Ako ti ispričam priču, hoćeš li zaboraviti?
Ispričane priče u radovima Jelene Blagović, Adele Jušić i Riikke Kuoppale oblikovane su na specifičan način, šaptom ili tišinom, a sve ne bi li se sačuvale od zaborava
Otvorenje izložbe naziva "Ako ti ispričam priču, hoćeš li zaboraviti?" triju autorica Jelena Blagović, Adele Jušić i Riikke Kuoppale, održat će se u srijedu, 16. listopada u Galeriji SC, s početkom u 20 sati. Izložbu posjetite do 30. listopada u radno vrijeme galerije, radnim danom od 12 do 20 sati te subotom od 10 do 13 sati.
Svi iskazi, pa i oni unutar dokumenta, već su „interpretacija i društveno ovjerena verzija prošlosti" uokvirena određenim režimom istine
Oblikovanje smjera povijesti nije samo stvar bilježenja javnih sociopolitičkih događaja već ovisi i o intimnom, subjektivnom iskustvu pamćenja koje je uvijek određeno ideologijom, klasom, dobi i rodom onoga koji pamti. Zamršenost i odstupanje, a ne preciznost i nepogrešivost, obilježavaju odnos sjećanja pojedinca/ke i službenog povijesnog narativa. Ispričati priču, bila ona fiktivna ili stvarna, isto je što i izgraditi narativ jedne moguće povijesti koja je uvijek samo mogućnost, a nikad siguran slučaj.
Stoga, povijesni narativ ne podrazumijeva objektivno, opće znanje, već ostaje fragmentaran, nesaglediv i podložan novoj interpretaciji, uz neprestano propitivanje u čije je ime ispisan. Jedan od pristupa razgradnje službenog narativa prošlosti, bliskog feminističkim povjesničarkama, istraživanje je zasnovano na osobnom pristupu u kojemu je najveća pozornost posvećena subjektivnoj priči sudionice događaja, a ne arhivskoj dokumentaciji. Prekretnicu u izučavanju povijesti označila je tzv. njezina priča (herstory umjesto history) koja se javlja šezdesetih godina kao feministička kritika konvencionalne historiografije.
Osim što je započeto skupljanje brojnih podataka o ženama u prošlosti, iz temelja su promijenjeni standardi pisanja povijesti isticanjem jednake važnosti „osobnog, subjektivnog iskustva" i „javnih političkih aktivnosti" te njihove međusobne uvjetovanosti. Jer iako brojne žene nisu vidljive sudionice tijeka povijesti, njihovo pamćenje može djelovati kao protupamćenje oživljavanjem potisnutih i subverzivnih sadržaja
Sjećanje se upisuje u mjesta, u vrijeme, u predmete i prenosi se drugim generacijama. Ono s vremenom blijedi, postaje isprekidano, kolažirano, mutno. Iako katkad posve u opreci s narativom poznate povijesti, postoje dodirne točke koje ih isprepliću i uvjetuju. Ispričane priče u radovima Jelene Blagović, Adele Jušić i Riikke Kuoppale oblikovane su na specifičan način, šaptom ili tišinom, a sve ne bi li se sačuvale od zaborava.
Novi komentar