Novinske agencije u teškoj su krizi
Pad prihoda, gubitak klijenata, smanjenje i zamrzavanje plaća, dio je zajedničkih problema svih svjetskih novinskih agencija.
Sve svjetske novinske agencije suočene su zbog globalne gospodarske krize s poslovnim teškoćama, a rješenje vide u novim sofisticiranim proizvodima ne zaboravljajući pritom svoje korijene - proizvodnju i distribuciju pouzdanih i brzih vijesti, rečeno je u četvrtak na konferenciji europskih novinskih agencija u Zagrebu.
Dvodnevna konferencija čelnih ljudi Europske udruge novinskih agencija (EANA), koja se prvi put održava u Hrvatskoj, okupila je sedamdesetak sudionika koji u hotelu Westinu raspravljaju o utjecaju gospodarske krize na poslovanje agencija i mogućim odgovorima na teškoće s kojima se suočavaju.
Pad prihoda od korisnika i gubitak klijenata, smanjenje izdvajanja iz državnih proračuna, smanjenje i zamrzavanje plaća, problemi su zajednički velikim novinskim agencijama poput francuskog AFP-a ili američkog AP-a i malim, nacionalnim agencijama.
Po riječima zamjenika ravnatelja turske novinske agencije AA Tahsina Aktia, ove je godine u turskim medijima otkaz dobilo 800 ljudi, smanjene su plaće i skraćen radni tjedan, a agencija očekuje pad prihoda od 20 posto. Tijekom krize je izgubila 86, ali je privukla 63 nova korisnika, pa rješenje vidi u pojačanim marketinškim aktivnostima i suradnji s mobilnim operaterima preko kojih će distribuirati videovijesti i agencijske fotografije.
Slično je stanje i s medijima u Finskoj u kojoj jedino agencija STT/FNB nije otpuštala radnike, iako je neizvjesno koliko će dugo održavati postojeću zaposlenost, rekao je glavni urednik agencije Mikka Petterson.
Francuski korisnici traže popust i snižavanje ugovorenih cijena agencijskih usluga, a AFP je izložen konkurenciji "novih igrača u novinskom ekosustavu", rekao je direktor za strategiju AFP-a Eric Scheer.
Kao moguće odgovore na krizu on predlaže fokusiranje agencija na prikupljanje više vijesti te uredničku i tehničku kontekstualizaciju koja će im dati novu dodanu vrijednost.
Mađarska novinska agencija MTI pregovara sa sindikatima o smanjenju plaća 362 zaposlenih za 12 posto i predviđa pad ukupnih prihoda za 9 posto.
Po riječima direktora MTI-a, koji je i predsjednik EANA-e Vinca Matyasa, agencija na to odgovara novim sofisticiranim proizvodima, kao što su videovijesti, PR usluge za lokalne vlasti te stalno prilagođava svoje sadržaje potrebama suvremenih korisnika nudeći im specijalizirane sadržaje za slobodno vrijeme, zabavu i putovanja.
Sudionici konferencije slažu se da je, uz nove usluge, potrebno i vratiti se "korijenima" agencijskog novinarstva - proizvodnji i distribuciji brzih i pouzdanih vijesti za kojima i dalje postoji velik interes.
Posebno važnim smatraju i prilagodbu agencijskih sadržaja potrebama mlađe publike koja više ne čita novine poput djedova i baka ili roditelja, ali je zainteresirana za vijesti koje se nude na internetu i drugim medijima.
U radnom dijelu konferencije predstavljeno je nekoliko inovativnih modela, među ostalim AP-ov koji besplatne internetske sadržaje ponovno čini naplativima, australski u kojem novinska agencija obavlja grafičke i uredničke poslove za dnevne listove, francuski model suradnje novinske agencije s internetskim portalom specijaliziranim za zabavu te zajednički financijski servis za Europu španjolske novinske agencije EFE i Dow Jonesa. (hina/metro-portal)
Novi komentar