Zašto trošimo više novca nego što imamo?
Dio razloga sigurno leži u mentalitetu, ali postoje i čisto psihološki razlozi koji nas navode na trošenje
Događa se svima i događa se stalno - u prodavaonicu idemo po mlijeko, a vraćamo se s punom vrećicom (ili više njih). Novac koji zapravo nemamo često trošimo iz psiholoških razloga koje možemo spriječiti ako želimo:
1. Plaćanje s plastikom
Od svih odluka koje moramo donijeti na prodajnom mjestu, najvažnija je ona hoćemo li platiti gotovinom ili karticom, odnosno hoćemo li teretiti kreditni ili debitni račun. Nekoliko praktičnih i stručnih istraživanja pokazuje da trošimo više kada umjesto gotovinom plaćamo kreditnom karticom.
"Kreditne kratice stvaraju iluziju da imamo više nego što je to zapravo slučaj. Također, kreditne kratice omogućuju nam da kupimo ono što želimo, a ne samo predmete koje uistinu trebamo", upozoravaju psiholozi sa Sveučilišta Golden Gate.
2. Slušanje glazbe
Glazba je idealna za povećanje motivacije za vrijeme obavljanje neke aktivnosti. Uz glazbu smo opušteniji i bolje raspoloženi te možemo trčati duže i češće nego bez nje. Sličan učinak glazba ima i za vrijeme shoppinga pa nije čudno da u svim prodavaonicama trešti ovaj ili onaj glazbeni žanr.
"Glasna glazba u restoranima navodi ljude da jedu brže, naručuju više i na kraju potroše više jer ne mogu istovremeno razgovarali"; objašnjava Paula C. Peter, asistentica na Katredri za Marketing Sveučilišta San Diego State.
3. Velika pakiranja
Činjenica je da velika pakiranja jamče bolji omjer cijene i količine, ali isto tako navode na prekomjernu kupnju. Kada kod kuće imamo veliku čokoladu, vjerojatno ćemo je pojesti jednako brzo kao da smo imali malu, a slično vrijedi i za druge proizvode. Što više kupujete, to ćete više i pojesti.
4. Dijete
Zdrava hrana je skupa. Također, u stanju gladovanja ljudi su skloniji iracionalnim odlukama i impulzivnim kupnjama.
5. Sniženja
Kada odjevni ili neki drugi predmet koji vam treba uspijete pronaći po sniženoj cijeni, napravili ste veliki posao za svoj kućni budžet. No, kada neprestano lovite sniženja, vjerojatno ćete na kraju mjeseca potrošiti više nego što ste planirali.
"Sniženja nas dovode do osjećaja da predmet koji ne kupimo odmah više nećemo pronaći po toj cijeni. Stoga kupujemo stvari koje nam se u jednom trenutku čine povoljnima te manje razmišljamo o tome treba li nam uistinu", upozoravaju psiholozi.
6. Kupnja bez popisa
"Napravite si popis prije odlaska u kupnju", jedno je od najčešćih pravila u svim priručnicima o štednji. No, unatoč tome što se često spominje, potrošači im i dalje nisu skloni. Ako se baš ne možete naviknuti na popise, prije odlaska u kupnju kod kuće ostavite kreditne kartice.
Novi komentar