Ponuda SAD-a koju je teško odbiti
Zbog ogromnog paketa subvencija, jeftine energije, niskih poreza kao i manje regulative u SAD-u, svaka deseta njemačka tvrtka seli preko oceana, kao i neke investicije stranih tvrtki prvobitno planirane u Njemačkoj
Jedna od tema tijekom blic-posjeta Olafa Scholza Washingtonu u petak je paket subvencija SAD-a koji već ima ogroman utjecaj na gospodarstvo Njemačke i EU-a. Takozvani Zakon o smanjenju inflacije (IRA) - paket subvencija vrijedan ukupno 370 milijardi dolara, koji je predsjednik SAD-a Joe Biden predstavio tek sredinom 2022. u međuvremenu se pretvorio u pravi magnet i za njemačke tvrtke.
U anketi Njemačke industrijske i trgovinske komore (DIHK) provedenoj u 2.400 njemačkih tvrtki iz svih branši, a čiji su rezultati objavljeni u srijedu 1. ožujka - svaka deseta tvrtka je navela da već planira preseljenje proizvodnje. Prema tom istraživanju, natprosječan broj od 23 posto proizvođača vozila i njihovih dobavljača može zamisliti preseljenje proizvodnje u inozemstvo. Također natprosječan broj tvrtki strojarske industrije i poduzeća iz kemijske i plastične industrije razmišlja o preseljenju.
To je neobično veliki broj, rekao je šef vanjske trgovine DIHK-a Volker Treier u Berlinu. SAD i Kanada su trenutno posebno privlačne. Međutim, da bi se tvrtka odlučila na preseljenje proizvodnje potrebno je više čimbenika, a dobitnu kombinaciju čini - paket subvencija, niski porezi, manje regulative i znatno jeftinija energija.
Prema drugom istraživanju DIHK-a, posebno zbog paketa subvencija IRA čak 17 posto njemačkih kompanija u SAD-u razmišlja o većim investicijama u SAD-u.
Nitko ne može ostati ravnodušan na ovu ponudu
Evo kako na američki magnet reagiraju samo neke od najvećih njemačkih tvrtki:
„Sljedeće tvornice najvjerojatnije ćemo izgraditi u Americi. Postoji opasnost da Europa u ovoj preraspodjeli bude gubitnik", rekao je na primjer Klaus Rosenfeld, šef Schaefflera iz Herzogenauracha, kooperanta automobilske industrije s više od 80.000 zaposlenih.
Šef Audija Markus Duesmann opisao je izgradnju tvornice električnih automobila u SAD-u kao „vrlo atraktivnu" - zahvaljujući IRA. Nejasno je hoće li Audi graditi vlastitu tvornicu ili u sklopu Volkswagen grupe. Kompanija iz Wolfsburga želi u ožujku predstaviti plan za buduću globalnu proizvodnu mrežu za izgradnju električnih automobila. Audi trenutno ima tvornicu u Meksiku, a Volkswagen tvornicu u Chattanoogi u Tennesseeju. Tu se od prošle godine proizvodi električni ID.4.
Prema vlastitim izjavama, kooperant automobilske industrije iz Regensburga Vitesco s 37.000 zaposlenih već desetljećima je aktivan u SAD-u. „Zato smo u stalnom kontaktu s lokalnim institucijama i naravno provjeravamo u odnosu na trenutnu pozadinu ima li ovdje mogućnosti." Početkom 2022. tvrtka je iz SAD-a dobila narudžbu vrijednu milijarde za visokonaponske transformatore, koji će se u Sjevernoj Americi proizvoditi od 2025. godine.
Govoreći o američkim subvencijama, šef Siemens Energie Christian Bruch smatra posebno mudrim subvencije projekata vezanih za vodik. Siemens Gamesa koji proizvodi vjetroturbine također razmatra izgradnju još jednog proizvodnog pogona u SAD-u i želi ponovo pokrenuti tvornice koje su nedavno zatvorene - nada se dodatnim narudžbama za kopnene i obalne sustave.
A neke tvrtke koje su planirale investicije u Njemačkoj sada su se predomislile:
Švedski proizvođač baterijskih članaka Northvolt je bio jedna od prvih tvrtki koja se u svojim investicijskim planovima eksplicitno pozvala na IRA: Šveđani su najavili da bi radije proširili svoje poslovanje u SAD-u i istakli da bi mogli dobiti do 800 milijuna eura državnog novca za izgradnju tvornice baterija. Šef Northvolta Peter Carlsson doveo je u pitanje planiranu tvornicu u Heideu na sjeveru Njemačke.
Energija u Europi dugoročno - bar dvostruko skuplja
Stefan Schönberger, stručnjak za klimu i energiju u konzultantskoj agenciji za menadžment BCG, rekao je za Reuters da će cijene struje i plina u Europi dugoročno vjerojatno biti najmanje dvostruko veće nego u SAD-u. Stoga bi se nove investicije mogle sve više obavljati na drugoj strani Atlantika.
SAD sada ubrzava tempo i ulaže „apsurdne svote" u porezne olakšice. „SAD je pritom vrlo prijateljski okrenut prema investitorima."
Za sada bezuspješna borba Njemačke i EU-a
Njemačka vlada je prepoznala problem i pokušava se u provođenju IRA-e izjednačiti s povlaštenim susjedima SAD-a - Meksikom i Kanadom - ali za sada bezuspješno. Ministri gospodarstva Njemačke i Francuske, dvije najjače ekonomije u EU-u, uzalud su prije tri tjedna bili u Washingtonu. Europska unija za sada ostaje diskriminirana po tom zakonu kojim se krše i pravila Svjetske trgovinske organizacije.
Jedan predstavnik njemačke vlade rekao je Reutersu da je potrebna atraktivna industrijska cijena električne energije da bi se izjednačili uvjeti. Međutim, ovo je vrlo skupo i skoro nemoguće - s obzirom na zakone u EU-u.
Njemački ministar gospodarstva Robert Habeck želi predstaviti koncept industrijske cijene električne energije u prvoj polovici godine. Europska komisija nedavno je u Bruxellesu predstavila svoje protumjere američkim subvencijama. Odluka o tome se očekuje u ožujku.
Novi komentar