Recenzija filma Čuda

Reality show za seoske obitelji?
Reality show za seoske obitelji? (Arhiva)

,

Alice Rohrwacher

,

film Čuda

Drugi film Talijanke Alice Rohrwacher za mnoge je nastavak onog snimljenog prije tri godine u Corpo celeste. Kao inspiracija autorici je poslužila knjiga Saskije Sassen, gdje se, između ostalog, razvija teza o gradovima kao "tematskim parkovima". Alice u tome prepoznaje sadašnji trenutak u Italiji. Čini joj se kako se na sve strane spomenici - simboli prošlih vremena - konzerviraju, izoliraju, sve se pretvara u muzeje i sve je tu radi privlačenja turista, odvojeno od stvarnosti i samo sebi svrhom. Slave se totemi, zanemaruje život oko njih. E sad, film nije o tome, već o tim zanemarenim životima okolo simbola. Ponovno je tema odrastanje djevojčice, umjesto crkvenoga okruženja (Corpo celeste) mizanscena je selo i poljoprivreda. Život u malome mjestu i dedukcija/vivisekcija pravilnosti življenja u jednoj obitelji. Takoreći, i mi girlhood za trku imamo.

U središtu je njezine priče njemačko-talijanska obitelj, a u središtu središta život dvanaestogodišnje Gelsomine (Maria Lungu), najstarije od četiriju sestara. Pitoreskna, i arhaična, obitelj živi bogu iza tregera, bavi se proizvodnjom meda i jedva spaja kraj s krajem. Ali, kao, možda je sretna. Ponekad bar. Ćale Wolfgang s vremena na vrijeme spava pod vedrim nebom i verbalno ratuje s lovcima kad ga zorom probude rafalima. Većinu vremena šikanira svoje najdraže, totalno pogubljen i poražen; jedan od onih ljudi koji vjeruju u "povratak korijenima", ovdje privređivanju na selu, u organskim uvjetima; tzv. moralna gromada, osion i principijelan, a u stvari bezobziran nasilnik, uplašen da ne ispadne smiješan. Djeca rade kao moderni robovi, između straha i potpunog nerazumijevanja situacije, s ukradenim momentima bezbrižnosti. Gelsomina podnosi najveći teret kao najstarije dijete u domu bez muškoga nasljednika. U kući su još majka (sjajno je glumi Alba Rohrwacher, redateljičina sestra) i tetka Coco, nezadovoljne i pasivne. Najavljena inspekcija za provjeru standarda proizvodnje će, izgleda, stati na put utopijskoj postavci o boljim danima. Osim ako Gelsomina ne uvjeri ukućane (čitaj tatu) da se prijave za neki reality, gdje se bira najtradicionalnije seosko domaćinstvo. Onda bi, jasno, imali šansu. Iz reda najopipljivijih šansi.

08.07.2015. 08:30:00