Zašto više volimo stvari koje smo sami napravili?
Čini se kako se u određenom trenutku svi moramo suočiti s herkulovskim izazovom slaganja namještaja koji smo upravo kupili
Koliko ste samo puta iznova namještali vrata na vašoj komodi ili pokušali izravnati pomoćni stolić u vašem dnevnom boravku? Međutim, ako ste iz nekog razloga i dalje jako vezani za te komade namještaja, znajte da niste jedini.
Zapravo, većina ljudi uglavnom je privržena namještaju koji su sami složili, iako se pod time podrazumijeva namještaj koji je jeftiniji od svojih profesionalnijih rođaka. Je li to razlog zbog kojega se čini kako IKEA nikada neće ostati bez posla?
Istraživanje koje su proveli Mike Norton, Daniel Mochon i Dan Ariely, objavljeno u znanstvenom časopisu Journal of Consumer Psychology, moglo bi ponuditi jedan dio objašnjenja. Sam čin gradnje nečega i ulaganje vlastitog "znoja i krvi" u fizički objekt, čini se, prožima taj objekt dodatnom vrijednošću koja daleko nadilazi njegovu stvarnu vrijednost. Istraživači su ovoj pojavi dali naziv IKEA efekt.
IKEA efekt mijenja našu percepciju
Primjerice, u jednoj studiji otkriveno je kako su ispitanici koji su sami izgradili jednostavnu IKEA kutiju za nju bili spremni ponuditi puno više novca od druge skupine ispitanika, koja je samo pregledala već izgrađenu kutiju. U drugoj studiji, ispitanici koji su sami napravili origami žabe i ždralove procjenjivali su ih čak 5 puta vrjednijima nego što je to učinila druga skupina ispitanika.
Ova povećana vrijednost nije samo posljedica uloženog truda, već i dovršetka zadatka (izrade predmeta), budući da predmeti koje su ispitanici rastavljali te nedovršeni projekti nisu dobili takvu vrijednost.
Novi komentar