splitu i Rijeci.
Tajna Birkenstockovog uspjeha je dosljedno fokusiranje na zdravlje i održivost dok se uvelike izostavljaju pomodni aspekti. A i još je nešto vrlo važno: ova marka ima povijest.
Duga priča
Korijeni tvrtke sežu u 1774. godinu. Postolar Johann Adam Birkenstock osnovao je malu tvrtku u Frankfurtu na Majni. Nakon završetka Drugog svjetskog rata tvrtka je okrenula leđa regiji Frankfurt i preselila u Bad Honnef na Rajni. Današnje službeno sjedište u Linzu nalazi se samo nekoliko kilometara uzvodno.
Prve gimnastičke sandale došle su na tržište 1963. godine. U početku su prije svega liječnici bili ti koji su hodnicima klinika i liječničkih ordinacija hodali u zdravim, ergonomski oblikovanim i ekološkim natikačama.
A onda su ih otkrili i pobornici ekološkog pokreta i hipiji koji su u njima hodali kroz svoj šareni svijet. S vremenom se ponuda razvila: osim sandala, Birkenstock je počeo s proizvodnjom cipela, čarapa, remena, torbi i prirodne kozmetike - a odnedavno i kreveta.
Do danas je u manjoj mjeri ljepota ono što odlikuje proizvode firme, a više njihove praktične prednosti. „Birkenstock se uvijek zalagao za dva aspekta: praktičan dizajn i funkcionalnost. I za kvalitetu koja nije nužno bila lijepa. A funkcionalnost ovih proizvoda, bez obraćanja pozornosti na ljepotu, sada se smatra autentičnom", kaže za DW Fernando Fastoso, profesor za marketing na Sveučilištu Pforzheim.
Steve Jobs je bio obožavatelj
Među posebno vrijednim papučama obiteljske tvrtke su one osnivača Applea Stevea Jobsa. One nisu možda bile posebno lijepe, ali su prodane na aukciji za gotovo 2.750 dolara. Danas papuče krase i milijunska stopala poput onih supermodela Heidi Klum ili Kate Moss.
„To su ljudi koji su si mogli priuštiti sve marke na svijetu. Ali Birkenstock je neobičan. Možda je to ono što je provokativno: Heidi Klum i drugi kažu: Ja sam modno osviještena i s Birkenstockom nosim nešto neobično i neočekivano."
Birkenstock je evoluirao od hipijevskog artikla koji je često pobuđivao podsmjeh, do kulta omiljenog među hipsterima i pobuđuje interes velikih investitora u sektoru luksuzne potrošnje. Prije dvije godine, francuska luksuzna grupa LVMH, s brendovima kao što su Louis Vuitton i Christian Dior, ušla je u tvrtku preko privatne investicijske tvrtke L Catterton, povezane s LVMH-om. Procijenjena vrijednost Birkenstocka u to vrijeme: oko četiri milijarde eura.
Od patrijarha do šefa koji nije iz obitelji
U priču o napredovanju ide i činjenica da obitelj koja stoji iza tvrtke nije bila pretjerano ljubazna prema zaposlenicima. Patrijarh tvrtke Karl Birkenstock i njegova tri sina dugo su se opirali formiranju radničkih vijeća - zbog toga su išli i na sud. Do 2012. tvrtka je ženama plaćala jedan euro po satu manje od muških kolega za isti posao i kvalifikacije. Ta je nepravda konačno ispravljena 2013. godine - nakon presude suda za radno pravo i novog ustroja firme.
Od tada Oliver Reichert i Markus Bensberg vode poslovanje tvrtke kao predstavnici dva sina starog Birkenstocka, Christiana i Alexa. Od sredine 2021. je Oliver Reichert jedini šef tvrtke - po prvi put u gotovo 250-godišnjoj povijesti Birkenstock vodi menadžer koji dolazi izvan obitelji. I kao što je privredni uspjeh posljednjih godina pokazao, to je pomoglo, a ne štetilo tvrtki.
Stručnjaci procjenjuju porast vrijednost firme u skoroj budućnosti na najmanje osam milijardi eura. Hoće li pritom izlazak na burzu u Americi značiti kraj Birkenstocka kao obiteljske tvrtke? Vjerojatno ne, iako će se neki vlasnički odnosi vjerojatno promijeniti.
U svakom slučaju, u krugovima tvrtke se naglašava da će proizvodnja i dalje u potpunosti biti u Njemačkoj, a ne, primjerice, u Aziji. To je i logično, budući da je oznaka Made in Germany također dio priče o uspjehu Birkenstocka.
Novi komentar