Bilo kuda bicikla svuda
Biciklisti u Dortmundu našli su zakonsku rupu koja im dozvoljava da se voze unaokolo i zaustavljaju promet
Tko je ikad posjetio neki njemački grad zasigurno je zamijetio i mnoštvo bicikala. I to ne bilo kakvih. Oni stariji nestaju u podrumima, a na cestama ih zamjenjuju skupocjeni novi. Biciklisti su sve aktivniji u gradskom prometu. Sad su izašli na ulice i traže svoja prava. Bore se, naime, za izgradnju većeg broja biciklističkih staza.
U protest na „bicu"
Usred dortmundskog trga Friedensplatz okupilo se oko 80 biciklista. Druže se i čekaju početak akcije. No kamo kreću? Ova ne tako mala skupina planira obilazak po središtu grada. Nitko nije prijavljen kao organizator ovog susreta, svi su obavijest dobili iz druge ruke, pročitali negdje ili vidjeli na Facebooku.
Službeno se ne radi o prosvjedu, jer bi njega morala odobriti gradska uprava. Budući da se sudionici okupljanja ipak protiv nečega bune, na neki način krše zakon. Njihov cilj je poboljšanje biciklističkih uvjeta u gradu. No jedan policajac odlučio je prekinuti ovu građansku inicijativu te je biciklistima zabranio vožnju u tako velikoj skupini.
Svoju odluku nastojao je objasniti biciklistima brigom za njihovu sigurnost: „Ovo što radite za vas je izuzetno opasno. Zbog toga policija ne može to dopustiti." Jedan biciklist ga je na to diplomatski upitao, znači li to da se on i njegova ekipa više ne smiju okupljati i zajedno voziti biciklima. „Naravno da to možete. Zakon nema ništa protiv toga. Pod uvjetom da se držite prometnih propisa, a to sad ne činite!"
Naime, u Zakonu o prometu stoji da više od 15 biciklista čine jednu kolonu, što znači da smiju jedan pored drugoga voziti cestom. Ovaj su paragraf iskoristili dortmundski biciklisti koji se voze u grupi te tako vozače automobila prisiljavaju na sporiju vožnju ili čak na zaustavljanje.
Jednom davno u Americi
Rukovode se američkim primjerom. 1992. u San Franciscu se održao prvi prosvjed ovog tipa, takozvani „Critical Mass Action". Pokret se potom proširio po cijelomu svijetu. U Budimpešti se, primjerice, prije tri godine na ovakav način okupilo 80.000 biciklista. U Dortmundu je policija ovim sportašima pomrsila račune. Ali, to ih nije potpuno zaustavilo.
U međuvremenu se koloni priključilo dvjestotinjak ljubitelja bicikala raznih dobnih skupina. Bicikli su također raznih „krojeva i starosti". Vozi se sve, od starog BMW-ovog bez kočnica do 2.000 eura vrijednih trkaćih bicikala, od takozvanih ležećih bicikala do tandema, bicikla za dvoje.
Pa u zakonu lijepo piše ...
Na cesti se atmosfera zahuktava. Policajac je prilično ljut na cjelokupni razvoj situacije. „Već sam vas prije upozorio da do ovakvog događaja ne smije doći te da se morate pridržavati određenih pravila. No, vi ste se na moja upozorenja oglušili. Podnijet ćemo prijavu protiv svakog sudionika kod kojeg utvrdimo identitet."
Biciklisti odlučno voze naprijed. Pozivaju se na odluku Saveznog suda iz 2010. prema kojoj vozači bicikala više nisu obvezni voziti isključivo biciklističkim stazama, već se smiju kretati po cesti i tamo gdje ima biciklistička staza.
Biciklizam kao stil života
U međuvremenu biciklistički lobi jača. Njihov broj konstantno raste. To je uočio i vlasnik trgovine biciklima Alexander Kopplow koji je svoj biznis započeo u maloj radionici prije 25 godina. Danas se kod njega mogu kupiti vrhunski bicikli vrijedni i po nekoliko tisuća eura. „Vrijeme nam je išlo na ruku. Počeo sam se baviti biciklima u razdoblju kad su se ljudi sve više okretali zdravom životu, željeli baviti smislenim aktivnosti te očuvati okoliš. To je već bila neka vrsta „hardcore ekološke scene": to su bili moji prvi kupci koji su tražili bicikle koje tada niste mogli kupiti u običnim trgovinama." Kopplow je primijetio da njegovi klijenti nisu škrti te da su spremni izdvojiti poprilične svote za bicikl u koji se zaljube.
Ponuda i potražnja za kvalitetnim biciklima proporcionalno su rasle, što je rezultiralo izrazitom popularnosti bicikla kao prijevoznog sredstva. Alexander je siguran da ova popularnost nije kratkog vijeka. Životni troškovi i cijene goriva stalno rastu. Podatak da Nijemci sve češće osobne automobile zamjenjuju biciklima potvrdilo je i Ministarstvo prometa.
Na ulicama se vozi punom parom. Protiv petorice biciklista vjerojatno će biti podnesena prijava zbog navodnog ometanja prometa. No, to je ovim aktivistima samo dodatni razlog da ustraju u svom naumu. Sljedeća vožnja po dortmundskim ulicama očekuje se za četiri tjedna. Neki ne bi tako dugo čekali: „Ja bih odmah sutra sve ponovio", kaže jedan od sudionika biciklističkog prosvjeda.
Novi komentar