Najveći glazbeni hitovi dokaz su da je narcizam u porastu
Paralelno s rastom narcizma primijećen je i trend priklanjanja neprijateljstvu i bijesu i udaljavanja od osjećaja sreće i zadovoljstva
U grčkoj je mitologiji Narcis ili Narkis bio prelijepi mladić koji nije volio nikoga osim sebe. Vrijeme je gubio gledajući vlastiti odraz u vodi, potpuno očaran, a ne znajući da gleda samog sebe. Da skratimo priču, zbog njegova samoljublja bogovi su ga kaznili i pretvorili u cvijet. Prema rezultatima brojnih suvremenih studija, narcizam ili samoljublje je u porastu, naročito među mlađom populacijom.
Prvi dokaz dolazi u obliku istraživanja psihologa Keitha Campbella sa Sveučilišta Georgia i Jean Twenge sa Državnog sveučilišta San Diego. Radeći na svojoj knjizi "The Narcissism Epidemic" (Free press 2009.), Campbell i Twenge su analizirali podatke prikupljane posljednjih nekoliko desetljeća u sklopu NPI-a (Narcissism Personality Inventory), dobivenih preko klasičnog upitnika iz psiholoških anketa u kojemu subjekti trebaju odabrati jednu od opcija - "trudim se što manje hvalisati se" i "obično se hvalim kad god imam priliku za to". Pokazalo se da je narcizam među mladima u drastičnom porastu, počevši od 1980-ih naovamo.
Nathan DeWall, psiholog sa Sveučilišta Kentucky, došao je do istog zaključka, ali na drugačiji način. On je s kolegama analizirao tekstove najpopularnijih glazbenih hitova od 1980. do 2007. godine s Billboardove Hot 100 ljestvice. Statističkom analizom dokazali su postojanje trenda rasta narcizma - najčešće upotrebljavanje riječi su "ja" i "mene" (postepeno zamjenjuju riječi "mi" i "nas"). Kao primjer navodi dio stiha iz jedne pjesme Justina Timberlakea iz 2006. u kojoj se on hvali svoj zadnjicom, te stih popularne Beyoncé iz 2005. u kojoj ona jasno govori kako je „svi gledaju u oduševljenju".
Paralelno s rastom narcizma primijećen je i trend priklanjanja neprijateljstvu i bijesu i udaljavanja od sreće i zadovoljstva. Narcizam i otvorena netrpeljivost su davno povezani u brojnim studijama, a DeWalleova analiza hitova, objavljena u časopisu Psihologija estetike, kreativnosti i umjetnosti (Psychology of Aesthetics, Creativity and the Arts), dokazuje istu stvar.
„U tekstovima iz ranih 80-ih ljubav je bila laka i pozitivna i uglavnom između dvoje ljudi", kazala je Twenge za New York Times. „Novije pjesme su o tome što želi pojedinac, te kako je on razočaran ili mu je netko učinio nešto nažao." Interesantno, u pjesmi američke alternativne rock skupine Weezer „I'm the Greatest Man That Ever Lived", pjevač Rivers Cuomo pjeva: „Ja sam najopakiji na ovom mjestu... uneredit ću ti lice". Znate u čemu je ironija? Ta je pjesma remake i djelomično prijepis jedne stare kršćanske narodne pjesme o ljubavi i poniznosti.
Novi komentar